text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazanym przy piśmie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, znak SPS-024-2562/07, z dnia 13 kwietnia 2007 roku zapytaniem Pani Poseł Reginy Wasilewskiej-Kity ˝w sprawie deportacji chorych˝ uprzejmie informuję, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Z treści zapytania wnioskuję, że szczególne zainteresowanie Pani Poseł dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. Nr 144, poz. 1043), które określają m.in. tryb wydawania decyzji o wydaleniu obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE.</p>
        <p xml:id="div-3">Należy na wstępie zauważyć, że możliwość podjęcia decyzji o wydaleniu ww. osób:</p>
        <p xml:id="div-4">1) jest obwarowana szeregiem warunków zapisanych w samej ustawie,</p>
        <p xml:id="div-5">2) dotyczy osób chorych na choroby ściśle określone w ograniczonym wykazie chorób zakaźnych, a nie ogółu chorób,</p>
        <p xml:id="div-6">3) następuje w wyniku wnikliwego postępowania administracyjnego.</p>
        <p xml:id="div-7">Ad 1. Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy decyzja o wydaleniu z terytorium RP obywatela UE lub członka rodziny niebędącego obywatelem UE może być wydana wyłącznie przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:</p>
        <p xml:id="div-8">- gdy osoby te nie posiadają prawa stałego pobytu,</p>
        <p xml:id="div-9">- gdy ich pobyt na terytorium RP stanowi zagrożenie dla obronności, bezpieczeństwa państwa albo dla ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zdrowia publicznego.</p>
        <p xml:id="div-10">Jednocześnie zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy powodem wydalenia nie może być zachorowanie, które wystąpiło po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu obywatela UE lub członka rodziny niebędącego obywatelem UE.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto zgodnie z art. 69 małoletniemu obywatelowi UE decyzja o wydaleniu może być wydana tylko w przypadku, gdy przemawia za tym dobro dziecka zgodnie z ratyfikowaną przez RP Konwencją o prawach dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-12">Ad 2. Ustawodawca, upoważniając Ministra Zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia wykazu chorób uzasadniających podjęcie decyzji o wydaleniu obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE, nałożył nań szereg ograniczeń dotyczących wyboru jednostek chorobowych. Minister Zdrowia może w wykazie chorób umieścić wyłącznie:</p>
        <p xml:id="div-13">- choroby wysoce zakaźne i szczególnie niebezpieczne (są również to choroby rzadkie),</p>
        <p xml:id="div-14">- choroby będące chorobami epidemicznymi określonymi przez Światową Organizację Zdrowia (wymienione w międzynarodowych przepisach zdrowotnych),</p>
        <p xml:id="div-15">- podlegające zwalczaniu na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz.U. Nr 126, poz. 1384, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-16">Ad 3. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin do postępowań w sprawach uregulowanych w ustawie, w tym również w sprawie o wydalenie obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE, stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z poźn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-17">Zgodnie z art. 73 ustawy decyzja o wydaleniu obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE jest wydawana przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE lub członka rodziny niebędącego obywatelem UE z urzędu lub na wniosek, przy czym ograniczony jest krąg organów uprawnionych do wnioskowania o wydalenie z terytorium RP (Minister Obrony Narodowej, Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szef Agencji Wywiadu, Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant Główny Policji).</p>
        <p xml:id="div-18">Art. 70 ustawy w toku postępowania administracyjnego nakazuje przy wydawaniu decyzji o wydaleniu obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE uwzględnić:</p>
        <p xml:id="div-19">- okres pobytu na terenie RP,</p>
        <p xml:id="div-20">- wiek i stan zdrowia,</p>
        <p xml:id="div-21">- sytuację rodzinną i ekonomiczną,</p>
        <p xml:id="div-22">- stopień integracji społecznej i kulturalnej w RP,</p>
        <p xml:id="div-23">- stopień więzi z krajem pochodzenia.</p>
        <p xml:id="div-24">Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy decyzja o wydaleniu obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE może nakazywać opuszczenie terytorium RP w terminie nie krótszym niż 31 dni, zaś jej przymusowe wykonanie jest możliwe jedynie, jeśli decyzja ta nie zostanie wykonana w terminie określonym w decyzji.</p>
        <p xml:id="div-25">Zgodnie z art. 72 ust. 1 wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję o wydaleniu oraz wniosku o wstrzymanie jej wykonania. Termin opuszczenia terytorium RP w ciągu 31 dni jest wówczas liczony dopiero od dnia uprawomocnienia się postanowienia w tej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-26">W związku z powyższymi uwarunkowaniami:</p>
