text_structure.xml 5.23 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 22 marca 2007 r., Nr SPS-024-2449/07, zapytaniem Pana Posła Mirosława Maliszewskiego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Jakie przepisy regulują kwestie obowiązkowego posiadania tachografów?</p>
        <p xml:id="div-3">Kwestie dotyczące obowiązku instalacji i stosowania tachografu regulują rozporządzenia: Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym i Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz ustawa z 2004 r. o czasie pracy kierowców.</p>
        <p xml:id="div-4">Na podstawie art. 27 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, od dnia 1 maja 2006 r. obowiązkowo stosuje się we wszystkich 27 państwach członkowskich UE - tachografy cyfrowe. Chodzi tu o pojazdy wprowadzane po raz pierwszy do użytkowania w przewozach drogowych po 1 maja 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-5">Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 zastępuje - z dniem 11 kwietnia 2007 r. - obowiązujące dotychczas rozporządzenie (EWG) nr 3820/85.</p>
        <p xml:id="div-6">2. Kto i w jakich pojazdach ma obowiązek posiadania tachografów?</p>
        <p xml:id="div-7">Zgodnie z art. 3 ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 obowiązek posiadania w pojeździe i właściwego użytkowania go dotyczy pojazdów, którymi wykonywane są przewozy drogowe rzeczy lub osób, z wyłączeniem pojazdów i przewozów, o których mowa w art. 4 i 14 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 (o czym również mowa w art. 29 ustawy z 2004 r. o czasie pracy kierowców.</p>
        <p xml:id="div-8">Obowiązek stosowania pojazdów wyposażonych w urządzenie rejestrujące (tachograf analogowy lub cyfrowy) spoczywa na przewoźniku drogowym, natomiast kierowca prowadzący taki pojazd obowiązany jest posiadać odpowiednią wiedzę o użytkowaniu tachografu (i wykresówek - współpracujących z tachografem analogowym lub karty kierowcy - w przypadku tachografów cyfrowych) oraz obowiązujących przepisach dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw w czasie prowadzenia oraz odpoczynku. Przewoźnik jest obowiązany tak zaplanować trasę przewozu, aby kierowca nie był zmuszony do naruszania przepisów o czasie pracy kierowcy.</p>
        <p xml:id="div-9">3. Czy jest konieczność posiadania tachografów w samochodach ciężarowych używanych w gospodarstwach przez rolników niebędących podmiotami gospodarczymi?</p>
        <p xml:id="div-10">Na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i art. 13 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 pojazdy używane przez przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu, włączając lokalne obszary administracyjne, których centra mieszczą się w tym promieniu, są wyłączone z obowiązku rejestrowania czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw w prowadzeniu i okresów odpoczynku za pomocą tachografu. To oznacza, że przewozy wykonywane przez rolników pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, kiedy przewóz odbywa się - po drogach publicznych - na trasie powyżej 50 km od bazy pojazdu, będą musiały posiadać urządzenie rejestrujące, a kierowca będzie rejestrował czas prowadzenia pojazdu.</p>
        <p xml:id="div-11">Chciałbym dodać, że wspomniane wyżej rozporządzenie (WE) nr 561/2006, które zacznie w Polsce obowiązywać bezpośrednio z dniem 11 kwietnia 2007 r., w swym art. 13 lit. b rozszerza zasięg terytorialny przewozów wykonywanych przez m.in. rolników, pojazdami bez urządzeń rejestrujących, do 100 km od bazy przedsiębiorstwa (siedziby rolnika).</p>
        <p xml:id="div-12">W związku z obowiązkami nałożonymi na państwa członkowskie tym rozporządzeniem Rząd przygotował projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw. W ww. projekcie zostały przyjęte wszystkie wyłączenia określone w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.</p>
        <p xml:id="div-13">Wyrażam nadzieję, że odpowiedzi udzielone Panu Posłowi Mirosławowi Maliszewskiemu są dla niego satysfakcjonujące. W razie innych pytań czy wątpliwości pracownicy Ministerstwa Transportu są gotowi do przekazania wszelkich niezbędnych wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-14">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 30 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>