text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 5 kwietnia 2007 r. (sygn. SPS-024-2513/07) przekazującego zapytanie posła na Sejm RP pana Jana Bednarka w sprawie możliwości uzyskiwania i nabywania nieruchomości oraz innych składników majątkowych znajdujących się w dyspozycji samorządu wojewódzkiego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Uregulowania prawne związane z przejęciem przez jednostki samorządu terytorialnego nieruchomości i innych składników majątkowych znajdujących się na terenach gminnych jednostek samorządu terytorialnego zawiera ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668, z późn. zm.). Zgodnie z art. 147 ww. ustawy jednostki samorządu terytorialnego (w tym samorządy województw) w zakresie nieobjętym art. 145 i 146 ustawy przejęły z dniem 1 stycznia 1999 r. mające siedzibę na obszarze tych jednostek instytucje i jednostki organizacyjne, w tym mające osobowość prawną, podległe lub podporządkowane właściwym ministrom lub centralnym organom administracji rządowej, wojewodom lub innym organom administracji rządowej albo przez nich nadzorowane, wykonujące określone w cytowanej powyżej ustawie zadania jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników służb, inspekcji i straży. Wykazy przejmowanych podmiotów zawiera rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z dnia 25 listopada 1998 r. w sprawie określenia wykazu instytucji i jednostek organizacyjnych podległych lub podporządkowanych właściwym ministrom i centralnym organom administracji rządowej, wojewodom i innym terenowym organom administracji rządowej albo przez nich nadzorowanych, przekazywanych określonym jednostkom samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 147, poz. 965, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Wobec powyższego konieczne stało się wyposażenie jednostek samorządu terytorialnego w niezbędne składniki majątkowe.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.), mienie Skarbu Państwa będące we władaniu instytucji i państwowych jednostek organizacyjnych przejmowanych z dniem 1 stycznia 1999 r. przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw oraz przepisów przedmiotowej ustawy, z tym dniem stało się z mocy prawa mieniem właściwych jednostek samorządu terytorialnego, chyba że przepis szczególny stanowił inaczej.</p>
        <p xml:id="div-5">Ponadto zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy przepisy wprowadzające samorządy województw oraz powiaty przejęły z dniem 1 stycznia 1999 r. mieszczące się w zakresie ich zadań i kompetencji inwestycje centralne, których inwestorami w dniu 31 grudnia 1998 r. byli ministrowie lub dotychczasowi wojewodowie. Przy czym art. 74 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że kwoty dotacji celowych na kontynuację przedmiotowych inwestycji określa na dany rok ustawa budżetowa. Wykaz inwestycji centralnych, które podlegały przejęciu z dniem 1 stycznia 1999 r. przez samorządy województw i powiaty stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przekazywania inwestycji centralnych samorządom województw i powiatom oraz wykazu inwestycji centralnych podlegających przekazaniu (Dz.U. Nr 162, poz. 1139, z późn. zm.). Warto dodać, iż w powyższym wykazie wymieniona została, jako jedna z dwóch tego typu inwestycji przekazanych samorządowi województwa zachodniopomorskiego (obok inwestycji pn. ˝Rozbudowa Książnicy Pomorskiej w Szczecinie˝), inwestycja pn. ˝Szpital Wojewódzki w Koszalinie˝, na którą pan poseł wskazuje w przedmiotowym zapytaniu.</p>
        <p xml:id="div-6">Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego podlega zasadom określonym w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.). Nieruchomości, które stanowią przedmiot własności samorządu województwa i które nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, a także nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego województwa należą do zasobu nieruchomości danego województwa, którym gospodaruje zarząd województwa (art. 25c i d ww. ustawy), przy współudziale sejmiku województwa w przypadkach, kiedy wymagana jest na dokonanie określonej czynności zgoda tego organu (np. art. 13 ust. 2a ww. ustawy).</p>
        <p xml:id="div-7">Należy zauważyć, że nieruchomości stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego (podobnie jak nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa) mogą być przedmiotem obrotu (art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Jednakże podkreślić należy, iż sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego (niezależnie od tego, czy podmiotem kupującym jest osoba fizyczna, osoba prawna, czy inna jednostka samorządu terytorialnego) podporządkowane muszą być zasadom zawartym w rozdziale 3 działu II cytowanej powyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami, przy czym - zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy - sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej, stosownie do przepisów rozdziału 4 działu II ustawy.</p>
