text_structure.xml
3.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Zielińskiej-Głębockiej z dnia 22 marca 2007 r. (sygn. SPS-024-2494/07) w sprawie szacowanego całkowitego kosztu budowy i eksploatacji autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Czerniewice przekazuję na ręce Pana Marszałka następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice o długości 62,4 km zostanie wybudowany w latach 2008-2010. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej, którego zakończenie zaplanowano na III kwartał 2007 r., wtedy też będzie wykonany kosztorys inwestorski i dokładnie znana wartość robót.</p>
<p xml:id="div-3">Podanie na tym etapie szacunkowych kosztów budowy odcinka autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice mogłoby być obarczone dużym błędem.</p>
<p xml:id="div-4">Powodem przeszacowań lub niedoszacowań kosztów budowy mogą być dwie najistotniejsze kwestie:</p>
<p xml:id="div-5">1. Podczas sporządzania dokumentacji projektowej inwestor jest zobowiązany do opracowania kilku wariantów przebiegu drogi w celu wybrania najwłaściwszej lokalizacji. W trakcie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko Wydział Środowiska i Rolnictwa w Urzędzie Wojewódzkim, decydując o wyborze, przeważnie wprowadza korekty, dodając bądź rzadziej rezygnując z obiektów inżynierskich, nakłada obowiązek wykonania wielu kosztownych działań i zabiegów dotyczących ochrony środowiska, kompensacje oraz prowadzenie monitoringu.</p>
<p xml:id="div-6">2. Procedury uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji są długotrwałe, dlatego oszacowanie ceny budowy na 1,5 roku przed jej rozpoczęciem jest dużym ryzykiem. Na Konferencji Polskiego Kongresu Drogowego, która odbyła się 6 marca br., poświęconej m.in. gwałtownemu wzrostowi cen materiałów do budowy dróg w ostatnich dwóch latach oraz trudności w pozyskaniu i zwiększeniu kosztów zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników budowlanych, podano, że średni roczny wzrost cen materiałów w okresie od czerwca 2004 r. do marca 2007 r. wyniósł 37%.</p>
<p xml:id="div-7">Z tego wynika, iż oszacowana dzisiaj cena mogłaby ulec zwiększeniu w 2009 r. nawet o 50%.</p>
<p xml:id="div-8">Dodatkowo uprzejmie informuję, iż w planowanym przetargu zamierzamy zapisać klauzulę waloryzacji wzrostu cen robocizny i materiałów, które będą dawały podstawę do zmian ceny budowy autostrady o wskaźnik wzrostu cen podawanych przez Główny Urząd Statystyczny.</p>
<p xml:id="div-9">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 15 czerwca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>