text_structure.xml 4.69 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 5 kwietnia 2007 r. znak: SPS-024-2526/07 dotyczące zapytania Pana Posła Jarosława Rusieckiego w sprawie rekonstrukcji akt płacowych niezbędnych do naliczenia wysokości świadczenia emerytalnego uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zasady dokumentowania okresów niezbędnych do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty uregulowane zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz. U. z 1983 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.), zgodnie z którym środkiem dowodowym stwierdzającym wysokość wynagrodzenia dla celów emerytalno-rentowych dla pracowników są zaświadczenia zakładu pracy wystawione według wzoru ustalonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (aktualnie druk Rp 7) albo legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy dotyczące okresów zatrudnienia i wysokości osiąganych zarobków.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia dowody z dokumentów dotyczące zarówno okresów zatrudnienia, jak też zarobków, powinny być dołączone do wniosku w oryginale.</p>
        <p xml:id="div-4">W związku z faktem, że do czasu wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 104, poz. 450) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 1991 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości (Dz. U. Nr 10, poz. 35) przedłużającego okres przechowywania dokumentacji płacowej - dla dokumentacji tej obowiązywał dwunastoletni okres przechowywania wyznaczony wcześniej obowiązującymi przepisami - do Ministerstwa wpływają skargi osób, których ww. dokumentacja na mocy ówcześnie obowiązujących przepisów została zniszczona.</p>
        <p xml:id="div-5">Pragnę jednak zwrócić uwagę, że osoby te mają możliwość przedstawienia organowi rentowemu innych dokumentów świadczących o wysokości ich zarobków.</p>
        <p xml:id="div-6">Jeżeli nie zachowała się dokumentacja płacowa, to pracodawca może wydać zaświadczenie o wynagrodzeniu na podstawie zachowanych akt osobowych, w oparciu o dane zawarte np. w umowie o pracę, pismach o powołaniu, mianowaniu oraz w innych pismach określających wynagrodzenie danej osoby. Pracodawca jest zobowiązany podać, na podstawie jakiej dokumentacji wystawiono zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia.</p>
        <p xml:id="div-7">W sytuacji, w której dokumenty świadczące o okresach zatrudnienia oraz wysokości zarobków zostały zniszczone, przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz. U. z 1983 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.) umożliwiają osobie ubezpieczonej przedstawienie dokumentacji zastępczej wysokości wynagrodzenia, którą stanowią kserokopie, odpisy oraz wyciągi z akt osobowych pracownika. Na jej podstawie organ rentowy może ustalić wysokość wynagrodzenia, którą można uwzględnić do ustalenia podstawy wymiaru świadczenia.</p>
        <p xml:id="div-8">Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji, w której osoba ubiegająca się o przyznanie świadczenia emerytalno-rentowego oraz wyliczenie jego wysokości nie dysponuje dokumentacją płacową, legitymacją ubezpieczeniową lub dokumentacją zastępczą, na podstawie której organ rentowy może stwierdzić wysokość wynagrodzenia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie ma podstaw do wyliczenia podstawy wymiaru świadczenia.</p>
        <p xml:id="div-9">Ubezpieczony niezadowolony z decyzji wydanej przez organ rentowy ma możliwość skierowania sprawy do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych celem jej weryfikacji.</p>
        <p xml:id="div-10">Biorąc pod uwagę fakt, że osoby niedysponujące zaświadczeniem z zakładu pracy lub legitymacją ubezpieczeniową mają możliwość udowodnienia wysokości swojego wynagrodzenia na podstawie innej dokumentacji, uważam, że nie ma potrzeby dodatkowej regulacji tej kwestii w odrębnej ustawie.</p>
        <p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-13">Romuald Poliński</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 30 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>