        <p xml:id="div-27">Należy przyjąć, że procedura wydalenia obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE z powodu chorób wymienionych w przedmiotowym rozporządzeniu jest długotrwała. Z uwagi na naturalny kliniczny przebieg chorób zakaźnych wymienionych w rozporządzeniu i krótszy niż 31 dni okres utrzymywania się zakaźności tych chorób w praktyce nie jest możliwe wydalenie obywatela UE z terytorium RP na podstawie przepisów ww. ustawy w okresie, który byłby uzasadniony z przyczyn epidemiologicznych. Ustanie merytorycznych (epidemiologicznych z powodu zagrożenia dla zdrowia publicznego) przyczyn podjęcia decyzji o wydaleniu czyni w pełni zasadnym każdorazowe uchylenie decyzji o wydaleniu z powodu ustania okoliczności uzasadniających jej wydanie przez wojewodę, który tę decyzję wydał. Tryb uchylenia decyzji z powodu faktycznego ustania okoliczności uzasadniających jej wydanie jest przewidziany w art. 76 ustawy.</p>
        <p xml:id="div-28">W związku z powyższym, odnosząc się do pytań Pani Poseł Reginy Wasilewskiej-Kity, należy stwierdzić:</p>
        <p xml:id="div-29">1. Międzynarodowe przepisy zdrowotne wydane przez Światową Organizację Zdrowia nie regulują dopuszczalności wydalania z kraju osób niepożądanych lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego ani trybu wydalania tych osób z obszaru kraju. Ponieważ budzący zastrzeżenia przepis odnosi się do obywateli państw Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin niebędących obywatelami Unii Europejskiej, należy zauważyć, że przedmiot regulacji uwzględnia art. 27 ust. 1 dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich.</p>
        <p xml:id="div-30">Należy zauważyć, że rozpoznanie choroby zakaźnej umieszczonej w wykazie u obywatela Unii Europejskie lub członka jego rodziny, jeśli już uzyskał on prawo do pobytu czasowego, będzie wskazaniem do leczenia w warunkach szpitalnych. Ponadto odmowa udzielenia prawa pobytu obcokrajowcowi z krajów UE w związku z chorobą zakaźną ma charakter fakultatywny, a nie obligatoryjny, i nie stoi ponadto w sprzeczności z udzielaniem świadczeń zdrowotnych osobom w stanie zagrożenia życia. Ustawodawca ograniczył możliwość podejmowania decyzji o wydaleniu obywatela Unii Europejskiej lub członka jego rodziny w związku z wystąpieniem choroby umieszczonej w wykazie jedynie do sytuacji, jeżeli objawy tej choroby wystąpiły do 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym wskazuje, że przepis nie spowoduje wydalania z Polski osób, które uległy zakażeniu już w ewentualnych ogniskach zakażeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż okres wylęgania tych chorób zakaźnych jest znacznie krótszy.</p>
        <p xml:id="div-31">2. Jak wyjaśniłem wcześniej, decyzję o wydaleniu obywatela UE lub członka jego rodziny niebędącego obywatelem UE może wydać tylko wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu obywatela UE lub członka rodziny niebędącego obywatelem UE po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego i wszechstronnym rozpatrzeniu sprawy wyłącznie: gdy osoby te nie posiadają prawa stałego pobytu, gdy ich pobyt na terytorium RP stanowi zagrożenie dla obronności, bezpieczeństwa państwa albo dla ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zdrowia publicznego.</p>
        <p xml:id="div-32">Minister Zdrowia nie ma wpływu na dobór osób sprawujących urzędy wojewody i ocenę ich kwalifikacji etyczno-moralnych do sprawowania tych urzędów. Kwestie kontroli nad wykonywaniem zadań przez wojewodów nie należą również do kompetencji Ministra Zdrowia. Nie znajduję jednak powodów do kwestionowania kwalifikacji etyczno-moralnych najwyższych urzędników państwowych. Jak wyjaśniłem wcześniej, lekarze, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej ani nawet Minister Zdrowia nie prowadzą ani też nie uczestniczą w postępowaniu administracyjnym prowadzącym do wydania decyzji o wydaleniu obywateli UE lub członków ich rodzin niebędących obywatelami UE. Należy ponadto zauważyć, że lekarze, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Minister Zdrowia nie są podmiotami, które zgodnie z przepisami ww. ustawy wnioskują do wojewody o wydalenie chorego cudzoziemca.</p>
        <p xml:id="div-33">3. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie posiadają informacji na temat kraju pochodzenia osób chorych na choroby zakaźne, u których choroby te zostały rozpoznane w Polsce. Przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz.U. Nr 126, poz. 1384, z późn. zm.) nie dają prawnych podstaw do gromadzenia w rejestrach informacji o kraju pochodzenia i narodowości osób, których przypadki zachorowań na choroby zakaźne są tym organom zgłaszane. Informacje takie mogą się znajdować jedynie w poszczególnych zgłoszeniach rozpoznań chorób zakaźnych nadsyłanych przez lekarzy państwowym powiatowym inspektorom sanitarnym. Nie jest jednak technicznie możliwe przeprowadzenie kwerendy tych zgłoszeń w czasie przewidzianym na udzielenie odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł. Nie posiadamy ponadto informacji na temat ilości postępowań administracyjnych w celu wydalenia cudzoziemców chorych na choroby zakaźne prowadzonych przez wojewodów ani czy postępowania takie były w ogóle prowadzone.</p>
        <p xml:id="div-34">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-35">Minister</p>
        <p xml:id="div-36">Zbigniew Religa</p>
        <p xml:id="div-37">Warszawa, dnia 8 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>