text_structure.xml
7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do wystąpienia z dnia 23 kwietnia 2007 r. (znak: SPS-024-2581/07) w sprawie zapytania posłów: Józefa Stępkowskiego i Edwarda Kiedosa, dotyczącego nakładów finansowych dla Kliniki Terapii Płodu w Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, uprzejmie przedkładam poniższe informacje.</p>
<p xml:id="div-2">W ramach realizacji programów polityki zdrowotnej wdrożony został w 2006 r. ˝Program kompleksowej diagnostyki i terapii wewnątrzmacicznej w profilaktyce następstw i powikłań wad rozwojowych i chorób płodu - jako element poprawy stanu zdrowia płodów i noworodków na lata 2006-2008˝, dotyczący wprowadzenia nowych metod terapii wewnątrzmacicznej płodu z wykorzystaniem najnowocześniejszej aparatury badawczej oraz utworzenia modelowego ośrodka chirurgii płodu.</p>
<p xml:id="div-3">Realizatorem programu w roku 2006 oraz na podstawie rozstrzygniętego konkursu ofert na wybór realizatora w roku 2007 i 2008 został Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi.</p>
<p xml:id="div-4">W roku 2006 z budżetu Ministra Zdrowia części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85149 - Programy polityki zdrowotnej, przeznaczono kwotę w wysokości 500 000 zł dla Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi na realizację Programu, w ramach którego realizowane były następujące zadania:</p>
<p xml:id="div-5">badania kardiologiczne u płodów poddawanych zabiegom in utero (74 badania x 500 zł; badanie przed lub po zabiegu),</p>
<p xml:id="div-6">prowadzenie ogólnopolskiej bazy danych problemów kardiologicznych u płodu,</p>
<p xml:id="div-7">internetowa baza danych dla płodów leczonych in utero (subbaza dla programu Kardio-Prenatal z uwzględnieniem zdjęć i filmów),</p>
<p xml:id="div-8">kurs echokardiograficzny dla ośrodków Polkard-Prenatal typu C i B.</p>
<p xml:id="div-9">Na rok 2007 Minister Zdrowia wnioskował do Ministra Finansów o środki na realizację ˝Programu kompleksowej diagnostyki i terapii wewnątrzmacicznej w profilaktyce następstw i powikłań wad rozwojowych i chorób płodu - jako elementu poprawy stanu zdrowia płodów i noworodków˝, w łącznej wysokości 4 675 000 zł, co pozwoliłoby na pełną realizację zakładanych celów, w tym powstanie i doposażenie modelowego ośrodka chirurgii płodu.</p>
<p xml:id="div-10">Jednak wniosek ten nie został zrealizowany i zgodnie z otrzymanym limitem wydatków dla części 46 - Zdrowie, na realizację Programu w 2007 r. możliwe było przeznaczenie jedynie kwoty 500 000 zł.</p>
<p xml:id="div-11">Uprzejmie informuję, że w roku bieżącym realizowane są w ramach posiadanych środków następujące zadania:</p>
<p xml:id="div-12">koordynacja Programu - 10 000 zł, w tym:</p>
<p xml:id="div-13">opracowywanie opinii, sprawozdań merytorycznych oraz okresowych raportów dot. realizacji Programu, monitorowanie i ocena efektywności realizacji zadań Programu na podstawie sprawozdań merytorycznych i finansowych sporządzonych przez realizatorów Programu, przedstawianie Ministrowi Zdrowia oceny realizacji zadań w ramach Programu, wraz z planem dalszych działań i propozycją podziału środków;</p>
<p xml:id="div-14">działania określone w części A Programu - 395 000 zł, w tym zabiegi wewnątrzmaciczne na płodzie, badania USG kwalifikujące do zabiegu.</p>
<p xml:id="div-15">W części A Programu w latach 2006-2008 przewidziano działania służące:</p>
<p xml:id="div-16">- stworzeniu jednolitego optymalnego modelu postępowania diagnostycznego dla wykrywania wad rozwojowych płodu,</p>
<p xml:id="div-17">- zastosowaniu diagnostyki i terapii wewnątrzmacicznej w profilaktyce następstw wad rozwojowych i chorób płodu,</p>
<p xml:id="div-18">- zmniejszeniu kosztów leczenia wewnątrzmacicznego wykonywanego za granicą dla Ministerstwa Zdrowia,</p>
<p xml:id="div-19">- poprawie stanu zdrowia noworodków poprzez zlikwidowanie powikłań okresu noworodkowego,</p>
<p xml:id="div-20">- wdrożeniu idei wewnątrzmacicznej terapii płodu, która stworzy nowy system opieki nad ciężarną i płodem;</p>
<p xml:id="div-21">działania określone w części B Programu (Program Kardio-Prenatal) - 95 000 zł, w tym: badania Echo płodów przed i po zabiegu wraz z monitorowaniem kardiologicznym.</p>
<p xml:id="div-22">W części B Programu w latach 2006-2008 w ramach ˝Programu Kardio-Prenatal˝ przewidziano:</p>
<p xml:id="div-23">- ocenę kardiologiczną płodów przed i po zabiegach wewnątrzmacicznych (w przypadku wad serca, jak i wad pozasercowych),</p>
<p xml:id="div-24">- kontynuowanie prowadzenia bazy danych (www.orpkp.pl) jako podstawowego narzędzia wyznaczającego dalsze kierunki i potrzeby zdrowotne w zakresie kardiologii prenatalnej w Polsce oraz stworzenie nowej bazy internetowej dla płodów leczonych wewnątrzmacicznie,</p>
<p xml:id="div-25">- opracowanie płyty CD z nagraniami badań kardiologicznych u płodów: w warunkach fizjologii, ze zmianami czynnościowymi, z wadami serca, z zaburzeniami rytmu, ze zmianami w patologicznych ciążach mnogich do samodzielnej nauki przez lekarzy.</p>
<p xml:id="div-26">Program przewiduje wprowadzenie nowych metod terapii wewnątrzmacicznej płodu z wykorzystaniem najnowocześniejszej aparatury badawczej oraz powstanie i doposażenie modelowego ośrodka chirurgii płodu przyjmującego kobiety ciężarne z całego kraju. W Polsce leczenie wewnątrzmaciczne prowadzone jest w ograniczonym zakresie. Ilość zdiagnozowanych patologii, które można leczyć wewnątrzmacicznie, generuje coraz większą liczbę przypadków, które muszą być leczone za granicą.</p>
<p xml:id="div-27">Pełna realizacja Programu zgodnie z założeniami spowodowałaby zmniejszenie kosztów leczenia za granicą, jednak przy ograniczeniu nakładów finansowych na Program, w tym na powstanie modelowego ośrodka chirurgii płodu, spowoduje zmniejszenie tempa jego realizacji i brak możliwości wykonywania w pełnym zakresie ww. świadczeń zdrowotnych w Polsce.</p>
<p xml:id="div-28">Z punktu widzenia polityki zdrowotnej ważnym aspektem działań polityki prorodzinnej jest dążenie do obniżenia liczby noworodków z wadami rozwojowymi. Jednakże najskuteczniejszym działaniem w tym względzie wydaje się być szeroko pojęta promocja zdrowia oraz zapewnienie powszechnej i kompleksowej opieki medycznej wszystkim kobietom ciężarnym.</p>
<p xml:id="div-29">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-30">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-31">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-32">Warszawa, dnia 21 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>