text_structure.xml
13.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 5 kwietnia 2007 roku, znak: SPS-024-2522/07, przekazujące zapytanie Pani Sandry Lewandowskiej, Poseł na Sejm RP, w sprawie planów budowy elektrowni wodnej na Odrze, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Ministerstwo Gospodarki poprzez tworzone przepisy prawne stara się zachęcać inwestorów do podjęcia działań w zakresie energetyki odnawialnej, w tym również produkcji energii elektrycznej w elektrowniach wodnych, i promować rozwój wykorzystania źródeł odnawialnych. Jednym z celów polityki państwa jest wspieranie wykorzystania odnawialnych zasobów energii umożliwiające uzyskanie 7,5% udziału energii pochodzącej z tych źródeł w bilansie energii pierwotnej w 2010 r. Rozwój energetyki odnawialnej ma również szczególne znaczenie w kontekście przyjętych na marcowym szczycie w Brukseli ustaleń dotyczących wyznaczenia na rok 2020 obligatoryjnego 20% celu dla UE w zakresie udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energii pierwotnej.</p>
<p xml:id="div-3">Podstawą działań regulacyjnych mających na celu wspieranie rozwoju produkcji energii ze źródeł odnawialnych jest ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z poźn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi do ustawy, m.in. rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 19 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii (Dz. U. Nr 261, poz. 2187, Dz. U. z 2006 Nr 205, poz. 1510).</p>
<p xml:id="div-4">Zgodnie z ustawą - Prawo energetyczne odnawialne źródło energii to źródło wykorzystujące w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych.</p>
<p xml:id="div-5">Ustawa - Prawo energetyczne określa główny mechanizm wsparcia, jakim jest nałożony na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się sprzedażą energii elektrycznej odbiorcom końcowym obowiązek uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki określonej ilości świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii bądź uiszczenia opłaty zastępczej.</p>
<p xml:id="div-6">Wprowadzony w Polsce system wsparcia, będący formułą zielonych certyfikatów, jest mechanizmem rynkowym sprzyjającym optymalnemu rozwojowi i konkurencji. Rozdzielając świadectwa pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii od fizycznej energii, umożliwiono obrót na giełdzie towarowej prawami majątkowymi wynikającymi z tych świadectw.</p>
<p xml:id="div-7">Uzupełnieniem tego mechanizmu, jako konsekwencja rozdziału fizycznego przepływu energii elektrycznej od świadectw pochodzenia, jest obowiązek zakupu przez przedsiębiorstwa energetyczne pełniące rolę sprzedawcy z urzędu całej energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych przyłączonych do sieci znajdujących się w obszarze działania danego sprzedawcy z urzędu po średniej cenie rynkowej energii elektrycznej.</p>
<p xml:id="div-8">W rezultacie wytwórca energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskuje dwa źródła dochodów: ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia oraz ze sprzedaży fizycznej energii elektrycznej.</p>
<p xml:id="div-9">Powyższe mechanizmy wzmocnione są systemem kar nakładanych na przedsiębiorstwa energetyczne za niewypełnienie ww. obowiązków, przy czym środki uzyskane z opłat zastępczych i kar zasilają konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i są przeznaczane wyłącznie na wsparcie finansowe inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii.</p>
<p xml:id="div-10">Dodatkowymi zachętami dla rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii są:</p>
<p xml:id="div-11">- obniżenie o 50% kosztów przyłączenia do sieci źródeł odnawialnych,</p>
<p xml:id="div-12">- obowiązek zapewnienia przez operatora systemu elektroenergetycznego pierwszeństwa w świadczeniu usług przesyłania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych,</p>
