text_structure.xml
8.11 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 11 kwietnia br. znak: SPS-024-2577/07 w sprawie wysokości czynszów w kamienicach czynszowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Z dniem 1 stycznia 2007 r., tj. dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 249, poz. 1833), uległy zmianie zasady dotyczące podwyżek wysokości czynszu.</p>
<p xml:id="div-3">Aktualnie zgodnie z art. 8a ust. 2 ww. ustawy termin wypowiedzenia wysokości czynszu wynosi 3 miesiące, chyba że strony w umowie ustalą termin dłuższy.</p>
<p xml:id="div-4">Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 4 podwyżka, w wyniku której wysokość czynszu przekroczy albo następuje z poziomu wyższego niż 3% wartości odtworzeniowej, może nastąpić w uzasadnionych przypadkach. Na pisemne żądanie lokatora właściciel, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego żądania, pod rygorem nieważności podwyżki, przedstawi na piśmie przyczynę podwyżki i jej kalkulację.</p>
<p xml:id="div-5">Jeżeli właściciel nie uzyskuje przychodów z czynszu na poziomie zapewniającym pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem lokalu, jak również zapewniającym zwrot kapitału i zysk, wówczas podwyżkę pozwalającą na osiągnięcie tego poziomu uważa się za uzasadnioną, o ile mieści się w granicach określonych w ust. 4b.</p>
<p xml:id="div-6">Stanowi on, iż podwyższając czynsz, właściciel może ustalić:</p>
<p xml:id="div-7">1. zwrot kapitału w skali roku na poziomie nie wyższym niż:</p>
<p xml:id="div-8">2. 1,5% nakładów poniesionych przez właściciela na budowę albo zakup lokalu lub</p>
<p xml:id="div-9">3. 10% nakładów poniesionych przez właściciela na trwałe ulepszenia istniejącego lokalu zwiększającego jego wartość użytkową;</p>
<p xml:id="div-10">- aż do ich pełnego zwrotu;</p>
<p xml:id="div-11">2) godziwy zysk.</p>
<p xml:id="div-12">Należy dodać, iż zgodnie z art. 8 ust. 4e podwyżkę czynszu w wysokości nieprzekraczającej w danym roku kalendarzowym średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym uważa się za uzasadnioną. Średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku jest ogłaszany, w formie komunikatu, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ˝Monitor Polski˝.</p>
<p xml:id="div-13">W ciągu 2 miesięcy od dnia wypowiedzenia lokator może:</p>
<p xml:id="div-14">1. odmówić na piśmie przyjęcia podwyżki ze skutkiem rozwiązania stosunku prawnego, na podstawie którego lokator zajmuje lokal, z upływem okresu wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 2;</p>
<p xml:id="div-15">2. zakwestionować podwyżkę, o której mowa w ust. 4, wnosząc do sądu pozew o ustalenie, że podwyżka jest niezasadna albo jest zasadna, lecz w innej wysokości: udowodnienie zasadności podwyżki ciąży na właścicielu (art. 8 ust. 5);</p>
<p xml:id="div-16">Natomiast podwyżka, w wyniku której wysokość czynszu nie przekroczy w skali roku 3% wartości odtworzeniowej lokalu, może nastąpić w dowolnej wysokości.</p>
<p xml:id="div-17">Zasady dotyczące podwyżek czynszów, o których mowa wyżej, dotyczą wszystkich najemców bez względu na to, kto jest właścicielem lokalu, zatem także najemców w kamienicach czynszowych.</p>
<p xml:id="div-18">Należy także wyjaśnić, iż uregulowania prawne w zakresie podwyżek czynszu wprowadzone ustawą z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego mają przede wszystkim na celu uwzględnienie wyroków Trybunału Konstytucyjnego: z dnia 19 kwietnia 2005 r. sygn. akt K 4/05 (Dz. U. z 2005 r. Nr 69, poz. 626), z dnia 17 maja 2006 r. sygn. akt K 33/05 (Dz. U. z 2006 r. Nr 86, poz. 602) oraz uwag Trybunału zawartych w postanowieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. sygn. akt S 1/05.</p>
<p xml:id="div-19">M.in. w wyroku TK z dnia 19 kwietnia 2005 r. w uzasadnieniu znajdują się następujące stwierdzenia: ˝Winny one (czynsze) zapewnić wynajmującemu właścicielowi pokrycie kosztów eksploatacji i remontu budynku, ale także zwrot wyłożonego kapitału (amortyzacja) oraz godziwy zysk, ponieważ przepisy ustawowe nie mogą niweczyć jednego z podstawowych uprawnień składających się na treść prawa własności, jakim jest pobieranie pożytków z własności˝ (por. wyrok o sygn. SK 9/98, s. 411).</p>
<p xml:id="div-20">Przyjęte rozwiązanie w zakresie podwyżek czynszów jest również zgodne z wyrokiem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu w sprawie Hutten-Czapska przeciwko Polsce wydanym w dniu 19 czerwca 2006 r. W wyroku tym Trybunał orzekł, że Polska poprzez utrzymywanie regulacji ograniczających prawa właścicieli naruszyła art. 1 do Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (tj. prawo własności).</p>
<p xml:id="div-21">Niezwykle istotnym elementem orzeczenia w przedmiotowej sprawie jest stwierdzenie przez ten Trybunał istnienia naruszenia o charakterze systemowym wynikającego z nieprawidłowego funkcjonowania polskiego ustawodawstwa mieszkaniowego. Trybunał uznał, że naruszenie to musi zostać usunięte poprzez podjęcie odpowiednich środków prawnych lub innych, które zapewnią funkcjonowanie w krajowym porządku prawnym mechanizmu utrzymującego sprawiedliwą równowagę pomiędzy interesami właścicieli nieruchomości wraz z ich prawem do pobierania pożytków z własności.</p>
<p xml:id="div-22">Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż dla ochrony lokatorów, w tym zwłaszcza znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, wprowadzono obligatoryjny system dodatków mieszkaniowych.</p>
<p xml:id="div-23">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734, z późn. zm.) obowiązującymi od 1 stycznia 2002 r. uprawnienia do dodatków mieszkaniowych przysługują osobom spełniającym równocześnie kilka kryteriów:</p>
<p xml:id="div-24">1. posiadającym tytuł prawny do zajmowanego mieszkania (najemcy, członkowie spółdzielni mieszkaniowych, właściciele mieszkań i domów jednorodzinnych) lub uprawnienia do lokalu zamiennego lub socjalnego;</p>
<p xml:id="div-25">2. których średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% w gospodarstwie wieloosobowym (najniższa emerytura od dnia 1 marca 2006 r. wynosi 597,46 zł), w przypadku gdy dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego wyżej, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek obniża się o tę kwotę;</p>
<p xml:id="div-26">3. zajmowany lokal mieszkalny nie jest za duży w stosunku do liczby osób, tzn. jeżeli powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu nie przekracza powierzchni normatywnej o więcej niż 30%.</p>
<p xml:id="div-27">Podsumowując, wyrażam opinię, iż obowiązujący system prawny, w oparciu o ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawę o dodatkach mieszkaniowych, nie wymaga zmian.</p>
<p xml:id="div-28">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-29">Minister</p>
<p xml:id="div-30">Andrzej Aumiller</p>
<p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 9 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>