text_structure.xml
5.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Pana Lecha Kołakowskiego z dnia 7 marca 2007 r. w sprawie przyznania dodatkowych środków finansowych na pomoc rodzinom uchodźców z pobytem tolerowanym przekazane pismem Marszałka Sejmu RP z dnia 22 marca 2007 r. (sygn. SPS-024-2468/07) uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">W obecnym stanie prawnym, zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tj.: Dz.U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695) cudzoziemcowi, który złożył wniosek o nadanie statusu uchodźcy, a nie spełnia warunków do uznania za uchodźcę, odmawia się nadania tego statusu. Jeżeli jednak zachodzą okoliczności, z których wynika, że cudzoziemiec powinien być chroniony przed wydaleniem z Polski, udziela mu się zgody na pobyt tolerowany. Dzięki uzyskaniu zgody na taki pobyt cudzoziemiec może legalnie przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy jego powrót do kraju pochodzenia byłby niedopuszczalny m.in. ze względu na zagrożenie jego praw określonych w wiążących Polskę aktach prawa międzynarodowego lub, gdy jego wydalenie jest niewykonalne z przyczyn niezależnych od organu lub cudzoziemca.</p>
<p xml:id="div-3">Ponadto, cudzoziemcy, którym udzielono zgody na pobyt tolerowany mogą korzystać w Polsce z takich uprawnień jak: dostęp do oświaty, świadczenia opieki zdrowotnej, pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, renta socjalna, zatrudnienie oraz zasiłki i inne świadczenia z tytułu bezrobocia. Na finansowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy dla osób, które posiadają zgodę na pobyt tolerowany została utworzona rezerwa celowa pn. ˝Pomoc dla cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zgody na pobyt tolerowany˝. Koszty pomocy dla tych cudzoziemców nie powinny zatem obciążać budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Na rok 2007 przewidziano w ustawie budżetowej rezerwę celową na ww. cel w wysokości 2500 tys. zł. Podkreślenia wymaga, że obecnie trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. W ww. projekcie utrzymano zasadę, że zgoda na pobyt tolerowany nadal będzie udzielana cudzoziemcom jako forma legalizacji pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku, gdy nie można wykonać decyzji o wydaleniu, np. jeżeli w trakcie postępowania o wydalenie ujawnią się okoliczności świadczące o tym, że wydalenie może skutkować naruszeniem praw cudzoziemca wynikających z umów międzynarodowych, które Polska ratyfikowała, tj. Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, czy Konwencji o prawach dziecka. Zakres uprawnień cudzoziemców posiadających zgodę na pobyt tolerowany, wynikających z innych ustaw, zostanie jednak ograniczony do minimum niezbędnego dla zapewnienia podstawowej egzystencji, tj. do prawa wykonywania pracy bez zezwolenia, możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny, a w zakresie pomocy społecznej prawa do: schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania i zasiłku celowego.</p>
<p xml:id="div-4">Według projektowanej ustawy cudzoziemcom, którym dotychczas udzielano zgody na pobyt tolerowany w związku z postępowaniem o nadanie statusu uchodźcy, w przypadku, gdy ich wydalenie mogłoby nastąpić jedynie do kraju, w którym zagrożone byłyby ich podstawowe prawa określone w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, będzie udzielana ochrona uzupełniająca. Ze względu na charakter tej ochrony i przyczyny jej udzielenia cudzoziemcy ci będą korzystać z tych samych uprawnień, z których korzystają uchodźcy. Zatem zostaną także objęci systemem pomocy integracyjnej przewidzianym w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.). Uzyskane w ramach programu integracyjnego środki pozwolą zainteresowanym rozpocząć nowe życie w Polsce. Udzielanie pomocy osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymają ochronę uzupełniającą, będzie należało do zadań własnych powiatu. Koszty związane z pomocą integracyjną będą pokrywane z rezerwy celowej budżetu państwa. Dla sfinansowania zadań z zakresu pomocy społecznej dla cudzoziemców korzystających z ochrony uzupełniającej lub posiadających zgodę na pobyt tolerowany, gminy będą mogły nadal korzystać z rezerwy celowej. Nazwa tej rezerwy ulegnie zmianie z dotychczasowej ˝Pomoc dla cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zgody na pobyt tolerowany˝ na ˝Pomoc dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej ochronę uzupełniającą lub zgodę na pobyt tolerowany˝.</p>
<p xml:id="div-5">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Wiesław Tarka</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 16 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>