<p xml:id="div-13">- zwolnienie przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii o mocy poniżej 5 MW z opłat za udzielenie koncesji oraz opłat związanych z uzyskaniem i rejestracją świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w źródle odnawialnym,</p>
<p xml:id="div-14">- wprowadzenie odmiennego zakresu, warunków i sposobu bilansowania systemu elektroenergetycznego dla elektrowni wiatrowych, z zastosowaniem do 31 grudnia 2010 roku.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto, obok wymienionych mechanizmów wsparcia, bardzo ważnym elementem rozwoju energetyki odnawialnej są przepisy umożliwiające pozyskanie dotacji i preferencyjnych kredytów na inwestycje związane z odnawialnymi źródłami energii. Środki takie udzielane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkie, gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz Bank Ochrony Środowiska, który udziela kredytów na preferencyjnych warunkach. Uzupełnieniem ww. systemu finansowania jest wsparcie pochodzące z Fundacji Ekofundusz administrującej środkami pochodzącymi z konwersji części zadłużenia zagranicznego na inwestycje proekologiczne, także w obszarze OZE.</p>
<p xml:id="div-16">Innym ważnym elementem wspomagającym rozwój wykorzystania zasobów odnawialnych jest finansowe wsparcie inwestycji ze środków unijnych. Nowa polityka spójności Unii Europejskiej na lata 2007-2013 kładzie duży nacisk na inwestycje w sektorze energetycznym. Priorytetem w tym obszarze jest wzrost bezpieczeństwa energetycznego, poprawa efektywności energetycznej oraz rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zagadnienia związane z odnawialnymi źródłami energii będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i Środowisko˝. Planuje się wsparcie zadań z zakresu energetyki odnawialnej w obrębie priorytetu ˝Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku˝. W ramach tego działania realizowane będą przedsięwzięcia polegające na budowie jednostek wytwórczych energii i paliw, budowie lub modernizacji infrastruktury niezbędnej do produkcji energii z OZE oraz infrastruktury dystrybucyjnej niezbędnej do odbioru i przesyłu energii elektrycznej lub ciepła ze źródeł odnawialnych.</p>
<p xml:id="div-17">Odnosząc się do kwestii społecznych korzyści z powstania elektrowni wodnych, warto podkreślić, że racjonalne wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych jest jednym z istotnych komponentów zrównoważonego rozwoju. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym przyczynia się do poprawy stanu środowiska oraz zwiększenia efektywności wykorzystania i oszczędzania zasobów surowców energetycznych i, co za tym idzie, poprawy bezpieczeństwa energetycznego. Wśród wielu korzyści społecznych chciałbym wymienić niektóre, jakie niesie ze sobą rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym elektrowni wodnych.</p>
<p xml:id="div-18">Tworzenie nowych przedsiębiorstw i rozwój istniejących</p>
<p xml:id="div-19">Rząd zakłada powstanie wielu nowych podmiotów związanych z sektorem energetyki odnawialnej. Bardzo duże zainteresowanie możliwościami inwestycyjnymi, ze względu na stworzone mechanizmy wsparcia energetyki odnawialnej, przesądza o perspektywicznym wzroście ilości podmiotów działających na rynku. Zakłada się rozszerzenie działalności przedsiębiorstw, które do tej pory nie były zainteresowane inwestowaniem w sektorze energetyki. Szereg podmiotów zobowiązanych regulacjami prawnymi podejmuje działania w zakresie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, uznając to jako tańsze rozwiązanie dla wypełnienia obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia określonej ilości świadectw pochodzenia.</p>
<p xml:id="div-20">Rozwój przemysłu i usług</p>
