text_structure.xml
6.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Mieczysława Marcina Łuczaka, przekazane w piśmie Pana Marszałka z 5 kwietnia 2007 r., znak SPS-024-2533/07, w sprawie zasadności wymogów dotyczących zakresu archeologicznych badań terenowych poprzedzających rozpoczęcie robót budowlanych uprzejmie przedstawiam poniższą informację.</p>
<p xml:id="div-2">Przepisy ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) nie odnoszą się bezpośrednio do prac o charakterze badań archeologicznych, które mogą wystąpić przy realizacji jakichkolwiek zamierzeń inwestycyjnych na obszarze objętym ochroną konserwatorską.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 3 przepisy ustawy nie naruszają przepisów ˝o ochronie obiektów i obszarów objętych ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego˝.</p>
<p xml:id="div-4">Natomiast art. 39 ust. 3 ustawy nakazuje uzgodnienie z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków pozwolenia na budowę obiektu budowlanego wydawanego przez organ architektoniczno-budowlany w przypadku posadowienia tego obiektu na obszarze objętym ochroną konserwatorską.</p>
<p xml:id="div-5">Z informacji uzyskanej z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi - Delegatury w Sieradzu wynika, że teren objęty inwestycją w Wieluniu przy ul. Królewskiej 7-9 znajduje się w granicach miasta lokacyjnego o metryce średniowiecznej, a zatem obszar, gdzie bez wątpienia pod ziemią występuje substancja zabytkowa, i to niezależnie od wcześniej już prowadzonych na tym obszarze prac budowlanych, jest objęty ochroną konserwatorską. Dla terenu tego obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w tym dotyczące obowiązku badań archeologicznych, przy realizacji każdej inwestycji naruszającej w istotny sposób stratygrafię uwarstwień; planowana inwestycja uznana została za taką właśnie inwestycję przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.</p>
<p xml:id="div-6">Prace prowadzone na obszarze objętym ochroną konserwatorską podlegają regulacjom ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162/2003, poz. 1568). Ustawa pozwala na wprowadzenie odpowiednich nakazów i zakazów mających na celu ochronę znajdujących się na tym obszarze zabytków - art. 19 ust. 3. Szczegółowy zakres i rodzaj niezbędnych badań archeologicznych ustala każdorazowo wojewódzki konserwator zabytków w drodze decyzji - art. 31 ust. 2. Do obowiązków wojewódzkiego konserwatora zabytków należy również wydawanie pozwolenia, m.in. na prowadzenie badań archeologicznych na obszarach objętych ochroną konserwatorską, jak też poszukiwanie ukrytych lub tam porzuconych zabytków ruchomych, przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń technicznych - art. 36 ustawy.</p>
<p xml:id="div-7">Szczegóły dotyczące prac konserwatorskich oraz badań archeologicznych regulowane są w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych i porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150/2004, poz. 1579). W rozporządzeniu tym określono, że wniosek o pozwolenie na prowadzenie prac archeologicznych powinien zawierać m.in. program planowanych robót budowlanych. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające posiadanie przez osoby prowadzące te prace odpowiednich kwalifikacji i praktyki zawodowej albo spełnienie przez osoby kierujące tymi robotami dodatkowych wymagań i odpowiedniej praktyki zawodowej, o których mowa w dalszej części rozporządzenia - § 3 ust. 3. Dla inwestycji przy ul. Królewskiej 7-9 wydano zalecenia dotyczące rozpoznania terenu metodą odwiertów, ze względu na konieczność weryfikacji zakresu niezbędnych badań już we wstępnej fazie poprzez określenie charakteru i głębokości występowania warstw kulturowych. Poligon badań został ściśle ograniczony do obszaru objętego przewidywaną eksploracją w ramach projektowanej inwestycji.</p>
<p xml:id="div-8">Od decyzji konserwatora zabytków zależą więc wszystkie - kontrowersyjne w ocenie Pana Posła - aspekty sprawy dotyczącej zakresu archeologicznych badań terenowych mających poprzedzać przystąpienie do robót związanych z zamierzoną budową budynku usługowego przy ulicy Królewskiej 7-9 w Wieluniu. Wprowadzenie sugerowanego przez Pana Posła ˝nadzoru archeologicznego nad wykopami fundamentowymi˝ nie jest możliwe, gdyż przepisy prawne nie przewidują takiej formy działania przy zabytkach archeologicznych.</p>
<p xml:id="div-9">Chciałbym jednak podkreślić, że zgodnie z ustawą o ochronie zabytków wykonywanie decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków nakazującej prowadzenie specjalistycznych robót budowlanych na obszarze objętym ochroną konserwatorską nie zwalnia inwestora z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia w przypadkach określonych przepisami Prawa budowlanego - art. 49 ust. 2.</p>
<p xml:id="div-10">Realizacja robót budowlanych zgodnie z przepisami Prawa budowlanego daje pewną gwarancję, że spełnione zostaną wymagania podstawowe określone w art. 5, w tym także wymagania dotyczące bezpieczeństwa konstrukcji i bezpieczeństwa użytkowania, w odniesieniu zarówno do wznoszonego obiektu, jak i obiektów znajdujących się w strefie bezpośredniego oddziaływania.</p>
<p xml:id="div-11">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia usuną wszelkie wątpliwości Pana Posła co do zasadności stawianych wymogów inwestycji przy ul. Królewskiej 7-9 w Wieluniu w zakresie badań archeologicznych.</p>
<p xml:id="div-12">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Minister</p>
<p xml:id="div-14">Andrzej Aumiller</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 26 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>