text_structure.xml
4.71 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Haliny Murias z dnia 20 marca 2007 r., przesłane przy piśmie z dnia 29 marca 2007 r. (SPS-024-2486/07), a dotyczące możliwości nowelizacji przepisów ustawy Kodeks postępowania cywilnego w zakresie trybu i warunków wnoszenia kasacji, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Skarga kasacyjna od dnia 6 lutego 2005 r., tj. od wejścia w życie ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 13 z 2005 r., poz. 98), stanowi nadzwyczajny środek zaskarżenia, gdyż przysługuje od orzeczeń prawomocnych. Skarga kasacyjna jest szczególnym środkiem prawnym, w ramach którego Sąd Najwyższy kontroluje wyłącznie stosowanie prawa, w interesie publicznym, dla jego ujednolicenia. Skarga kasacyjna, chociaż przysługuje stronie, nie jest jeszcze jednym środkiem odwoławczym i nie została pomyślana przede wszystkim dla ochrony indywidualnego interesu. Dlatego też konstrukcja normatywna trybu, formy i sposobu wnoszenia skargi kasacyjnej jest odmienna aniżeli w przypadku zwykłych środków odwoławczych.</p>
<p xml:id="div-3">Postępowanie kasacyjne cechuje formalizm. Wspomniana ustawa nowelizacyjna usankcjonowała dotychczasową praktykę orzeczniczą Sądu Najwyższego, że jeżeli skarga kasacyjna nie spełnia wymagań istotnych dla niej jako szczególnego środka prawnego, następuje jej odrzucenie bez wzywania do uzupełnienia braków (art. 398</p>
<p xml:id="div-4">§ 2 k.p.c.).</p>
<p xml:id="div-5">Skarga kasacyjna podlega wstępnemu badaniu pod kątem spełnienia warunków przyjęcia jej do rozpoznania. Warunki te zostały ściśle określone. Istniejące regulacje zmierzają do zagwarantowania wysokiego poziomu merytorycznego postępowania kasacyjnego oraz realizacji związanych z nim przede wszystkim skutków o charakterze publicznym.</p>
<p xml:id="div-6">Ustosunkowując się do przedstawionego przez Panią Poseł zagadnienia dotyczącego sytuacji strony, która nie jest reprezentowana przez adwokata lub radcę prawnego, a z uwagi na swoją sytuację majątkową nie jest w stanie pokryć kosztów zastępstwa i składa do sądu wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienia pełnomocnika z urzędu, którego złożenie nie przerywa terminu do wniesienia skargi kasacyjnej, to należy zauważyć, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, w opisanej sytuacji strona może ubiegać się o przywrócenie terminu do wniesienia skargi (art. 169 § 1 k.p.c.). W takiej sytuacji to ustanowiony przez sąd pełnomocnik powinien dołożyć niezbędnej zawodowej staranności, aby odpowiednio do stanu sprawy należycie zastąpić stronę, w tym dochować terminu wniesienia środka odwoławczego. Jeżeli mimo to okres biegnącego terminu do wniesienia skargi kasacyjnej, pozostały po ustanowieniu pełnomocnika, okaże się niewystarczający, strona może ubiegać się o przywrócenie tego terminu (vide: postanowienia SN z dnia 4 marca 2005 r., sygn. akt II UK 72/04, OSNP 2005/20/325).</p>
<p xml:id="div-7">W związku z powyższym nie wydaje się celowe wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących formy i trybu składania skargi kasacyjnej w taki sposób, aby mogła ją wnosić sama strona postępowania. Wymagałoby to znacznego odformalizownia postępowania, gdyż w innym wypadku strona niebędąca profesjonalistą nie byłaby w stanie spełnić rygorów formalnych stawianych skardze kasacyjnej. Uproszczenie trybu i dopuszczenie wnoszenia sporządzonych osobiście przez strony skarg kasacyjnych doprowadziłoby niewątpliwie do znacznego obniżenia ich poziomu merytorycznego, jak również do zakwestionowania nadzwyczajnego charakteru tego środka odwoławczego.</p>
<p xml:id="div-8">Pragnę jednocześnie wskazać, że w Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad szeregiem ustaw o charakterze systemowym i ustrojowym, których celem jest zwiększenie dostępności dla obywateli usług prawniczych, zarówno poprzez usunięcie barier ekonomicznych utrudniających korzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej, jak i przez poszerzenie dostępu do wykonywania zawodów prawniczych.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku i ukłonami</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Andrzej Duda</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 20 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>