text_structure.xml
3.84 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 23 kwietnia 2007 r., przy którym przekazane zostało zapytanie posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pani Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej w sprawie planów przeprowadzenia przez Najwyższą Izbę Kontroli kontroli w uczelniach, uprzejmie wyjaśniam co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (DzU z 2001 r. nr 85, poz. 937, z późn. zm.) Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych. Podejmowane przez ten organ czynności kontrolne skierowane są w szczególności na badanie wykonania budżetu państwa oraz realizacji ustaw i innych aktów prawnych w zakresie działalności finansowej, gospodarczej i organizacyjno-administracyjnej tych jednostek (art. 3 ww. ustawy). Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza kontrolę pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności (art. 5 ust. 1 ww. ustawy).</p>
<p xml:id="div-3">Uprzejmie informuję, że przepisy powołanej wyżej ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. niestety nie nakładają na Najwyższą Izbę Kontroli obowiązku informowania o zamierzonej kontroli podmiotu sprawującego nadzór nad daną jednostką. Z tego względu o podjętej przez Najwyższą Izbę Kontroli kontroli niektórych uczelni publicznych dowiedziałem się, podobnie jak większość naszego społeczeństwa, ze środków masowego przekazu.</p>
<p xml:id="div-4">Wyniki przeprowadzonych kontroli, zgodnie z przepisami ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zostaną przedstawione przez upoważnionych kontrolerów Najwyższej Izby Kontroli rektorom uczelni w protokołach pokontrolnych. Natomiast minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego z tytułu sprawowanego nadzoru nad uczelniami może zostać poinformowany o wynikach kontroli jedynie w przypadku wystąpienia określonych w przepisach sytuacji. W myśl przepisów regulujących tryb przeprowadzania kontroli kierownik jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną oraz właściwe organy państwowe lub samorządowe otrzymują wystąpienie pokontrolne jedynie w razie potrzeby (art. 60 ust. 1). Przepis § 46 ust. 2 zarządzenia prezesa Najwyższej Izby Kontroli z dnia 1 marca 1995 r. w sprawie postępowania kontrolnego (M.P. nr 17, poz. 211) stanowi, że jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności przez kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną, kontroler opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego zawierającego ocenę kontrolowanej działalności oraz uwagi i wnioski dla jednostki nadrzędnej. Natomiast jeżeli stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości wskazują na konieczność podjęcia działań przez właściwe organy państwowe lub samorządowe, w szczególności w celu zmiany obowiązującego prawa, wystąpienie pokontrolne przekazywane jest również do tych organów (§ 46 ust. 3).</p>
<p xml:id="div-5">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pragnę dodać, iż w mojej ocenie interpelowanym w sprawie powodów, a także celu i zakresu zleconych kontroli, powinien być prezes Najwyższej Izby Kontroli, która zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli podlega Sejmowi.</p>
<p xml:id="div-6">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Michał Seweryński</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 4 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>