text_structure.xml
11.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 5 kwietnia 2007 r. (sygn. SPS-024-2515/07) przekazującego zapytanie posła na Sejm RP pana Tomasza Garbowskiego w sprawie przeciwdziałania dyskryminacji rasowej i ksenofobii, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z ministrem pracy i polityki społecznej oraz z ministrem sprawiedliwości, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie należy podkreślić, że zgodnie z art. 13 Konstytucji RP zakazane jest istnienie m.in. organizacji, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową. Ponadto art. 256 i 257 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) stanowią, że zabronione jest publiczne nawoływanie do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, a także znieważanie grupy ludności albo poszczególnej osoby z powodu jej przynależności narodowej, etnicznej, rasowej, wyznaniowej albo z powodu jej bezwyznaniowości lub z takich powodów naruszanie nietykalności cielesnej innej osoby. Zgodnie z art. 119 cytowanej ustawy zabronione jest stosowanie przemocy lub groźby bezprawnej wobec grupy osób lub poszczególnej osoby z ww. powodów czy też publiczne nawoływanie do popełnienia tego rodzaju przestępstwa. Należy zatem stwierdzić, że polski system prawny w sposób jednoznaczny zabrania wszelkich przejawów dyskryminacji z powodów narodowościowych, rasowych, etnicznych i wyznaniowych.</p>
<p xml:id="div-3">Ponadto poprzez zmiany przepisów zawartych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) rozdział IIa ˝Równe traktowanie w zatrudnieniu˝ do polskiego prawa zostały wprowadzone przepisy dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzającej w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (Dz.Urz.UE.L. 180 z 19 lipca 2000 r., str. 22). Obecnie w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej trwają prace nad uzupełnieniem implementacji ww. dyrektywy w postaci propozycji zmian do zapisów Kodeksu pracy oraz projektu ustawy o równym traktowaniu. Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie równego traktowania, przeciwdziałanie lub zwalczanie dyskryminacji - w szczególności ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, płeć, wyznanie lub światopogląd, poglądy polityczne, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, posiadany majątek, stan cywilny oraz zapewnienie równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług. Ustawa o równym traktowaniu będzie regulowała te obszary związane z pracą, do których zastosowania nie mają przepisy Kodeksu pracy. Projekt ustawy znajduje się obecnie na etapie konsultacji wewnątrzresortowych.</p>
<p xml:id="div-4">Za realizację zadań dotyczących promowania zasady równego traktowania odpowiadał do dnia 24 czerwca br. Departament do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (w wyniku wejścia w życie z dniem 25 czerwca 2007 r. rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra rozwoju regionalnego departament ten został przeniesiony do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego). Departament do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji zgodnie z § 19 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej odpowiadał za koordynację działań związanych ze statusem kobiet i rodziny w społeczeństwie oraz realizował zadania dotyczące przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji zgodnie z właściwością ministra. Do zadań departamentu należało w szczególności:</p>
<p xml:id="div-5">1) dokonywanie analiz i ocen sytuacji prawnej i społecznej kobiet i rodziny oraz osób dyskryminowanych, a także inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do zapewnienia równego traktowania oraz wyrównywania szans osób dyskryminowanych;</p>
<p xml:id="div-6">2) opracowywanie założeń polityki i aktów normatywnych związanych ze statusem kobiet i rodziny w społeczeństwie oraz przeciwdziałaniem dyskryminacji;</p>
<p xml:id="div-7">3) opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych oddziałujących na sytuację kobiet i rodziny w społeczeństwie oraz w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji;</p>
<p xml:id="div-8">4) współpraca z właściwymi organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i instytucjami w zakresie ich odpowiedzialności za realizację zadań i programów na rzecz kobiet i rodziny oraz przeciwdziałania dyskryminacji;</p>
<p xml:id="div-9">5) inicjowanie, realizowanie, koordynowanie oraz monitorowanie realizacji rządowych programów na rzecz kobiet i rodziny, przeciwdziałania dyskryminacji oraz dotyczących problematyki równych szans;</p>
<p xml:id="div-10">6) koordynacja współpracy z organizacjami międzynarodowymi w sprawach związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji, w tym przygotowywanie materiałów i sprawozdań z wykonywania odpowiednich konwencji międzynarodowych;</p>
<p xml:id="div-11">7) promowanie, upowszechnianie i propagowanie problematyki przeciwdziałania dyskryminacji i równych szans oraz prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych na rzecz podnoszenia świadomości na temat dyskryminacji i jej przejawów oraz metod i strategii przeciwdziałania jej występowaniu;</p>
<p xml:id="div-12">8) realizacja zadań w zakresie świadczenia niezależnej pomocy ofiarom dyskryminacji w dochodzeniu ich praw;</p>
