text_structure.xml 6.11 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Mirosława Maliszewskiego, skierowane do prezesa Rady Ministrów pana Jarosława Kaczyńskiego przy piśmie z dnia 4 kwietnia 2007 r., znak SPS-024-2505/07, w sprawie słuszności pobierania opłat według taryfy przemysłowej za energię elektryczną zużywaną przez chłodnie w gospodarstwach rolnych, działając z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko:</p>
        <p xml:id="div-2">Zasady, na podstawie których przedsiębiorstwa energetyczne kształtują taryfy dla energii elektrycznej, określone zostały w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (DzU z 2006 r. nr 89, poz. 625, z późn. zm.) oraz w sposób szczegółowy w rozporządzeniu ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (DzU z 2004 r. nr 105, poz. 1114).</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne ceny i stawki opłat określone w taryfach dla energii elektrycznej powinny zapewniać pokrycie kosztów uzasadnionych działalności gospodarczej przedsiębiorstw energetycznych w zakresie: wytwarzania, przesyłania, dystrybucji oraz obrotu energią elektryczną, a także uzasadniony zwrot z kapitału zaangażowanego oraz ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen i stawek opłat.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedsiębiorstwa energetyczne różnicują ceny i stawki opłat określone w taryfach dla energii elektrycznej dla różnych grup odbiorców wyłącznie ze względu na koszty uzasadnione spowodowane realizacją świadczenia, o ile przepisy nie stanowią inaczej (art. 45 ust. 5 ww. ustawy).</p>
        <p xml:id="div-5">Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne przygotowane przez przedsiębiorstwa taryfy są następnie weryfikowane i zatwierdzane przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie uprzejmie informuję, że obowiązujące w Polsce przepisy ustawy Prawo energetyczne w obszarze energia elektryczna są zgodne z wymaganiami standardów prawnych Unii Europejskiej i stosownie do przepisów dyrektywy nr 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, dotyczących wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, zapewniają jednakowe traktowanie wobec prawa wszystkich użytkowników energii elektrycznej. Oznacza to, że każdy odbiorca powinien pokryć wywołane przez siebie koszty tej energii i jej dostawy.</p>
        <p xml:id="div-7">Stosownie do ustawy Prawo energetyczne oraz postanowień § 3 ww. rozporządzenia przedsiębiorstwo energetyczne, opracowując taryfę dla energii elektrycznej, ma obowiązek skalkulowania cen i stawek opłat w sposób zapewniający:</p>
        <p xml:id="div-8">- pokrycie uzasadnionych kosztów,</p>
        <p xml:id="div-9">- ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen,</p>
        <p xml:id="div-10">- eliminowanie subsydiowania skrośnego.</p>
        <p xml:id="div-11">Kryteria, na podstawie których przedsiębiorstwa energetyczne dokonują podziału na grupy taryfowe, zostały uregulowane w § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia. Do kryteriów tych należą m.in. poziom napięcia sieci, z której dostarczana jest energia do odbiorców, wartość mocy umownej lub zużycia energii elektrycznej, charakterystyka poboru energii, sposób rozliczeń. Nie występuje kryterium podziału odbiorców z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą, tj. przemysł i gospodarstwo rolne.</p>
        <p xml:id="div-12">Natomiast w dotychczasowych taryfach dla energii elektrycznej utrzymana została grupa taryfowa G niezależna od poziomu napięcia zasilania - przeznaczona dla odbiorców pobierających energię elektryczną do celów bytowo-komunalnych. Dla odbiorców o charakterze gospodarstw domowych ceny i stawki opłat są jeszcze nadal w pewnym stopniu subsydiowane przez pozostałe grupy odbiorców. Jednak przepisy zobowiązują przedsiębiorstwa energetyczne do stopniowego odchodzenia od subsydiowania tych odbiorców.</p>
        <p xml:id="div-13">Zgodnie z taryfami opracowywanymi przez przedsiębiorstwa energetyczne i zatwierdzanymi przez prezesa URE w gospodarstwach rolnych energia elektryczna pobierana na potrzeby niezwiązane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (np. szklarnie, chłodnie, pieczarkarnie itp. bądź inna działalność o charakterze produkcyjnym, handlowym lub usługowym) powinna być rozliczana z pomiarem zużytej energii elektrycznej za pomocą oddzielnego układu pomiarowo-rozliczeniowego według cen i stawek opłat właściwych dla innej niż G grupy taryfowej, o ile ze względu na ilość zużywanej energii lub warunki techniczne uzasadniony jest rozdział instalacji elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-14">Pragnę zauważyć, że taryfa każdego przedsiębiorstwa energetycznego określa także warunki stosowania cen i stawek opłat. W zależności od przyjętej w danym przedsiębiorstwie energetycznym metody podziału kosztów uzasadnionych prowadzonej działalności gospodarczej na poszczególne grupy taryfowe przedsiębiorstwa energetyczne mogą różnie ustalać w taryfach warunki zastosowania cen i stawek opłat w danej grupie taryfowej, biorąc przy tym pod uwagę np. uwarunkowania techniczne przyłącza energetycznego, parametry dostarczanej energii elektrycznej, wymaganą niezawodność i ciągłość dostaw tej energii.</p>
        <p xml:id="div-15">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, że zostaną one przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na postawione przez pana posła pytania.</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 23 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>