text_structure.xml
9.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Tomasza Markowskiego z dnia 15 marca 2007 r., przekazaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 22 marca 2007 r., znak: SPS-024-2451/07, dotyczącą zasad udzielania przez gminy bonifikat przy nabywaniu przez spółdzielnie mieszkaniowe prawa własności gruntów, zabudowanych garażami, będących przedmiotem użytkowania wieczystego, uprzejmie przedstawiam wyjaśnienia w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459), z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą wystąpić spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży. Ponadto, w ślad za treścią przepisu art. 4 powołanej ustawy, należy zauważyć, że osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia, do ustalenia której stosuje się odpowiednio przepisy art. 67 ust. 1, art. 68 ust. 1, art. 69 oraz art. 70 ust. 2-4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-3">Z kolei z treści przepisu art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wynika, że właściwy organ może udzielić za zgodą, odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 tej ustawy, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana spółdzielniom mieszkaniowym w związku z ustanowieniem na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali lub z przeniesieniem na członków spółdzielni własności lokali lub domów jednorodzinnych. Zatem bonifikatą wynikającą z art. 68 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy można objąć cenę tylko takiej nieruchomości, która jest zabudowana budynkami, w stosunku do których ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych przyznała członkom spółdzielni oraz innym osobom roszczenie o nabycie własności lokalu lub domu jednorodzinnego. Ponadto należy podnieść, że członkom spółdzielni mieszkaniowej posiadającym prawa spółdzielcze do lokali przysługuje w stosunku do spółdzielni roszczenie o ustanowienie odrębnej własności lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu (czyli również garaży), a wyodrębnienie własności lokali następuje zawsze z przypisaniem do tych lokali udziałów w tzw. nieruchomości wspólnej, czyli działce gruntu (działce budowlanej) oraz częściach wspólnych budynku. Wynika to z przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz.1116 ze zm.), który określa lokal jako samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali, samodzielny lokal może składać się z jednej lub kilku izb, byleby tylko zostały wydzielone w obrębie budynku trwałymi ścianami, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi wykorzystywane są zgodnie z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe bądź inne niż mieszkaniowe. Aby można było stwierdzić samodzielność lokalu, musi on znajdować się w nieruchomości budynkowej, w której można wyodrębnić co najmniej dwie nieruchomości lokalowe (dwa samodzielne lokale). Warto także wspomnieć, iż zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o własności lokali spełnienie warunków, o których mowa w ust. 2 tego przepisu, stwierdza starosta w formie zaświadczenia.</p>
<p xml:id="div-4">Reasumując, należy jednoznacznie stwierdzić, że skoro z przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika, że lokalem może być nie tylko lokal mieszkalny, ale również lokal o innym przeznaczeniu np. lokal usługowy czy garaż, o ile zostanie wydane zaświadczenie stwierdzające samodzielność lokalu, to przy przekształceniu na rzecz spółdzielni mieszkaniowej prawa użytkowania nieruchomości zabudowanej garażami w prawo własności, właściwy organ może udzielić bonifikaty od ceny przekształcenia zgodnie z przepisem art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie chciałbym poinformować, iż gmina jako samorządowa osoba prawna ma ustawowo zapewnione prawo samodzielnego decydowania o zasadach zbywania mienia i podlega wyłącznie ograniczeniom określonym przepisami prawa. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym nie istnieje przepis, który nakazywałby gminie udzielenie bonifikaty. Zgodnie z powołanym art. 68 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami jej zastosowanie ma charakter uznaniowy, czyli udzielenie bonifikaty nie jest obowiązkiem gminy a jedynie możliwością. Decyzję w tym zakresie podejmuje właściwy organ za zgodą, odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku. Przedmiotowy zakres swobody w ustalaniu zasad zbywania lokali wynika z założeń ustrojowych, które przyznały jednostkom samorządu terytorialnego niezależność i samodzielność finansową.</p>
<p xml:id="div-6">Odnosząc się do kwestii związanej z podjęciem inicjatywy legislacyjnej, która poszerzyłaby krąg osób uprawnionych do skorzystania z preferencyjnych obniżek opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności uprzejmie informuję, że projekt taki został przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Jednym z zaproponowanych w projekcie rozwiązań jest rozszerzenie przedmiotowego zakresu występującej w przepisach obecnie obowiązującej ustawy bonifikaty o charakterze fakultatywnym. Co do zasady projektodawca pozostawił mechanizm udzielania tej bonifikaty w dotychczasowej formie uchwały. Jednakże przy jej określaniu zrezygnowano z odpowiedniego stosowania przepisu art. 68 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz z bezpośredniego wskazania nieruchomości rolnych, jako tych, w odniesieniu do których bonifikata może być stosowana. Zgodnie z rozwiązaniami zaproponowanymi w projekcie bonifikata będzie mogła być stosowana niezależnie od przeznaczenia nieruchomości, w odniesieniu której następuje wydanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, jednakże w granicach określonych w przepisie art. 1 ust. 1-2 ustawy.</p>
<p xml:id="div-7">Ponadto chciałbym poinformować Pana Posła, że omawiany projekt ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, wprowadza dodatkowo kilka nowych rozwiązań dotyczących ustalania wielkości bonifikat. Jednym z nich jest wprowadzenie zasady, iż opłata za przekształcenie praw do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków ulega obniżeniu o 50%. Przedmiotowa propozycja wzorowana jest na przepisie art. 68 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Równocześnie w projekcie przygotowanym przez resort sprawiedliwości zaproponowano wprowadzenie, nieznanych dotychczas w ustawie, obligatoryjnych bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia. Uzyskanie tych bonifikat uzależnione jest jedynie od złożenia wniosku przez użytkownika wieczystego spełniającego kryteria wskazane w ustawie.</p>
<p xml:id="div-8">Pierwsze z zaproponowanych rozwiązań uprawniających do wystąpienia z wnioskiem o udzielenie bonifikaty odnosi się do użytkownika wieczystego będącego osobą fizyczną, w którego gospodarstwie domowym dochód miesięczny na jednego członka rodziny nie przekracza 50% średniego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatnie półrocze roku poprzedzającego rok, w którym wystąpiono z żądaniem przekształcenia. Powyższe uprawnienie uwarunkowane jest jednakże zabudowaniem nieruchomości na cele mieszkaniowe lub przeznaczeniem pod tego rodzaju zabudowę. Druga z zaproponowanych obligatoryjnych bonifikat przysługiwać będzie użytkownikom wieczystym oraz ich spadkobiercom, którzy uzyskali prawo użytkowania wieczystego przez dniem 5 grudnia 1990 r., czyli w okresie, w którym brak było możliwości nabywania gruntów Skarbu Państwa oraz gmin na własność. Powyższy projekt jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych, a następnie zostanie skierowany na Komitet Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-9">Udzielając powyższej odpowiedzi wyrażam nadzieję, że przedstawione w niej wyjaśnienia spełnią oczekiwania Pana Posła oraz wyeliminują pojawiające się wątpliwości.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 13 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>