text_structure.xml 5.78 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Piotra Misztala przesłane przy piśmie z dnia 4 kwietnia 2007 r. dotyczące polskiego obywatela Rafała Pietrzaka odbywającego karę pozbawienia wolności w Stanach Zjednoczonych Ameryki uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Rafał Pietrzak został skazany w dniu 3 marca 1998 r. przez sąd stanu Teksas na karę 30 lat pozbawienia wolności za seksualne molestowanie dziecka.</p>
        <p xml:id="div-3">Podstawą działań mających doprowadzić do przekazania skazanego do Polski celem wykonywania orzeczonej przez sąd amerykański kary pozbawienia wolności w polskim zakładzie karnym jest Konwencja o przekazywaniu osób skazanych sporządzona w Strasburgu dnia 21 marca 1983 r. (Dz.U. z 1995 r. Nr 51, poz. 279 i 280) oraz przepisy rozdziału 66 (art. 608 i nast.) Kodeksu postępowania karnego. Zgodnie z art. 608 § 3 K.p.k. przed wystąpieniem z wnioskiem do właściwego organu państwa skazania o przejęcie skazanego w celu wykonania kary pozbawienia wolności w Rzeczypospolitej Polskiej, minister sprawiedliwości zwraca się do właściwego sądu o wydanie postanowienia w przedmiocie dopuszczalności przejęcia orzeczenia do wykonania w RP. Warunkiem koniecznym zwrócenia się przez ministra sprawiedliwości do sądu jest uzyskanie dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 2 powołanej wyżej konwencji m.in. uwierzytelnionego odpisu orzeczenia skazującego, tekstu przepisów prawnych, które zastosowano w sprawie oraz informacji określającej okres kary, który został już odbyty.</p>
        <p xml:id="div-4">Dnia 1 marca 2000 r. Ministerstwo Sprawiedliwości RP zwróciło się do Departamentu Sprawiedliwości USA o nadesłanie tych dokumentów. Strona amerykańska, pomimo wielokrotnych zapytań i interwencji do chwili obecnej dokumentów takich nie nadesłała, co uniemożliwia ministrowi sprawiedliwości zwrócenie się do właściwego sądu o wydanie postanowienia w przedmiocie dopuszczalności przejęcia orzeczenia sądu amerykańskiego do wykonania w Polsce. Brak zatem możliwości wystąpienia przez Ministerstwo Sprawiedliwości do władz amerykańskich z formalnym wnioskiem o przekazanie Rafała Pietrzaka do Polski. Pismo Ministerstwa Sprawiedliwości RP z dnia 2 kwietnia 2003 r. skierowane do Departamentu Sprawiedliwości USA nie może być uznane za formalny wniosek, gdyż dotyczyło jedynie przekazania stronie amerykańskiej kolejnej prośby Rafała Pietrzaka.</p>
        <p xml:id="div-5">Stosownie do oświadczeń złożonych przez USA do konwencji strasburskiej rząd amerykański wyrazi zgodę na przekazanie skazanego jedynie w wypadku, gdy zgodę taką wyrażą uprzednio władze stanowe. Strona amerykańska zasugerowała skazanemu, że on sam powinien zwrócić się do władz stanu Teksas z prośbą o przekazanie do Polski w celu odbycia kary. Pismem z dnia 21 listopada 2000 r. biuro gubernatora stanu Teksas powiadomiło Rafała Pietrzaka, że jego prośba została odrzucona z uwagi na powagę i charakter przestępstwa, a także wymiar kary i sprzeciw prokuratora.</p>
        <p xml:id="div-6">Po wielokrotnych wystąpieniach Ministerstwa Sprawiedliwości RP prokurator generalny USA pismem z dnia 1 marca 2001 r. powiadomił ministra sprawiedliwości RP o uznaniu wystąpienia strony polskiej za bezprzedmiotowe.</p>
        <p xml:id="div-7">W związku z kolejnymi prośbami skazanego pismem z dnia 6 maja 2005 r. biuro gubernatora stanu Teksas powiadomiło skazanego o ponownym odrzuceniu jego prośby. Konsulat Generalny RP w Los Angeles pismem z dnia 16 maja 2005 r. powiadomił Ministerstwo Sprawiedliwości o tym fakcie, załączając kopię pisma władz stanowych, uzasadniających odmowę rodzajem i powagą popełnionego przestępstwa. Otrzymaliśmy także pismo departamentu sprawiedliwości USA z dnia 11 maja 2005 r. informujące, że Stany Zjednoczone nie mogą wyrazić zgody na przekazanie Rafała Pietrzaka do Polski wobec braku zgody właściwych władz stanowych.</p>
        <p xml:id="div-8">Pismem z dnia 14 września 2006 r. Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło się z zapytaniem do Konsulatu Generalnego RP w Los Angeles, czy w sprawie Rafała Pietrzaka zaistniały okoliczności pozwalające na kontynuowanie starań strony polskiej o przekazanie skazanego do Polski. W odpowiedzi na nasze wystąpienie Konsulat Generalny RP w Los Angeles pismem z dnia 3.10.2006 r. poinformował, że wyrok skazujący Rafała Pietrzaka jest przedmiotem procedury apelacyjnej przez sądem federalnym w stanie Teksas, podjętej na wniosek adwokata reprezentującego skazanego. Postępowanie takie jest uważane przez stronę amerykańską za podważenie prawomocności wyroku. Zgodnie zaś z art. 3 pkt 1 lit. b konwencji strasburskiej i art. 18 par. 4100(c) Kodeksu Federalnego USA stanowi to przeszkodę do rozpatrzenia wniosku o przekazanie skazanego.</p>
        <p xml:id="div-9">Nie posiadamy informacji na temat prośby skazanego skierowanej w dniu 27 listopada 2006 r. do prezydenta RP.</p>
        <p xml:id="div-10">W załączeniu przedstawiam kopię pisma Biura Gubernatora stanu Teksas z dnia 6 maja 2005 r. adresowanego do Rafała Pietrzaka, pisma Departamentu Sprawiedliwości USA z dnia 11 maja 2005 r. oraz kopię pisma Konsulatu Generalnego RP w Los Angeles z dnia 3 października 2006 r.*).</p>
        <p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-13">Andrzej Duda</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 12 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>