text_structure.xml 10.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Pawła Arndta przesłane przy piśmie z 23 kwietnia 2007 r. (znak: SPS-024-2582/07) uprzejmie składam następujące informacje i wyjaśnienia:</p>
        <p xml:id="div-2">Pytanie powstało w związku z obowiązującą na gruncie finansów publicznych zasadą, iż środki publiczne są wydatkowane w oparciu o budżet państwa i roczne plany finansowe państwowych funduszy celowych. Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu państwa wygasają z upływem roku budżetowego. Z tego powodu podmioty, które korzystają z dofinansowania na rozbudowanie bazy rehabilitacyjnej lub tworzenie zakładów aktywności zawodowej, mają trudności z dotrzymaniem terminów wykorzystania środków wydatkowanych zgodnie z procedurami określonymi w ustawie Prawo zamówień publicznych.</p>
        <p xml:id="div-3">W związku z tym konieczne jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:</p>
        <p xml:id="div-4">Czy możliwe jest wprowadzenie zmian w przepisach prawnych regulujących gospodarowanie środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?</p>
        <p xml:id="div-5">Czy Ministerstwo Finansów planuje w najbliższym czasie wprowadzenie takich przepisów, które pozwalałyby na uznanie środków PFRON za niewygasające w przypadku niewydatkowania ich do końca danego roku, a tym samym na wykorzystanie ich w roku następnym?</p>
        <p xml:id="div-6">Gospodarowanie środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych regulują ustawy:</p>
        <p xml:id="div-7">- z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,</p>
        <p xml:id="div-8">- z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,</p>
        <p xml:id="div-9">a także niektóre rozporządzenia wykonawcze, które zostaną omówione poniżej.</p>
        <p xml:id="div-10">Zgodnie z ustawą o finansach publicznych państwowe fundusze celowe (w tym PFRON) należą do sektora finansów publicznych. Podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy.</p>
        <p xml:id="div-11">Środki publiczne przekazywane przez państwowe fundusze celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty są dotacjami celowymi (art. 107 pkt 2 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 4 U.f.p.).</p>
        <p xml:id="div-12">Dotacje celowe przyznane jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, w części niewykorzystanej w danym roku, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane w terminie do końca roku budżetowego (art. 144 ust. 5 w zw. z art. 144 ust. 1 U.f.p.). Zasada ta dotyczy też zadań na rzecz osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków PFRON, a realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-13">Na etapie konsultacji międzyresortowych jest projekt z 23 kwietnia 2007 r. nowej ustawy o finansach publicznych. Projekt w art. 6 ust 7, art 17, art. 138 ust 1 utrzymuje w mocy powyższe zasady. Zmiany dotyczą likwidacji osobowości prawnej państwowych funduszy celowych (art. 17 ust. 1) oraz włączenia planów finansowych funduszy do ustawy budżetowej (art. 78 ust. 2 pkt 2).</p>
        <p xml:id="div-14">W uzasadnieniu autorzy projektu piszą, że głównymi celami projektu przedkładanej ustawy są min:</p>
        <p xml:id="div-15">- radykalna poprawa przejrzystości sektora finansów publicznych,</p>
        <p xml:id="div-16">- rygorystyczna kontrola wydatków publicznych.</p>
        <p xml:id="div-17">Z treści przepisów przedłożonego projektu wynika wyraźnie, że Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia takich przepisów, które pozwalałyby na uznanie środków PFRON za niewygasające w przypadku niewydatkowania ich do końca danego roku.</p>
        <p xml:id="div-18">Zgodnie z projektem termin wejścia w życie nowej ustawy o finansach publicznych zostanie określony w odrębnej ustawie, która nie została jeszcze przesłana do uzgodnień międzyresortowych.</p>
        <p xml:id="div-19">Zasady istniejące na gruncie finansów publicznych stosować należy do wszystkich państwowych funduszy celowych, w tym także Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przepisy wykonawcze stanowione przez ministra muszą być zgodne z przepisami ustaw i respektować uregulowane w nich ograniczenia w swobodzie dysponowania środkami publicznymi.</p>
        <p xml:id="div-20">Zgodne z przepisami ustawy są przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej i gospodarowania środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Określa ono min. tryb opracowywania i wykonania rocznego planu finansowego określonego w ustawie o finansach publicznych.</p>