        <p xml:id="div-8">W odniesieniu do poruszonej w zapytaniu pana posła kwestii dotyczącej preferencyjnych zasad zbywania nieruchomości stanowiących własność województwa na rzecz gmin mieszczących się w granicach danego województwa uprzejmie informuję, iż ww. ustawa o gospodarce nieruchomościami przewiduje szereg rozwiązań prawnych, które określić można jako preferencyjne, przy wykorzystaniu których zainteresowana jednostka samorządu terytorialnego może pozyskać nieruchomość od innej jednostki. Przykładowo warto wskazać, że nieruchomość może być przedmiotem darowizny między jednostkami samorządu terytorialnego (art. 13 ust. 2), przedmiotem zamiany między jednostkami samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 3) bądź też jednostka samorządu terytorialnego może sprzedać nieruchomość innej jednostce samorządu terytorialnego za cenę niższą niż wartość rynkowa nieruchomości albo oddać nieruchomość w użytkowanie wieczyste danej jednostce bez pobierania pierwszej opłaty (art. 14 ust. 1). Zaznaczyć należy, iż zbycie nieruchomości między jednostkami samorządu terytorialnego następuje bez przetargu (art. 37 ust. 2 pkt 2). Ponadto przy zbyciu (sprzedaży w drodze bezprzetargowej) nieruchomości przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego istnieje możliwość uzyskania bonifikaty od ceny nieruchomości ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, czyli ustalonej w wysokości nie niższej niż wartość nieruchomości (art. 68 ust. 1 pkt 5).</p>
        <p xml:id="div-9">Odnosząc się do kwestii ewentualnych preferencyjnych zasad zbywania składników majątkowych (nieruchomości) jednostki samorządu terytorialnego (w interesującym pana posła zakresie - nieruchomości samorządu województwa) na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które mają swoją siedzibę bądź miejsce zamieszkania na terenie gmin, gdzie zlokalizowane są dane nieruchomości, zasadne wydaje się stwierdzenie, iż w ustawie o gospodarce nieruchomościami istnieją określone rozwiązania prawne, które w pewnym zakresie mogą odpowiadać tym założeniom. W ramach współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego, której zasady i tryb określa ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420), nieruchomość stanowiąca własność jednostki samorządu terytorialnego może być przekazana nieodpłatnie w drodze umowy (w tym również w formie darowizny) partnerowi prywatnemu (np. przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej lub organizacji pozarządowej) jako wkład własny podmiotu publicznego w celu realizowania zadań publicznych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z zastrzeżeniem art. 25 ww. ustawy (art. 13 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami).</p>
        <p xml:id="div-10">Generalną zasadą jest, iż nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Jednakże nieruchomość może zostać zbyta w drodze bezprzetargowej, jeżeli wystąpi jedna z przesłanek enumeratywnie wymienionych w art. 37 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami (np. jest zbywana na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu, stosownie do art. 34 ww. ustawy). Ponadto, zgodnie z art. 37 ust. 3 ww. ustawy, organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego może w drodze uchwały zwolnić z obowiązku zbycia w drodze przetargu te nieruchomości, które są przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych, jeżeli cele te będą realizowane przez podmioty, dla których są celami statutowymi i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową, z tym zastrzeżeniem, iż zorganizowanie przetargu będzie wymagane, jeżeli o nabycie danej nieruchomości ubiegać się będzie więcej niż jeden podmiot spełniający powyższe warunki. Przy sprzedaży bezprzetargowej nieruchomości na rzecz ww. podmiotów cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość (art. 67 ust. 3 ww. ustawy). Jednakże właściwy organ (w przypadku województwa - zarząd województwa) może udzielić, za zgodą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (sejmiku województwa), bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana m.in. na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych lub też jest sprzedawana osobom fizycznym i prawnym, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową, a także organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego (art. 68 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).</p>
        <p xml:id="div-11">W swoim wystąpieniu pan poseł sugeruje, iż pożądane byłyby takie rozwiązania prawne, które pozwoliłyby na preferencyjne traktowanie nie tylko jednostek samorządu terytorialnego, ale również innych podmiotów zainteresowanych nabyciem nieruchomości od jednostek samorządu terytorialnego (konkretnie województwa), które to podmioty związane są poprzez lokalizację aktywności gospodarczej lub siedzibę z gminą położoną w granicach danego powiatu bądź województwa.</p>
        <p xml:id="div-12">Wobec powyższego pragnę poinformować, iż minister spraw wewnętrznych i administracji nie jest organem właściwym do inicjowania jakichkolwiek zmian legislacyjnych w tym przedmiocie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściwy w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami ww. ustawy jest minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 8 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>