<p xml:id="div-13">9) opracowywanie i realizacja projektów współfinansowanych ze środków EFS w ramach działania 1.6 ˝Integracja i reintegracja zawodowa kobiet˝ Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Rozwój zasobów ludzkich˝;</p>
<p xml:id="div-14">10) realizacja projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE nakierowanych na zapewnienie równego traktowania oraz wyrównywania szans osób dyskryminowanych.</p>
<p xml:id="div-15">Jednocześnie uprzejmie informuję, że działający w strukturze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych pełni rolę koordynatora realizacji ˝Programu stosowania prawa na rzecz zwalczania przestępstw z nienawiści˝, realizowanego przy współpracy z Biurem Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka w państwach członkowskich OBWE, a także przejął opracowanie XVII, XVIII i XIX sprawozdania z wykonania przez Polskę Międzynarodowej Konwencji w sprawie wszelkich form dyskryminacji rasowej. Ponadto monitoruje realizację pomocy obywatelskiej dla ofiar dyskryminacji rasowej i etnicznej, prowadzi statystykę przestępstw i zdarzeń popełnianych z pobudek rasistowskich i ksenofobicznych dla potrzeb sprawozdawczych dla organów traktatowych ONZ, instytucji Rady Europy oraz Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-16">Ponadto z upoważnienia prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, że minister spraw wewnętrznych i administracji jest również koordynatorem realizacji zadań objętych ˝Krajowym programem przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji˝.</p>
<p xml:id="div-17">Nawiązując do kwestii przedstawienia przez Prokuraturę Krajową informacji na temat funkcjonowania w Polsce organizacji działających w oparciu o idee rasistowskie i antysemickie, uprzejmie informuję, że prokuraturze nie są znane tego rodzaju organizacje. Należy zaznaczyć, że każdy przypadek jakichkolwiek działań o charakterze rasistowskim, a zwłaszcza antysemickim jest indywidualnie analizowany i podejmowane są na podstawie tej oceny stosowne działania i decyzje. Osoby dotychczas oskarżone o naruszenie ww. przepisów Kodeksu karnego i skazane za popełnienie przestępstw motywowanych rasistowsko działały indywidualnie i dlatego też brak jest podstaw do formułowania tezy o funkcjonowaniu w Polsce tego typu organizacji.</p>
<p xml:id="div-18">Ponadto należy podkreślić, że Prokuratura Krajowa wydała zalecenie, aby wszystkie postępowania przygotowawcze o czyny popełnione na tle różnic narodowościowych, rasowych i etnicznych objęte były nadzorem służbowym prokuratur okręgowych w celu wyeliminowania przedwczesnego i nieuzasadnionego odmawiania ich wszczęcia lub ich umarzania z powodu znikomej szkodliwości czynu. Wykonując polecenie Prokuratury Krajowej, prokuratury apelacyjne ponadto co kwartał badają sprawy tej kategorii przestępstw zakończone umorzeniem postępowania lub odmową jego wszczęcia oraz dokonują oceny zasadności tych decyzji, a następnie przedstawiają Prokuraturze Krajowej informację o wynikach badania i podjętych na ich podstawie ewentualnych dalszych działaniach, jeżeli zachodzić będzie taka potrzeba.</p>
<p xml:id="div-19">Pragnę również poinformować, że w ramach działań podejmowanych przez funkcjonujący od listopada 2004 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zespół Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii tworzona jest baza danych przypadków o charakterze rasistowskim, ksenofobicznym i antysemickim. Zespół ten gromadzi dane i prowadzi statystyki dotyczące ww. zdarzeń, prowadząc jednocześnie prace - we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości, Głównym Urzędem Statystycznym oraz Komendą Główną Policji - nad opracowaniem elektronicznej bazy danych takich przypadków. Trwające od 2005 r. prace bazują na standardach wciąż wypracowywanych przez takie instytucje, jak Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej i uwzględniają liczne ograniczenia wynikające m.in. z zasad dotyczących gromadzenia danych wrażliwych oraz braku wypracowanych na poziomie europejskim jednolitych kryteriów kwalifikacji określonego zdarzenia jako mającego motyw rasistowski lub ksenofobiczny. Ww. ograniczenia oraz trwające wciąż na poziomie międzynarodowym intensywne prace nad wypracowaniem standardów dla przedmiotowej bazy danych w znacznej mierze determinują ukończenie prac. Przewiduje się, że wstępna wersja bazy danych będzie testowana od września 2007 r.</p>
<p xml:id="div-20">Odnosząc się do kwestii ukończenia prac nad opracowaniem II sprawozdania z realizacji przez Polskę Konwencji ramowej o ochronie mniejszości narodowych, uprzejmie informuję, że zgodnie z harmonogramem prac Rady Europy dokument ten powinien zostać przedłożony Radzie do lipca 2007 r. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że II sprawozdanie z realizacji przez Polskę Konwencji zostało - zgodnie z ustawą z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym - zaopiniowane przez Komisję Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. W najbliższym czasie raport ten zostanie przedłożony Radzie Ministrów.</p>
<p xml:id="div-21">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-22">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-23">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 29 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>