        <p xml:id="div-21">W programie prac legislacyjnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej opublikowanym zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa na okres od stycznia do lipca 2007 r. w zakresie działań na rzecz osób niepełnosprawnych znajdują się 23 projekty rozporządzeń. Część już weszła w życie, a dalsze prace nad pozostałymi zależą od kształtu nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Trzecie czytanie projektu ustawy nowelizującej odbyło się na posiedzeniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 9 maja 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-22">Wśród planowanych nowelizacji znajdują się:</p>
        <p xml:id="div-23">- projekt rozporządzenia w sprawie zakładów aktywności zawodowej,</p>
        <p xml:id="div-24">- projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia zadań samorządu województwa, które mogą być dofinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</p>
        <p xml:id="div-25">W Biurze Pełnomocnika Rządu Do Spraw Osób Niepełnosprawnych trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia zadań samorządu województwa, które mogą być dofinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Odnosi się ono do dofinansowania ze środków PFRON robót budowlanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.</p>
        <p xml:id="div-26">Roboty dotyczą obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów. Dofinansowanie może być przyznane przedsiębiorcom albo podmiotom niebędącym przedsiębiorcami, prowadzącym działalność w zakresie rehabilitacji osób niepełnosprawnych, którzy spełniają warunki określone w rozporządzeniu. Podstawą dofinansowania jest umowa zawarta przez marszałka województwa z wnioskodawcą. Określa ona min. wysokość i termin przekazania środków</p>
        <p xml:id="div-27">Nowelizacja zmierza w kierunku umożliwienia marszałkom województw zawierania umów o dofinansowanie na okres dłuższy niż jeden rok. Rozwiązanie to nie będzie naruszało fundamentalnej zasady roczności środków budżetowych. W kolejnych latach trwania umowy przedsiębiorca będzie mógł otrzymać dofinansowanie w ramach aktualnie obowiązującego planu finansowego PFRON. Ma jednak zagwarantowane ciągłe finansowanie w czasie trwania umowy i jest pewien swojej sytuacji prawnej. Planowane jest także rozciągnięcie kontroli sejmiku wojewódzkiego nad zawieraniem takich umów w postaci odpowiedniej uchwały. Zgoda sejmiku gwarantuje kontrolę społeczną nad długoterminowym wydatkowaniem środków publicznych.</p>
        <p xml:id="div-28">Planowane rozwiązania prawne są bardzo dogodne dla przedsiębiorców. Forma umowy cywilnoprawnej stwarza możliwość prowadzenia negocjacji i uzgodnienia szczegółów, takich jak min. wysokość i termin przekazania środków, co oznacza również możliwość wypłaty w ratach, zakres i sposób realizacji umowy.</p>
        <p xml:id="div-29">Pewność sytuacji prawnej pomiędzy przedsiębiorcą a organem administracji w dłuższym okresie czasu pozwoli mu na odpowiednie ukształtowanie umowy z wykonawcą robót budowlanych. Będzie miał on silniejszą pozycję w negocjacjach, ponieważ nie działa pod taką presją czasu, jak w obecnym stanie prawnym. Będzie mógł uzyskać korzystniejsze warunki i obniżyć koszty realizacji.</p>
        <p xml:id="div-30">Opisana wyżej nowelizacja rozporządzenia w sprawie określenia zadań samorządu województwa, które mogą być dofinansowane ze środków PFRON, została w dniu 10 maja 2007 r. skierowana na Komitet Ministerstwa. Jest to więc jeszcze wersja robocza. Wersja skierowana do uzgodnień wewnątrz ministerstwa, a następnie do uzgodnień pomiędzy ministerstwami oraz konsultacji społecznych, w tym z organizacjami: pracodawców, związków zawodowych i organizacji społecznych, zostanie opracowana po zaakceptowaniu projektu przez Komitet Ministerstwa. Ostateczna wersja zależy od opinii wyrażonych przez uczestników procesu legislacyjnego i uzgodnionego wspólnie stanowiska.</p>
        <p xml:id="div-31">Należy zauważyć, że nie wszystkie podmioty korzystające z dofinansowania robót budowlanych na podstawie umowy z marszałkiem województwa mają obowiązek zachowania procedur określonych w Prawie zamówień publicznych. Szczegółowe przesłanki określone są w tej ustawie.</p>
        <p xml:id="div-32">Intencją Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest tworzenie takich rozwiązań prawnych zawartych w aktach wykonawczych, które nie naruszając przepisów ustaw, są elastycznym i skutecznym instrumentem pomocy osobom niepełnosprawnym. Zmiany w przepisach prawnych regulujących gospodarowanie środkami Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będą szły w takim kierunku.</p>
        <p xml:id="div-33">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-34">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-35">Romuald Poliński</p>
        <p xml:id="div-36">Warszawa, dnia 16 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>