text_structure.xml 3.38 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Panów Wojciecha Saługi i Krzysztofa Gadowskiego, Posłów na Sejm RP, z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie możliwości delegowania uprawnień organowi wykonawczemu w gminie w zakresie zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości, nadesłaną przy piśmie Wicemarszałka Sejmu z dnia 22 marca 2007 r., znak: SPS-024-2457/07, przedstawiam następujące stanowisko.</p>
        <p xml:id="div-2">Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) w art. 7 ust. 3 upoważnia radę gminy do wprowadzania w drodze uchwał zwolnień przedmiotowych z podatku od nieruchomości innych niż przewidziane ustawą. Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach należy do wyłącznej właściwości rady gminy. Dotyczy to również uchwał podejmowanych w sprawie podatku od nieruchomości. Powyższe potwierdza również przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Powierzenie wyłącznej kompetencji do stanowienia prawa miejscowego radzie gminy wynika z ogólnej zasady prawa dotyczącej podziału kompetencji między władzę ustawodawcza i wykonawczą, która odnosi się również do tworzenia prawa na szczeblu lokalnym. Przestrzeganie tej zasady znajduje potwierdzenie zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie. Za niemożnością przenoszenia kompetencji w zakresie stanowienia prawa na szczeblu lokalnym wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 23.10.1992 r. sygn. akt SA/Wr 1057/92 stwierdzając, że: ˝rada gminy nie może przenosić swojego uprawnienia do stanowienia przepisów gminnych (art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym)...˝.</p>
        <p xml:id="div-3">Należy jednak zauważyć, że ustawa o samorządzie gminnym nie wyklucza udziału organów wykonawczych gminy w procesie stanowienia prawa. Przyznaje bowiem tym organom uprawnienia do przygotowywania projektów uchwał rad gmin (art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). W ocenie doktryny, w ramach tego uprawnienia mieści się inicjatywa uchwałodawcza wójta (burmistrza, prezydenta miasta) polegająca, m.in. na możliwości zgłoszenia propozycji wprowadzania zwolnień podatkowych, do których ustanowienia są uprawnione odpowiednie gminne organy uchwałodawcze.</p>
        <p xml:id="div-4">Biorąc powyższe pod uwagę, nie ma możliwości delegowania uprawnień uchwałodawczych, jeśli chodzi o wprowadzanie zwolnień przedmiotowych z podatku od nieruchomości z rady gminy na organ wykonawczy gminy, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Organy te jednak mogą zgłosić inicjatywę w sprawie podjęcia takiej uchwały.</p>
        <p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-7">Jacek Dominik</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 12 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>