text_structure.xml
13.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 5 kwietnia 2007 r. zn. SPS-024-2529/07 zapytaniem posła Bogusława Sobczaka dotyczącym warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy uprzejmie Pana Marszałka informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy (Dz. U. nr 155, poz. 1109) pomocy udziela się rodzinom rolniczym, których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 r., jeżeli:</p>
<p xml:id="div-3">- co najmniej jedna osoba w rodzinie rolniczej jest rolnikiem w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i podlega temu ubezpieczeniu z mocy ustawy;</p>
<p xml:id="div-4">- komisje powołane przez wojewodów na podstawie § 20 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. nr 16, poz. 82, z późn. zm.) oszacowały szkody w uprawach rolnych i szkody te wyniosły w skali gospodarstwa rolnego powyżej 30%.</p>
<p xml:id="div-5">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. nr 7, poz. 25, z późn. zm.) rolnikiem jest pełnoletnia osoba fizyczna zamieszkująca i prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym, w tym również w ramach grupy producentów rolnych, a także osoba, która przeznaczyła grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia. Natomiast rolnikiem ubezpieczonym z mocy ustawy na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników jest rolnik posiadający gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych powyżej 1 ha przeliczeniowego lub gospodarstwo obejmujące dział specjalny.</p>
<p xml:id="div-6">Na wypłatę jednorazowych zasiłków dla rodzin rolniczych w związku z ubiegłoroczną klęską suszy zostały przekazane gminnym ośrodkom pomocy społecznej, za pośrednictwem wojewodów, środki budżetowe w kwocie ok. 500 mln zł.</p>
<p xml:id="div-7">Zgodnie z ustaleniami z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej, w przypadku gdy producenci rolni nie spełniają warunków pozwalających im ubiegać się o pomoc na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów dnia 29 sierpnia 2006 r., mogą oni ubiegać się o przyznanie zasiłków celowych w trybie wynikającym z art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593, z późn. zm.). Zgodnie bowiem z ww. przepisem zasiłek celowy może być przyznany także osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej.</p>
<p xml:id="div-8">Przedstawiając powyższe, pragnę nadmienić, że pomoc społeczna dla rodzin rolniczych jest jedną z form pomocy dla gospodarstw rolnych przewidzianą w ˝Programie pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy˝ przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 1 sierpnia 2006 r. Poszkodowane w wyniku suszy gospodarstwa rolne mogą ubiegać się o inne formy pomocy tj.:</p>
<p xml:id="div-9">1. Dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego. W dniu 12 stycznia br. uchwalona została ustawa o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. nr 35, poz. 216). Ustawa przewiduje udzielanie dopłat do powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych materiałem kategorii elitarny lub kwalifikowany roślin: zbożowych (pszenica, jęczmień, owies, pszenżyto, żyto), ziemniaka, roślin strączkowych (groch siewny, łubiny).</p>
<p xml:id="div-10">O przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego może ubiegać się producent rolny (w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności), który:</p>
<p xml:id="div-11">- uprawia rośliny objęte dopłatami o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha,</p>
<p xml:id="div-12">- zużyje do siewu lub sadzenia materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany zakupiony od podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym lub wyprodukowany we własnym gospodarstwie z tym, że o dopłatę można się ubiegać w przypadku:</p>
<p xml:id="div-13">- zużycia do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany zbóż przed wejściem w życie niniejszej ustawy, jeżeli materiał ten został zakupiony nie wcześniej niż w dniu 1 sierpnia 2006 r.;</p>
<p xml:id="div-14">- zakupu materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany sadzeniaka ziemniaka, jeżeli materiał ten został zakupiony w okresie od dnia 1 września 2006 r. do dnia 31 maja 2007 r. i zostanie wysadzony w 2007 r.;</p>
<p xml:id="div-15">- zużycia do siewu materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany zbóż, wyprodukowanego we własnym gospodarstwie przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli materiał ten został wydany z magazynu nie wcześniej niż w dniu 1 września 2006 r.,</p>
<p xml:id="div-16">- złoży wniosek do właściwego terytorialnie OT ARR na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARR,</p>
<p xml:id="div-17">- do wniosku dołączy fakturę zakupu materiału siewnego oraz wykaz numerów etykiet albo paszportów,</p>
<p xml:id="div-18">- posiada opinię wojewody określającą wysokość szkody w uprawach.</p>
<p xml:id="div-19">Zostały również wydane rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy tj.:</p>
<p xml:id="div-20">- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie stawek dopłat do 1 ha powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany opublikowane w Dz. U. nr 46, poz. 299;</p>
<p xml:id="div-21">- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu gatunków roślin uprawnych, do których materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany przysługuje dopłata z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany opublikowane w Dz. U. nr 46, poz. 300;</p>
<p xml:id="div-22">- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 marca 2007 r. w sprawie terminów składania wniosków o przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany opublikowane w Dz. U. nr 45, poz. 292;</p>
