text_structure.xml 5.92 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Artura Zawiszy (pismo nr SPS-024-2548/07 z dnia 5 kwietnia 2007 r.) w sprawie nadzoru nad Fundacją ˝Fundusz Współpracy˝, wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie sprawuje bezpośredniego nadzoru nad Fundacją ˝Fundusz Współpracy˝. Fundacja pod nazwą ˝Fundusz Współpracy˝ została ustanowiona przez Skarb Państwa w dniu 26.06.1990 r. Funkcję fundatora dla Fundacji ˝Fundusz Współpracy˝ sprawuje minister skarbu państwa na podstawie ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. (DzU nr 106, poz. 493, z późn. zm.) o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o fundacjach (DzU nr 46, poz. 203, z późn. zm.) ministrem właściwym ze względu na cele fundacji jest minister spraw zagranicznych. Jedyną formą współuczestnictwa Urzędu KIE w nadzorze nad fundacją jest udział przedstawiciela UKIE w radzie fundacji, którego powołuje imiennie minister skarbu państwa. Funkcję tę sprawuje aktualnie pan Piotr Kosmala.</p>
        <p xml:id="div-3">Jednocześnie należy zaznaczyć, iż Urząd KIE współpracuje z Fundacją ˝Fundusz Współpracy˝ w zakresie realizacji projektów finansowanych w ramach programu Phare oraz ˝Środki przejściowe˝, zlecając wdrażanie wspomnianych programów umiejscowionej w ramach fundacji jednostce finansująco-kontraktującej, pełniącej funkcję agencji wdrażającej dla tych programów. Nieco podobny mechanizm polegający na zleceniu zlecenia Fundacji ˝Fundusz Współpracy˝ wdrażania i finansowego zarządzania projektami został zastosowany w przypadku funduszy pomocowych zwanych funduszami partnerskimi (ang. counterpart funds).</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z systemem wdrażania programu Phare i ˝Środki przejściowe˝ nad prawidłową realizacją projektów czuwa pełnomocnik ds. realizacji projektów umiejscowiony w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Funkcję pełnomocnika ds. realizacji projektów sprawuje w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej pan Tadeusz Kozek. Wszelkie decyzje pełnomocnika dotyczące projektów Phare i ˝Środki przejściowe˝ poprzedza wnikliwa, kilkustopniowa analiza dokumentacji dokonywana przez wskazany w tym celu departament merytoryczny urzędu. Rozwiązanie to zdecydowanie spełnia kryteria nowoczesnego zarządzania i wydaje się efektywne, o czym świadczy udzielona przez Komisję Europejską w 2005 r. akredytacja zarówno dla jednostki finansująco-kontraktującej, jak i dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Analiza dokumentacji dotyczącej projektów Phare i ˝Środki przejściowe˝ z całą pewnością wykazać może krytyczną i bezstronną rolę pełnomocnika ds. realizacji projektów i służb jemu podległych w recenzowaniu działań i decyzji Fundacji ˝Fundusz Współpracy˝.</p>
        <p xml:id="div-5">W przypadku funduszy partnerskich działania podejmowane przez pana ministra Tadeusza Kozeka wynikają z umowy zawartej pomiędzy Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej a Fundacją ˝Fundusz Współpracy˝ i są podejmowane na mocy upoważnienia z dnia 26.10.2006 r. wydanego przez sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej i potwierdzonego przez przewodniczącego Komitetu Integracji Europejskiej. Zarówno wspomniana umowa, jak i upoważnienie nie przewidują możliwości podejmowania działań z zakresu nadzoru nad Fundacją ˝Fundusz Współpracy˝.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do osoby pana ministra Tadeusza Kozeka wyjaśniam, iż przed podjęciem pracy w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej był zatrudniony w Fundacji ˝Fundusz Współpracy˝ w latach 1990-1998 w charakterze dyrektora Biura Koordynacji Kształcenia Kadr. W latach 1998-2001 za zgodą kierownictwa Urzędu KIE był zatrudniony w Fundacji ˝Fundusz Współpracy˝ w niepełnym wymiarze, w charakterze doradcy zarządu. Zakres jego obowiązków obejmował doradztwo w zakresie programów kształcenia i szkolenia zawodowego realizowanych przez wspomniane Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr. Wykonywanie tych obowiązków nie stanowiło konfliktu interesów, gdyż nie było związane z kompetencjami UKIE i relacjami pomiędzy UKIE a Fundacją. W latach 2001-2006 pan Tadeusz Kozek przebywał na urlopie bezpłatnym, a więc nie wykonywał na rzecz Fundacji ˝Fundusz Współpracy˝ żadnej pracy i, co za tym idzie, nie pobierał z tytułu zatrudnienia w fundacji wynagrodzenia. Nie otrzymywał z tego tytułu żadnych innych korzyści. Nie mogło zatem dojść do naruszenia niezależności, uczciwości lub obiektywizmu w wykonywanej pracy. Ostatecznie umowa o pracę została rozwiązana z końcem 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-7">W świetle powyższych wyjaśnień uważam, że jednoczesne przebywanie na urlopie bezpłatnym oraz pełnienie przez pana Tadeusza Kozeka funkcji podsekretarza stanu w UKIE nie stanowiło konfliktu interesów, który mógłby negatywnie wpływać na możliwości nadzorcze UKIE. Brak jest obiektywnego powodu i uzasadnionych przyczyn dla zajęcia takiego stanowiska.</p>
        <p xml:id="div-8">Dodatkowym argumentem na rzecz tej tezy jest fakt, że to właśnie pan Tadeusz Kozek zwrócił się odpowiednio w lutym i marcu 2005 r. z wnioskiem o zbadanie przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego przetargów realizowanych przez Fundację ˝Fundusz Współpracy˝ w związku z podejrzeniem zaistnienia układów korupcyjnych.</p>
        <p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Minister</p>
        <p xml:id="div-11">Anna Fotyga</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 16 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>