text_structure.xml
2.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Michała Stuligrosza (nr SPS-024-2561/07) z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie planów wydania wspólnego dla państw Unii Europejskiej podręcznika historii, uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">Pomysł opracowania wspólnego podręcznika historii dla uczniów we wszystkich krajach Unii Europejskiej nie był konkretnym projektem, a jedynie ˝luźną sugestią˝ Pani Annette Schavan, niemieckiej minister edukacji, wypowiedzianą podczas wizyty w Brukseli. Mimo zapowiedzi rzecznika niemieckiego ministerstwa oświaty Pana Elmara Koeniga pomysł nie znalazł się w programie dwudniowej konferencji ministrów oświaty 27 krajów Unii Europejskiej, która odbyła się w dniach 1-2 marca br. w Heidelbergu.</p>
<p xml:id="div-3">Pragnę zwrócić uwagę, że wybór tematów i wspólna, zgodna interpretacja wydarzeń, które miałyby się znaleźć w takim europodręczniku historii byłyby przedsięwzięciem niezwykle trudnym i wymagającym współpracy autorów, historyków i dydaktyków 27 państw. Niemniej jednak, jeżeli podjęte zostaną konkretne działania w celu realizacji pomysłu opracowania takiego podręcznika, Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważy możliwość przystąpienia do udziału w tych pracach.</p>
<p xml:id="div-4">Niezależnie od powyższego, uprzejmie informuję, że młodzież polska ma zapewnioną możliwość uczenia się o procesach historycznych z szerszego, ogólnoeuropejskiego punktu widzenia. Zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, ze zm.) treści nauczania z zakresu przedmiotu historia obejmują szeroki wachlarz zagadnień dotyczących dziejów Europy, począwszy od średniowiecza aż do czasów współczesnych. W szczególności w liceum i technikum treści kształcenia historycznego mają układ problemowy i zawierają dział poświęcony Europie, w tym: fundamentom Europy (jedność i różnorodność; przemiany ideowe), roli chrześcijaństwa w tworzeniu tożsamości europejskiej, kształtowaniu się narodów Europy (ich wkład w historię; współistnienie i konflikty między państwami), przemianom w obrębie struktur, świadomości i obyczajowości społeczeństw europejskich, normom i wartościom obowiązującym w życiu społecznym, politycznym i gospodarczym.</p>
<p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-6">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 27 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>