text_structure.xml 5.81 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Henryka Siedlaczka, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 27 marca 2007 r. (znak: SPS-024-2493/07) dotyczącym kwestii odszkodowań za odebrane w latach powojennych majątki poniżej przedstawiam odpowiedzi na postawione przez Pana Posła pytania.</p>
        <p xml:id="div-2">1 Czy i jakie istnieją możliwości odzyskania zabranego mienia lub wypłaty za nie stosownych odszkodowań na podstawie obowiązującej obecnie ustawy o reformie rolnej?</p>
        <p xml:id="div-3">W świetle obecnie obowiązujących przepisów dochodzenie i weryfikacja roszczeń reprywatyzacyjnych odbywa się w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z regułami określającymi tryb postępowania w sprawie administracyjnej i tryb stwierdzania nieważności ostatecznej decyzji administracyjnej (tylko wtedy, gdy zachodzą wyraźne przesłanki wynikające z art. 156 § 1 ust. 2 K.p.a.).</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a.: ˝Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która wydana została z rażącym naruszeniem prawa˝. Zgodnie z powołanym przepisem o unieważnienie decyzji nacjonalizacyjnej można wystąpić jedynie wówczas, gdy została ona wydana z naruszeniem ówcześnie obowiązującego prawa, a więc z naruszeniem przepisów dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r., Nr 3, poz. 13, ze zm.)</p>
        <p xml:id="div-5">Przykładowymi, rażącymi naruszeniami prawa przy wydawaniu decyzji nacjonalizacyjnej na podstawie dekretu o przeprowadzeniu reformy rolnej, stanowiącymi podstawę wystąpienia z wnioskiem o unieważnienie decyzji bądź wyłączenie niektórych nieruchomości spod działania dekretu, były np.:</p>
        <p xml:id="div-6">- przejęcie gospodarstw rolnych o powierzchni mniejszej niż określona w dekrecie,</p>
        <p xml:id="div-7">- przejęcie nieruchomości niezwiązanych z produkcją rolną (np. zamek obronny, pałac, park),</p>
        <p xml:id="div-8">- przejęcie urządzeń przemysłowych (gorzelni, krochmalni, tartaku) przez państwo nie mogło nastąpić z urzędu.</p>
        <p xml:id="div-9">Stosownie do art. 157 Kodeksu postępowania administracyjnego organem właściwym do zbadania legalności decyzji w sprawie przejęcia mienia na podstawie dekretu nacjonalizacyjnego jest organ wyższego stopnia od tego, który wydawał decyzję, a w przypadku gdy decyzja została wydana przez ministra - ten organ. Postępowania związane z reformą rolną toczą się przed Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</p>
        <p xml:id="div-10">2. Czy obecny rząd podjął prace nad projektem ustawy reprywatyzacyjnej?</p>
        <p xml:id="div-11">3. Jeżeli stosowne prace zostały podjęte, kiedy przewiduje się jej wejście w życie?</p>
        <p xml:id="div-12">Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowało projekt ustawy o rekompensatach za przejęte przez państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia, który w chwili obecnej znajduje się w Sejmie RP, w Komisji Nadzwyczajnej, po pierwszym czytaniu (druk nr 133).</p>
        <p xml:id="div-13">4. Czy ustawa reprywatyzacyjna obejmowała będzie również obywateli niemieckich zamieszkujących na terytorium RP w okresie międzywojennym?</p>
        <p xml:id="div-14">Projekt ustawy o rekompensatach za przejęte przez państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia nie wprowadza kryterium obywatelstwa, przewiduje jednak inne, bardziej obiektywne przesłanki ograniczeń podmiotowych, które wyłączą spod działania projektowanej ustawy określone grupy osób (art. 7 projektu).</p>
        <p xml:id="div-15">Dotyczy to przede wszystkim osób, którym z tytułu utraty majątku przysługiwały od państw obcych uprawnienia odszkodowawcze na podstawie zawartych z PRL umów indemnizacyjnych, a także obywateli niemieckich, których majątek został przejęty w związku z wykonaniem umowy poczdamskiej i innych postanowień mocarstw sojuszniczych po zakończeniu II wojny światowej. W obu tych wypadkach wyłączenie prawa do rekompensaty jest uzasadnione obiektywnymi względami i opiera się na aktach prawa międzynarodowego.</p>
        <p xml:id="div-16">5. Czy ustawa obejmie swoim zasięgiem następców prawnych, będących obywatelami polskimi?</p>
        <p xml:id="div-17">Projekt ustawy definiuje krąg podmiotów uprawnionych do rekompensaty w zakresie osób fizycznych i ich spadkobierców oraz spółek handlowych, wymagając, aby podmioty te (osoby fizyczne i spółki handlowe) były właścicielami mienia w dniu jego przejęcia, co jest zgodne z art. 64 Konstytucji RP chroniącym prawo dziedziczności.</p>
        <p xml:id="div-18">Powyższy projekt nie uzależnia natomiast przyznania prawa do rekompensaty od kryterium obywatelstwa. Początkowo zakładano przyznanie rekompensat obciążających państwo polskie tylko obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej, jednak szczegółowe analizy prawne dowiodły, że kryterium obywatelstwa jest nie do utrzymania wobec zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej, tj. zasady niedyskryminacji ze względu na obywatelstwo, szczególnie istotnej na gruncie Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (art. 14) oraz w warunkach członkostwa naszego kraju w Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-19">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Paweł Piotrowski</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 6 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>