text_structure.xml 4.91 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Sandry Lewandowskiej z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie rozbiórki ruiny w Kolonowicach przekazane przy piśmie z dnia 5 kwietnia 2007 r. znak: SPS-024-2519/07, uprzejmie informuję i wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">Działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz zasady działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach określa ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).</p>
        <p xml:id="div-3">Na podstawie art. 84 ust. 1 przywołanej ustawy kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego obejmująca m.in. kontrolę zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę należy do zadań organów nadzoru budowlanego. Stosownie do zadań i kompetencji wynikających z ww. ustawy, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest także podmiotem uprawnionym do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązku poddanego tej egzekucji.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 67 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli nieużytkowany lub niewykończony obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, właściwy organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję nakazującą właścicielowi lub zarządcy rozbiórkę tego obiektu i uporządkowanie terenu oraz określającą terminy przystąpienia do tych robót i ich zakończenia. Podmiotem zobowiązanym do wykonania obowiązków wynikających z ww. decyzji jest właściciel lub zarządca budynku.</p>
        <p xml:id="div-5">Stosownie do przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.), niewykonanie przez zobowiązanego ostatecznej decyzji o nakazie rozbiórki może spowodować zastosowanie środków egzekucyjnych (grzywny w celu przymuszenia i wykonania zastępczego) w celu doprowadzenia do wykonania obowiązku rozbiórki. W sprawach dotyczących spełnienia przez zobowiązanego obowiązku wynikającego z przepisów Prawa budowlanego, grzywna w celu przymuszenia jest jednorazowa, a jej wysokość ustalana jest na podstawie przepisów art. 121 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli egzekucja dotyczy obowiązku przymusowej rozbiórki budynku lub jego części, wówczas wysokość grzywny stanowi iloczyn powierzchni zabudowy budynku, lub jego części, objętego nakazem przymusowej rozbiórki i 1/5 ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłoszonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów.</p>
        <p xml:id="div-7">Stosownie do ustawowej definicji budynku zawartej w art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach. Natomiast, jeżeli egzekucja dotyczy innego obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, każdorazowo nałożona grzywna nie może przekraczać kwoty 5000 zł, a w stosunku do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej kwoty 25 000 zł.</p>
        <p xml:id="div-8">Należy podkreślić, iż organ egzekucyjny stosuje środki egzekucyjne najmniej uciążliwe dla zobowiązanego. Natomiast w przypadku, gdy najmniej uciążliwy środek egzekucyjny (np. grzywna w celu przymuszenia) nie doprowadził do rozbiórki obiektu, organ egzekucyjny zobowiązany jest zastosować kolejny środek egzekucyjny tj. wykonanie zastępcze. Koszty wykonania zastępczego nałożonych obowiązków powinien pokrywać powiatowy inspektor nadzoru budowlanego ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie wojewody.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 128 § 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w postanowieniu o zastosowaniu wykonania zastępczego, organ egzekucyjny może wezwać zobowiązanego do wpłacenia w oznaczonym terminie określonej kwoty tytułem zaliczki na koszty wykonania zastępczego, z pouczeniem, że w przypadku niewpłacenia kwoty w tym terminie, zostanie ona ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych.</p>
        <p xml:id="div-10">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Minister</p>
        <p xml:id="div-12">Andrzej Aumiller</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 8 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>