text_structure.xml 4.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Krzysztofa Liska w sprawie pominięcia Warmii i Mazur w planach inwestycyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe SA na lata 2007-2013 i 2014-2020 uprzejmie wyjaśniam, że w konsekwencji wieloletniego niedoinwestowania infrastruktury kolejowej jej stan techniczny uległ znacznej degradacji, przywrócenie i zachowanie parametrów technicznych wymaga zwielokrotnionych nakładów finansowych. Jednakże ograniczone środki finansowe nie pozwalają w pełnym zakresie przeprowadzać niezbędnych napraw na liniach kolejowych, w tym m.in. na terenie Warmii i Mazur. PKP Polskie Linie Kolejowe SA w miarę posiadanych środków finansowych realizuje niezbędne prace w celu utrzymania jak najlepszych parametrów technicznych i użytkowych zapewniających prowadzenie ruchu na omawianych liniach w sposób bezpieczny.</p>
        <p xml:id="div-2">W związku z ograniczoną wielkością dotacji budżetowych przeznaczanych na inwestycje w infrastrukturze kolejowej w najbliższej perspektywie czasowej nie przewiduje się modernizacji linii kolejowych na Warmii i Mazurach ze środków budżetowych lub funduszy UE. Dotacja budżetowa przewidziana na modernizację linii kolejowych wystarcza jedynie na zapewnienie wkładu krajowego dla projektów realizowanych ze środków UE.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto znaczne obniżenie wielkości środków UE przewidzianych na transport kolejowy w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ na lata 2007-2013 nie daje możliwości inwestowania w linie, które nie są położone w europejskich korytarzach transportowych lub nie są przedmiotem umów międzynarodowych, a środki finansowe UE skierowane będą na kontynuację rozpoczętych już inwestycji na liniach wchodzących w skład międzynarodowych korytarzy transportowych. Natomiast linie kolejowe na terenie Warmii i Mazur wymagające najpilniejszych napraw to głównie linie znaczenia lokalnego, które nie są objęte umowami międzynarodowymi.</p>
        <p xml:id="div-4">Niemniej jednak, mając na uwadze znaczenie linii kolejowych na terenie Warmii i Mazur dla regionalnego ruchu pasażerskiego, PKP Polskie Linie Kolejowe wystąpiły do samorządu województwa z propozycjami projektów regionalnych linii kolejowych możliwych do współfinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Warmia i Mazury na lata 2007-2013. Pomimo wcześniejszych ustaleń oraz deklaracji odnośnie do współfinansowania zaproponowanych przez PKP PLK SA projektów kolejowych, w RPO przyjętym przez zarząd woj. warmińsko-mazurskiego w dniu 31 stycznia 2007 r. nie przewidziano środków finansowych dla wcześniej uzgodnionego zakresu regionalnych linii kolejowych.</p>
        <p xml:id="div-5">PKP PLK SA w dalszym ciągu czyni starania dla pozyskania środków dla finansowania rewitalizacji najistotniejszych dla regionu kolejowych ciągów transportowych. W marcu br. odbyły się spotkania przedstawicieli PKP PLK SA i Urzędu Marszałkowskiego, w trakcie których omówiono dotychczasowe ustalenia dotyczące współfinansowania w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013 niżej wymienionych odcinków linii kolejowych. Szacuje się, że na realizację poniższych zadań potrzebne są środki o łącznej szacunkowej wartości około 533 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-6">Zaproponowane przez PKP PLK SA projekty to:</p>
        <p xml:id="div-7">1. nr 35 Ostrołęka-Szczytno, na odcinku Szczytno-Szymany;</p>
        <p xml:id="div-8">2. nr 38 Białystok-Bartoszyce, na odcinku Ełk-Kętrzyn;</p>
        <p xml:id="div-9">3. nr 216 Działdowo-Olsztyn, na odcinku Niedzica-Olsztyn;</p>
        <p xml:id="div-10">4. nr 219 Olsztyn-Ełk, na odcinku Olsztyn-Szczytno;</p>
        <p xml:id="div-11">5. nr 223 Czerwonka-Ełk, na całej długości;</p>
        <p xml:id="div-12">6. nr 221 Gutkowo-Braniewo, na całej długości.</p>
        <p xml:id="div-13">Niestety rozmowy nie przyniosły oczekiwanych przez PKP PLK SA rezultatów. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego potwierdzili brak możliwości wyasygnowania ze środków unijnych w okresie budżetowym 2007-2013 środków na finansowanie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 7 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>