<p xml:id="div-23">- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 marca 2007 r. w sprawie minimalnej ilości materiału siewnego, jaka powinna być użyta do obsiania lub obsadzenia 1 ha powierzchni gruntów ornych opublikowane w Dz. U. nr 45, poz. 293.</p>
<p xml:id="div-24">2. Zastosowanie przez Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych ulg w opłatach czynszu dzierżawnego. Na podstawie art. 700 K.c. obniżenie czynszu dzierżawnego może nastąpić przy łącznym spełnieniu dwóch warunków:</p>
<p xml:id="div-25">- zaistniały okoliczności, za które dzierżawca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby, np. negatywne działanie sił przyrody;</p>
<p xml:id="div-26">- nastąpiło znaczne zmniejszenie zwykłego przychodu z przedmiotu dzierżawy.</p>
<p xml:id="div-27">Obniżenie czynszu może nastąpić po złożeniu przez dzierżawcę stosownego wniosku, w którym zawarte zostaną informacje dotyczące:</p>
<p xml:id="div-28">- struktury zasiewów;</p>
<p xml:id="div-29">- okoliczności, które miały wpływ na znaczne zmniejszenie plonów;</p>
<p xml:id="div-30">- rodzaju uprawy (z określeniem, czy jest to uprawa jara czy ozima), powierzchni uprawy, na którą miały wpływ negatywne skutki potwierdzone protokołem Komisji dokonującej lustracji;</p>
<p xml:id="div-31">- uzyskanego plonu i średniego plonu z 3 ostatnich lat;</p>
<p xml:id="div-32">- kwoty uzyskanej z tytułu odszkodowań i ubezpieczeń.</p>
<p xml:id="div-33">Ponadto, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzierżawców, z uwagi na klęskę suszy w 2006 r.:</p>
<p xml:id="div-34">- zostały przekazane do stosowania dyrektorom oddziałów terenowych ANR zmodyfikowane ww. zasady obniżenia czynszu dzierżawnego, w których m.in. obniżony został z 15% do 10% wskaźnik spadku plonów umożliwiający ubieganie się o ulgę w opłacie czynszu;</p>
<p xml:id="div-35">- dyrektorzy zostali upoważnieni do proporcjonalnego umorzenia czynszu dzierżawnego za budynki produkcyjne, w których w 2006 r. prowadzona była produkcja zwierzęca, a także do zastosowania ulg w spłacie należności Agencji z tytułu sprzedaży z rozłożeniem ceny na raty majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych oraz sprzedaży nieruchomości (przesunięcie terminu płatności bieżącej raty).</p>
<p xml:id="div-36">3. Niesankcjonowanie producentów rolnych, którzy nie wywiążą się z powodu suszy z limitu produkcji mleka. Po potwierdzeniu przez wojewodę wystąpienia na danym terenie klęski suszy Agencja Rynku Rolnego, działając na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych, nie wyda decyzji o redukcji lub cofnięciu indywidualnych ilości referencyjnych w przypadku niewykorzystania przez producenta jego indywidualnej ilości referencyjnej.</p>
<p xml:id="div-37">4. Stosowanie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pomocy - na indywidualny wniosek - w opłacaniu bieżących składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek oraz w formie rozkładania ich na dogodne raty. Poszkodowani przez suszę rolnicy mogą także ubiegać się o zmianę dotychczasowych spłat należności z tytułu zadłużenia. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest także ubieganie się o umarzanie w całości lub w części bieżących składek.</p>
<p xml:id="div-38">5. Na podstawie § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. nr 16, poz. 82, z późn. zm.), za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stosuje dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych m.in. klęską suszy.</p>
<p xml:id="div-39">W przypadku ww. kredytów mają zastosowanie uproszczone procedury ich udzielania. Powyższe kredyty są przeznaczone na zakup m.in. nawozów, kwalifikowanego materiału siewnego i sadzeniakowego, paliwa, środków ochrony roślin itp. Producent rolny może sfinansować środkami z kredytu klęskowego zakup materiałów dokonany w okresie od zaistnienia klęski, a przed uzyskaniem kredytu. Kredyty udzielane są na okres do 24 miesięcy ze środków bankowych i są oprocentowane obecnie dla kredytobiorcy w wysokości 1,2% w skali roku.</p>
<p xml:id="div-40">W celu ułatwienia producentom rolnym dotkniętym w roku 2006 klęskami, zwłaszcza suszy, wydłużony został do 5 lat okres spłaty zaciągniętych kredytów obrotowych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku klęsk.</p>
<p xml:id="div-41">W obecnie obowiązujących zasadach stosowania dopłat do oprocentowania kredytów klęskowych stworzono podstawy prawne, aby w sytuacji trudności ze spłatą kredytu klęskowego udzielonego na podstawie § 20 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, bank kredytujący na wniosek kredytobiorcy mógł po upływie umownego okresu stosowania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłat do jego oprocentowania przekwalifikować pozostałą do spłaty część kredytu na warunki komercyjne, bez konieczności zwrotu zastosowanych przez Agencję dopłat.</p>
<p xml:id="div-42">Ponadto Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może udzielać gwarancji lub poręczeń spłaty kredytów bankowych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych klęską suszy, gradobicia, nadmiernych opadów atmosferycznych, osuwisk ziemi, wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru lub plagą gryzoni. O udzielenie gwarancji lub poręczenia kredytu klęskowego mogą ubiegać się podmioty, które spełniają warunki do uzyskania kredytu klęskowego, posiadają zdolność kredytową, a którym bank kredytujący nie może przyznać kredytu klęskowego ze względu na brak pełnego, wymaganego procedurami banku kredytującego, zabezpieczenia.</p>
<p xml:id="div-43">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-44">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-45">Marek Zagórski</p>
<p xml:id="div-46">Warszawa, dnia 23 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>