text_structure.xml 4.14 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Sandry Lewandowskiej (nr SPS-024-2521/07) w sprawie planowanej likwidacji wiejskich przedszkoli w woj. opolskim, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), przedszkole publiczne może być zlikwidowane z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący, po zapewnieniu przez ten organ dzieciom możliwości kontynuowania edukacji przedszkolnej.</p>
        <p xml:id="div-3">Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji przedszkola: rodziców i właściwego kuratora oświaty.</p>
        <p xml:id="div-4">Publiczne przedszkole może zostać zlikwidowane po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Opinia ta jest wydawana w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.</p>
        <p xml:id="div-5">Negatywna opinia kuratora oświaty w tej sprawie uniemożliwia likwidację przedszkola.</p>
        <p xml:id="div-6">Kurator oświaty wnikliwie analizuje zasadność projektowanych zmian, biorąc pod uwagę wszystkie elementy, które mają wpływ na właściwe funkcjonowanie przedszkola, uwzględniając przede wszystkim dobro dzieci. Kurator oświaty, w trosce o zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków nauki i rozwoju, współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnie z polityką oświatową państwa. Kurator oświaty, przed wydaniem opinii, w razie potrzeby może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.</p>
        <p xml:id="div-7">Decyzja o likwidacji przedszkola powinna być efektem wnikliwej analizy przez organ prowadzący przedszkole i kuratora oświaty nie tylko warunków lokalowych i bazy materialnej przedszkola, lecz także realizowanych celów kształcenia i wychowania na każdym etapie edukacyjnym.</p>
        <p xml:id="div-8">W obecnej trudnej sytuacji, gdy nadal z przyczyn ekonomicznych zamykane są przedszkola, społeczności lokalne, w pełni przekonane o znaczeniu wczesnej edukacji dla rozwoju dziecka, poszukują innych rozwiązań prawno-organizacyjnych wspierających i uzupełniających sieć szkół i przedszkoli.</p>
        <p xml:id="div-9">Ten spontaniczny ruch społeczności lokalnych wspierają różne organizacje pozarządowe, m.in.: Centrum Inicjatyw Oświatowych, Fundacja Rozwoju Dzieci im Jana Amosa Komeńskiego, Towarzystwo Rozwoju Inicjatyw Oświatowych. Organizacje te opracowały własne programy - rozbudzanie zainteresowania władz lokalnych edukacją małych dzieci i przekonanie o jej znaczeniu dla kariery szkolnej i życiowej dzieci oraz doskonalenie pracy nauczycieli, szczególnie na wsi.</p>
        <p xml:id="div-10">Ministerstwo Edukacji Narodowej, w ramach zadań zleconych jednostkom niepaństwowym, wspiera finansowo realizację programów, których celem jest wypracowanie alternatywnych form popularyzujących edukację przedszkolną, szczególnie na wsi.</p>
        <p xml:id="div-11">Odpowiadając na pytania szczegółowe, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-12">1. Zakładanie i prowadzenie przedszkoli należy od wielu lat do zadań własnych gminy, która finansuje przedszkola z dochodów własnych. Na prowadzenie i utrzymanie przedszkoli Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przeznacza żadnych środków budżetowych;</p>
        <p xml:id="div-13">2. Ministerstwo Edukacji Narodowej nigdy nie preferowało likwidacji przedszkoli;</p>
        <p xml:id="div-14">3. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ma wpływu na decyzje gmin.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 19 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>