text_structure.xml
4.03 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Nr SPS-024-2538/07 z dnia 05 kwietnia 2007 r. przekazujące zapytanie posła Stanisława Lamczyka w sprawie środków Krajowego Funduszu Drogowego, wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Ad 1. Przesłany w dniu 30 listopada 2006 r. do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra finansów Pani Zyty Gilowskiej projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego (Program) zakładał w roku 2007 ogólną wartość wydatków programu na kwotę 7.316.759,4 tys. zł, w tym środki KFD na poziomie 4.700.444,0 tys. zł. Obowiązujące obecnie rozporządzenie określa wysokość całego programu na kwotę 7.499.890,7 tys. zł, w tym środki KFD na kwotę 3.500.019,7 tys. zł. Środki KFD zostały zatem ograniczone o 1.200.424,3 tys. zł. Cały program uległ jednak zwiększeniu o 183.131,3 tys. zł. Przedstawione zmiany były efektem przeprowadzonych w ramach uzgodnień międzyresortowych konsultacji z Ministerstwem Finansów. W ich wyniku, na wyraźne życzenie Ministerstwa Finansów, nastąpiły zmiany wielkości dostępnych środków z poszczególnych źródeł finansowania, czego efektem jest zwiększenie udziału środków budżetu państwa. Obecnie realizacja programu finansowana jest z następujących środków budżetowych: środki z części 83 (poz. 8) w wysokości 2.66.817,7 tys. zł, środki z części 39 w wysokości 708.568,0 tys. zł oraz 91.481,9 tys. zł z części 83 (poz. 5).</p>
<p xml:id="div-3">Ad 2. GDDKiA nie podejmowała decyzji w sprawie ograniczenia środków w Krajowym Funduszu Drogowym. W związku ze zmniejszeniem dostępności środków KFD w 2007 r. cały proces przygotowywania inwestycji został ograniczony, lecz nie został zatrzymany.</p>
<p xml:id="div-4">GDDKiA złożyła poprzez Ministerstwo Transportu wniosek o udostępnienie środków z rezerwy celowej przeznaczonej na integrację. Środki z rezerwy integracyjnej budżetu państwa można będzie wykorzystać wyłącznie na proces przygotowawczy dla zadań, które będą w przyszłości realizowane ze środków unijnych. Pozyskanie tych środków jest utrudnione z uwagi na bardzo pracochłonną i wieloszczeblową procedurę (GDDKiA-MT-MRR-MF-GDDKiA). Z powodu tak rozbudowanej procedury może dojść do opóźnień w realizacji przyszłych projektów drogowych. Brak pewności co do otrzymania środków z rezerwy integracyjnej powoduje wstrzymanie podziału całej kwoty środków przeznaczonych na finansowanie procesów przygotowawczych.</p>
<p xml:id="div-5">W przypadku braku środków z rezerwy priorytetowo zostaną potraktowane prace przygotowawcze dla zadań realizowanych z udziałem środków UE.</p>
<p xml:id="div-6">Ad 3. Nieprawdą jest, jakoby GDDKiA miała duże zobowiązania w stosunku do firm budujących drogi. Zobowiązania wymagalne powstały w wyniku zmiany źródła finansowania na środki budżetowe dla zadań, które miały być pierwotnie finansowane z KFD. Zobowiązania powstały również z powodu niewystarczającej ilości środków budżetowych na koncie bankowym GDDKiA. Zobowiązania zostały uregulowane dopiero w kwietniu br.</p>
<p xml:id="div-7">Odsetki od zobowiązań przeterminowanych pokrywane są zgodnie z warunkami indywidualnych umów i kontraktów z wykonawcami. W chwili obecnej GDDKiA nie posiada skumulowanych zobowiązań z tytułu odsetek od przeterminowanych płatności.</p>
<p xml:id="div-8">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 14 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>