text_structure.xml
3.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 13 kwietnia 2007 r. nr SPS-024-2556/07, przy którym przekazane zostało zapytanie Pana Posła Jana Wyrowińskiego w sprawie organizacji sądów apelacyjnych uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Do Ministerstwa Sprawiedliwości od kilku lat wpływają wystąpienia parlamentarzystów oraz władz samorządowych w przedmiocie powołania jednostek szczebla apelacyjnego z siedzibą w Bydgoszczy lub w Toruniu. Sprawa utworzenia sądu i prokuratury apelacyjnej dla obszaru woj. kujawsko-pomorskiego była już zatem wielokrotnie analizowana.</p>
<p xml:id="div-3">Podnoszony w większości wystąpień postulat zapewnienia obywatelom dogodnego dostępu do sądu i prokuratury apelacyjnej nie stanowi wystarczającej przesłanki dla dokonania omawianej zmiany organizacyjnej.</p>
<p xml:id="div-4">Przybliżenie wymiaru sprawiedliwości do obywateli realizowane jest poprzez ułatwienia w zakresie dostępu do sądów rejonowych i okręgowych, przed którymi najczęściej występują obywatele. Rozpoznawane przez sądy apelacyjne sprawy odwoławcze stanowią tylko ok. 1% wszystkich spraw rozstrzyganych przez sądy powszechne.</p>
<p xml:id="div-5">Celem prowadzonej reformy sądownictwa powszechnego jest przede wszystkim usprawnienie postępowania sądowego. Realizacji tego zamierzenia służyć ma jednocześnie racjonalne gospodarowanie kadrą orzeczniczą i administracyjną oraz środkami budżetowymi pozostającymi w dyspozycji ministra sprawiedliwości.</p>
<p xml:id="div-6">W związku z powyższym nie planuje się powoływania niewielkich sądów, których wyniki działania byłyby nieadekwatne do kosztów ich utworzenia i funkcjonowania. Jednostką taką byłby niewątpliwie sąd apelacyjny obejmujący teren woj. kujawsko-pomorskiego. Przeprowadzona symulacja w zakresie prognozowanego wpływu spraw wykazała bowiem, że wnioskowana apelacja należałaby do najmniejszych w kraju.</p>
<p xml:id="div-7">Rozważana reorganizacja wiązałaby się również ze znacznymi kosztami, jakie musiałby ponieść resort sprawiedliwości na dodatkowe etaty, przystosowanie i wyposażenie pomieszczeń, a przede wszystkim bieżące funkcjonowanie nowego sądu apelacyjnego.</p>
<p xml:id="div-8">Odnosząc się do podnoszonego w zapytaniu Pana Posła argumentu dotyczącego rozmiarów apelacji gdańskiej, który uzasadniać ma potrzebę dokonania jej podziału, należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 stycznia 2005 r. obszar Sądu Apelacyjnego w Gdańsku został już ograniczony poprzez włączenie okręgu koszalińskiego do apelacji szczecińskiej.</p>
<p xml:id="div-9">Ponadto, biorąc pod uwagę wpływ spraw oraz obsadę sędziowską, większe od Sądu Apelacyjnego w Gdańsku (10 642 sprawy w 2006 r. i 52 sędziów) są jednostki w Warszawie (12 154 sprawy i 78 sędziów) i Katowicach (11 769 spraw i 60 sędziów).</p>
<p xml:id="div-10">Z uwagi na zaprezentowane powyżej argumenty Kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości podtrzymuje stanowisko w zakresie braku uzasadnienia dla powołania sądu apelacyjnego dla obszaru woj. kujawsko-pomorskiego.</p>
<p xml:id="div-11">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Andrzej Kryże</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 7 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>