text_structure.xml
6.88 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym przesyłam odpowiedzi na pytania zawarte w zapytaniu poselskim posła Roberta Tyszkiewicza (pismo znak: SPS-24-2474/07) w sprawie możliwości rozbudowy lotniska w Krywlanach w Białymstoku.</p>
<p xml:id="div-2">1. Jak Ministerstwo Transportu ocenia projekt budowy lotniska w Krywlanach?</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z Programem rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych Minister Transportu zachowuje wpływ na rozwój infrastruktury portów lotniczych należących do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) stanowiących podstawową infrastrukturę lotniskową kraju i element infrastruktury europejskiej oraz na rozwój infrastruktury nawigacyjnej w ramach realizacji zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej. W stosunku do planów rozwoju i budowy pozostałych lotnisk rola Ministra Transportu ogranicza się do roli opiniotwórczej. Władze samorządowe woj. podlaskiego nie zwróciły się do Ministra Transportu w sprawie zaopiniowania projektu budowy lotniska w Krywlanach.</p>
<p xml:id="div-4">2. Czy w planie inwestycji przygotowywanym przez Ministerstwo Transportu przewiduje się budowę regionalnego portu lotniczego w sąsiedztwie Białegostoku?</p>
<p xml:id="div-5">Zgodnie z założeniami polityki regionalnej i polityki spójności, rolą państwa jest zapewnienie dostępności transportu lotniczego i likwidacja izolacji regionów niedysponujących infrastrukturą lotniskową w celu zmniejszenia dysproporcji między obszarami szybkiego rozwoju mającymi dostęp do transportu lotniczego i regionami stagnacji (m.in. Polska płn-wschodnia i wschodnia). Wyniki dotychczasowych analiz (obszary ciążenia istniejących portów, rozwój sieci kolejowej i drogowej, regionalne wartości PKB) wskazują na celowość uzupełnienia sieci portów regionalnych m.in. o lotniska do obsługi regionów północno-wschodniego oraz wschodniego (województwo warmińsko-mazurskie, podlaskie i lubelskie). W świetle powyższych argumentów Ministerstwo Transportu widzi celowość budowy regionalnego portu lotniczego w sąsiedztwie Białegostoku. Ostatecznym jednak kryterium zasadności budowy portu lotniczego jest opłacalność takiego przedsięwzięcia inwestycyjnego określona w biznesplanie w oparciu o potencjał ruchu lotniczego w regionie.</p>
<p xml:id="div-6">3. Czy w Ministerstwie Transportu prowadzone są prace w sprawie lokalizacji regionalnego portu lotniczego pod Białymstokiem, a jeśli tak, to jaką lokalizację Ministerstwo Transportu uważa za optymalną?</p>
<p xml:id="div-7">W Ministerstwie Transportu nie są prowadzone prace w sprawie lokalizacji nowych lotnisk, w tym lotniska w Krywlanach. Ministerstwo Transportu kształtuje politykę transportową państwa i nie spełnia funkcji projektowych dla lotnisk regionalnych i lokalnych. Optymalna lokalizacja powinna spełniać kryteria określone w odpowiedzi na pytanie nr 4.</p>
<p xml:id="div-8">4. Jakie parametry powinien spełniać regionalny port lotniczy, który obsługiwałby mieszkańców Białegostoku i województwa podlaskiego?</p>
<p xml:id="div-9">Zgodnie z Programem rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, podstawą decyzji inwestycyjnych z zaangażowaniem środków publicznych będzie biznesplan zawierający przede wszystkim analizę opłacalności przedsięwzięcia, określenie potencjału popytu na usługi lotnicze w obszarze ciążenia przyszłego lotniska, a w przypadku lotnisk użytku publicznego także plan generalny lotniska zatwierdzony przez Ministra Transportu. Kryteria, według których oceniana będzie zasadność zaangażowania środków publicznych na infrastrukturę lotniskową, w przypadku projektów inwestycji dostosowujących infrastrukturę lotnisk niekomunikacyjnych do potrzeb lotniska komunikacyjnego oraz w przypadku podejmowania decyzji o budowie lotniska od podstaw, są następujące:</p>
<p xml:id="div-10">a) Dla co najmniej 90% populacji możliwość dojazdu w czasie 90-120 min drogą lub koleją w przypadku portu o regularnym rozkładzie operacji pasażerskich (80-110 km).</p>
<p xml:id="div-11">b) Dla co najmniej 90% populacji regionu dostępność w odległości nie przekraczającej 50 km w przypadku lotniska lokalnego obsługującego lotnictwo ogólne.</p>
<p xml:id="div-12">c) Kryteria wynikające z przyjętej strategii rozwoju regionalnego, spójności z regionalnymi i lokalnymi programami oraz z Polityką Transportową Państwa 2007-2020.</p>
<p xml:id="div-13">d) Poziom dbałości o spełnienie wymagań w zakresie środowiska naturalnego, w tym natężenia hałasu, a także braku innych zagrożeń wynikających z planowanego przedsięwzięcia.</p>
<p xml:id="div-14">e) Kryteria operacyjne lotniska:</p>
<p xml:id="div-15">- zapewnienie wystarczającej powierzchni pod budowę i rozwój lotniska,</p>
<p xml:id="div-16">- kryteria związane z możliwością korzystania z przestrzeni powietrznej (przebiegu dróg lotniczych, stałych tras lotów krajowych, stref zakazanych, stref niebezpiecznych, stref o ograniczonym ruchu lotniczym),</p>
<p xml:id="div-17">- zapewnienie wystarczających dla zakładanego poziomu operacji i ruchu parametrów użytkowych (potencjalna przepustowość terminali, pola manewrowego),</p>
<p xml:id="div-18">- zapewnienie optymalnego usytuowania dróg startowych w zależności od warunków meteorologicznych (dominujący kierunek wiatru, dane klimatyczne),</p>
<p xml:id="div-19">- lokalizacja przeszkód lotniczych,</p>
<p xml:id="div-20">- rodzaj i typ lotniczych urządzeń naziemnych zapewniających zbliżanie i lądowanie statków powietrznych.</p>
<p xml:id="div-21">f) Kryteria ekonomiczne:</p>
<p xml:id="div-22">- koszt realizacji,</p>
<p xml:id="div-23">- dostępność źródła finansowania,</p>
<p xml:id="div-24">- studium wykonalności,</p>
<p xml:id="div-25">- analiza operacyjna kosztów-zysków i analiza społeczna kosztów-zysków.</p>
<p xml:id="div-26">g) Propozycje lokalizacyjne muszą powstawać w warunkach współdziałania władz administracyjnych i samorządów na szczeblu lokalnym przy zapewnionej aprobacie społecznej.</p>
<p xml:id="div-27">h) Propozycje lokalizacyjne muszą uwzględniać potrzebę i koszt skomunikowania lotniska z siecią istniejących i planowanych dróg i kolei.</p>
<p xml:id="div-28">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-29">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-30">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 17 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>