<p xml:id="div-21">Nowe regulacje prawne spowodowały wzrost zainteresowania inwestorów zagranicznych sektorem energetyki odnawialnej w Polsce. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej wiąże duże nadzieje z ideą, że rozwojowi energetyki odnawialnej towarzyszyć będzie także dynamiczny rozwój określonych gałęzi przemysłu w kraju. Ponadto system wsparcia zachęca przedsiębiorców związanych z energetyką odnawialną do poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych. Zakłada się zaangażowanie przedsiębiorców w obszarze transferu nowych technologii i rozwoju innowacyjności. Warto podkreślić, że obecne instalacje wykorzystujące zasoby odnawialne oparte są na najnowocześniejszych technologiach z zakresu elektrotechniki, automatyki, energoelektroniki, aerodynamiki, technologii spalania oraz wielu innych dziedzin nauki. Energetyka odnawialna oparta na nowoczesnych i przyszłościowych technologiach wpisuje się zarówno w budowę społeczeństwa opartego na wiedzy, jak i w poprawę konkurencyjności krajowego przemysłu, w tym małych i średnich przedsiębiorstw.</p>
<p xml:id="div-22">Aktywizacja zawodowa</p>
<p xml:id="div-23">Wykorzystanie odnawialnych zasobów energii to przede wszystkim aktywizacja zawodowa terenów, w szczególności w miejscach, gdzie występują problemy z bezrobociem. Należy podkreślić, że energetyka odnawialna to energetyka rozproszona, wspierająca lokalne wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła. Rozwój tego typu energetyki opartej na generacji rozproszonej stwarza nowe miejsca pracy poza większymi aglomeracjami i to zarówno w sektorze energetyki, jak i w sektorach bezpośrednio związanych, wytwarzających zasoby odnawialne. Miejsca pracy generowane są zarówno podczas prac wstępnych, związanych między innymi z przygotowaniem logistycznym inwestycji, wykonywaniem prac projektowo-montażowych, sporządzaniem odpowiednich ekspertyz, tworzeniem lokalnych planów zagospodarowania przestrzennego, prowadzeniem badań w zakresie analiz wielkości zasobów, świadczeniem usług transportowych, finansowych, ubezpieczeniowych oraz bezpośrednio przy produkcji urządzeń, jak i podczas ich późniejszej obsługi.</p>
<p xml:id="div-24">Promocja lokalnej społeczności</p>
<p xml:id="div-25">Rozwój energetyki odnawialnej to także wzrost dochodów gmin z tytułu podatków lokalnych, które bardzo często stanowią poważny wkład dochodów gminy. Energetyka odnawialna zapewnia także dodatkowe przychody bezpośrednio dla osób fizycznych w regionie, w którym realizowane są inwestycje, z tytułu dzierżawy terenów pod inwestycje, budowy dróg dojazdowych oraz pozostałej infrastruktury związanej z inwestycją.</p>
<p xml:id="div-26">Wśród szeregu korzyści gospodarczych i społecznych wykorzystania zasobów odnawialnych warto również podkreślić rozwój i aktywizację regionów, promocję gmin, na terenie których realizowane są inwestycje, jako gmin przyjaznych środowisku naturalnemu oraz inwestorom, co przekłada się również na zainteresowanie inwestycjami podmiotów niezwiązanych bezpośrednio z energetyką odnawialną.</p>
<p xml:id="div-27">Odnosząc się do kwestii dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych w Polsce, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
<p xml:id="div-28">W roku 2006 moc zainstalowana źródeł odnawialnych wyniosła 1548,4 MW. Dodatkowo na blokach energetycznych o mocy ok. 1700 MW prowadzony był proces wytwarzania energii elektrycznej w technologii współspalania. Źródła te wyprodukowały łącznie 4 220 203 MWh energii elektrycznej.</p>
<p xml:id="div-29">Dla porównania w roku 2005 moc zainstalowana źródeł odnawialnych wynosiła 1307,5 MW, które wytworzyły 3 760 301 MWh energii elektrycznej. Według danych Agencji Rynku Energii S.A. w roku 2005 moc źródeł odnawialnych w województwie opolskim wynosiła 22,8 MW, z czego większość to elektrownie wodne.</p>
<p xml:id="div-30">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na postawione przez Panią Poseł pytania.</p>
<p xml:id="div-31">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-32">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-33">Marcin Korolec</p>
<p xml:id="div-34">Warszawa, dnia 1 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>