text_structure.xml
7.66 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Posła Tadeusza Kopcia z dnia 10 kwietnia 2007 r. przesłanym pismem z dnia 20 kwietnia 2007 r. nr SPS-024-2567/07 w sprawie projektu ustawy o zawodzie pracownika socjalnego uprzejmie odpowiadam.</p>
<p xml:id="div-2">Projekt ustawy o zawodzie pracownika socjalnego jest już po uzgodnieniach międzyresortowych oraz konsultacjach społecznych i 21 marca 2007 r. został skierowany na Komitet Rady Ministrów. Obecnie trwają uzgodnienia z Komitetem na temat ostatecznego kształtu ustawy.</p>
<p xml:id="div-3">Mamy także świadomość, że przedmiotowy projekt będzie podlegał jeszcze ewaluacji, przede wszystkim w zakresie przepisów szczegółowych, zanim zostanie skierowany do Sejmu.</p>
<p xml:id="div-4">Zasadniczym celem projektowanej ustawy jest poprawa efektywności działania pomocy społecznej będącej ważnym ogniwem modernizowanego systemu zabezpieczenia społecznego poprzez podniesienie rangi zawodu pracownika socjalnego oraz zapewnienie osobom wykonującym ten zawód warunków skuteczniejszego świadczenia pracy socjalnej. Projektowana ustawa ma wzmocnić system pomocy społecznej w taki sposób, aby:</p>
<p xml:id="div-5">- zapewnić osobom i rodzinom profesjonalne wsparcie w przezwyciężeniu trudnej sytuacji, jakiej nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;</p>
<p xml:id="div-6">- umożliwić osobom i rodzinom lepszy dostęp do niepieniężnego świadczenia pomocy społecznej, jakim jest praca socjalna, bez której nie jest możliwe zapewnienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;</p>
<p xml:id="div-7">- zapewnić profesjonalną pomoc pracowników socjalnych rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznej, w tym przemocą w rodzinie;</p>
<p xml:id="div-8">- doprowadzać - w miarę możliwości - osoby i rodziny otrzymujące pomoc społeczną do życiowego usamodzielniania;</p>
<p xml:id="div-9">- integrować ze środowiskiem osoby wykluczone społecznie;</p>
<p xml:id="div-10">- skuteczniej działać na rzecz tworzenia sieci oparcia społecznego adekwatnej do potrzeb w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-11">Projekt ww. ustawy jest kolejnym krokiem - po wejściu w życie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.) - w kierunku stworzenia efektywniejszego systemu wspierania osób i rodzin w ich integracji społecznej pełniej wykorzystującego profesjonalizm pracowników socjalnych.</p>
<p xml:id="div-12">Przedmiotowy projekt ma przede wszystkim charakter porządkowy w zakresie zadań pracownika socjalnego wobec klientów pomocy społecznej oraz wzmacnia rolę i pracę pracownika socjalnego poprzez możliwość skuteczniejszego świadczenia usług pomocowych na rzecz osób objętych pomocą społeczną. Oczywiście projekt ustawy o zawodzie pracownika socjalnego jest także elementem polityki prorodzinnej i prospołecznej państwa, ponieważ wyposaża pracownika socjalnego w skuteczniejsze narzędzia pracy na rzecz osób i rodzin potrzebujących pomocy.</p>
<p xml:id="div-13">Polityka prorodzinna i prospołeczna jest cały czas realizowana na podstawie różnych ustaw, a w szczególności ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych oraz z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Obydwa akty mają na celu zabezpieczenie socjalne i bytowe osób lub rodzin o niskich dochodach. Ponadto ustawa o pomocy społecznej zabezpiecza także inne grupy społeczne (osoby starsze, niepełnosprawne), w tym osoby małoletnie, które nie mają rodziców lub ich rodzice zostali pozbawieni praw rodzicielskich w stosunku do nich (rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, domy dziecka, pogotowia opiekuńcze).</p>
<p xml:id="div-14">Nowelizacje ustawy o pomocy społecznej miały na celu przede wszystkim uszczegółowienie dotychczasowych przepisów, które sprawiały problemy interpretacyjne ze względu na ich ogólność. Zdarza się także, że pojawiają się całkiem nowe zapisy na skutek dostosowania przepisów do realnie obowiązującej sytuacji zarówno społecznej, jak i prawnej (dostosowanie do innych aktów prawnych celem spójności przepisów prawa).</p>
<p xml:id="div-15">Resort pracy i polityki społecznej w najbliższym czasie nie przewiduje rozszerzenia katalogu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2004 roku o pomocy społecznej. Kreowanie polityki społecznej o zasięgu lokalnym, a także tworzenie oferty pomocy społecznej dla mieszkańców, jest zadaniem własnym gminy lub powiatu. To właśnie lokalny samorząd, w wyniku prowadzonej na bieżąco analizy w tym zakresie, wie najlepiej, jakie obszary należy wspierać w pierwszej kolejności i ustalać związane z tym priorytety. Natomiast administracja rządowa wspiera obszary pomocy społecznej, których beneficjantami są osoby z ograniczonymi możliwościami wpływu na samorząd lokalny (osoby zaburzone psychicznie, uchodźcy).</p>
<p xml:id="div-16">Ponadto w miarę możliwości administracja rządowa ma możliwość tworzenia specjalnych programów rządowych kierowanych do konkretnych grup społecznych, a realizowanych przez samorządy lokalne. W ten sposób przekazywane są dodatkowe środki finansowe wspomagające samorządy w zakresie pomocy społecznej. Takim programem jest np. program wieloletni ˝Pomoc państwa w zakresie dożywiania˝ (Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2259), który zabezpiecza osoby i rodziny (w szczególności dzieci i osoby starsze) w możliwość codziennego spożycia ciepłego posiłku lub zakupu niezbędnych artykułów żywnościowych. Realizowane są także programy: z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną, wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi, aktywne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, ˝Świetlica, praca i staż - socjoterapia w środowisku wiejskim˝, które finansowane są z budżetu państwa, a wspierają samorządy lokalne w wypełnianiu obowiązków na rzecz ich społeczności.</p>
<p xml:id="div-17">Administracja rządowa także w ramach dotacji celowych z rezerwy budżetowej państwa, w miarę możliwości w tym zakresie, przekazuje dodatkowe środki finansowe na dofinansowanie realizacji programów naprawczych w domach pomocy społecznej, pomimo że jest to zadanie własne samorządów powiatowych. I tak np. w roku 2005 była to kwota ok. 19 mln zł, a w roku 2006 na dotacje dla domów pomocy społecznej przeznaczono ponad 40 mln zł. Ponadto wiele środków finansowych przekazywanych jest samorządom powiatowym ze środków budżetu wojewodów.</p>
<p xml:id="div-18">Corocznie także planowane są w rezerwie celowej budżetu państwa środki na tworzenie nowych miejsc w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.</p>
<p xml:id="div-19">Zatem wszystkie działania rządu w sferze pomocy społecznej są działaniami prorodzinnymi i prospołecznymi. W wielu przypadkach takie działania nie wymagają rewolucyjnych zmian ustawowych, jedynie wymagają dobrej woli i chęci ich podejmowania, a obecne przepisy prawa pozwalają na ich realizację.</p>
<p xml:id="div-20">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-21">Minister</p>
<p xml:id="div-22">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 18 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>