text_structure.xml
5.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 30 marca 2007 r. w sprawie zapytania Pani Poseł Haliny Murias dotyczącego rządowej poprawki do ustawy o świadczeniach rodzinnych dotyczącej dodatku pielęgnacyjnego, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.) świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba wymagająca opieki została umieszczona w rodzinie zastępczej albo, w związku z koniecznością kształcenia, rewalidacji lub rehabilitacji, w placówce zapewniającej całodobową opiekę przez co najmniej 5 dni w tygodniu, z wyjątkiem zakładów opieki zdrowotnej.</p>
<p xml:id="div-3">Specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy jest placówką zapewniającą wychowankom całodobowe utrzymanie (wynika to wprost z § 32 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach - Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 467 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym zgodnie z ww. aktualnie obowiązującym art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy o świadczeniach rodzinnych w przypadku umieszczenia dziecka w takim ośrodku jego rodzicom nie przysługuje świadczenie pielęgnacyjne.</p>
<p xml:id="div-5">Według interpretacji MPiPS świadczenie pielęgnacyjne przysługuje jedynie w sytuacji, gdy niepełnosprawne dziecko przebywa w domu, nie korzysta z całodobowej opieki specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, a jedynie codziennie uczęszcza do szkoły funkcjonującej w ramach ośrodka. Taka sytuacja skutkuje często koniecznością rezygnacji bądź niepodejmowania przez jednego z rodziców zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością codziennej opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Znajdujący się w takiej sytuacji rodzic powinien więc jak najbardziej uzyskać prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. Jednak opisana interpretacja nie zawsze była stosowana przez organy właściwe realizujące świadczenia rodzinne. Z tego też względu należało doprecyzować istniejące przepisy.</p>
<p xml:id="div-6">Proponowana zmiana ustawy o świadczeniach rodzinnych zawarta w projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o podatku rolnym (projekt ten został w dniu 6 lutego 2007 r. przyjęty przez Radę Ministrów i aktualnie jest przedmiotem prac Sejmu RP - druk 1444), polega właśnie na przyznaniu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w sytuacji, gdy niepełnosprawne dziecko zostało umieszczone w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym (a więc w placówce, która potencjalnie zapewnia całodobową opiekę), lecz nie korzysta w nim z całodobowej opieki (np. niepełnosprawne dziecko jest codziennie dowożone przez rodziców do specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, w ramach którego uczęszcza do szkoły).</p>
<p xml:id="div-7">W przypadku więc gdy niepełnosprawne dziecko nie korzysta z całodobowej opieki specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego proponowana nowelizacja nie pozbawia jego rodziców prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Wręcz przeciwnie, w takiej sytuacji rodzic rezygnujący bądź niepodejmujący zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej uzyska prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.</p>
<p xml:id="div-8">Należy jednocześnie wskazać, że na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych, jak również po nowelizacji, nie uzyska świadczenia pielęgnacyjnego rodzic, którego dziecko w sposób ciągły przebywa i korzysta z całodobowej opieki zapewnianej przez specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy. Wynika to z faktu, iż taka sytuacja nie skutkuje koniecznością rezygnacji przez rodzica z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.</p>
<p xml:id="div-9">Konieczność wprowadzenia nowelizacji art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy o świadczeniach rodzinnych spowodowana była licznymi sygnałami o trudnościach w stosowaniu i rozbieżnościach w interpretacjach ww. artykułu, zgłaszanymi przede wszystkim przez realizatorów świadczeń rodzinnych oraz osoby ubiegające się o świadczenie pielęgnacyjne.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie informuję, że na gruncie ustawy o świadczeniach rodzinnych, poza istniejącymi już świadczeniami dla rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne, nie są prowadzone prace nad dodatkowymi formami wsparcia dla opisanej grupy świadczeniobiorców.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 16 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>