text_structure.xml 6.57 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posłanek Ewy Wolak i Jadwigi Zakrzewskiej (nr SPS-024-2445/07) z dnia 12 marca br. w sprawie sposobu przekazywania niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym realizującym zadanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka środków finansowych na realizację tego zadania, uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji i wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Dotacje dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych są przyznawane na podstawie art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Przepis ten określa zasady przyznawania tych dotacji. Należy zgodzić się z poglądem prezydenta miasta Wrocławia, że określony tym przepisem sposób ustalania wysokości dotacji dla szkół i placówek niepublicznych uniemożliwia przekazywanie szkołom i placówkom realizującym zadanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka środków na ten cel. Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu, szkole podstawowej, w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty, oraz w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przepisy art. 90 ustawy przewidują odrębne zasady ustalania dotacji dla przedszkoli, szkół, w których realizowany jest obowiązek szkolny i placówek, o których mowa w art. 2 ust. 5 ustawy, przy czym w każdym przypadku dotacje te są przyznawane na każdego ucznia lub wychowanka. Przepisy te nie uwzględniają możliwości zwiększenia dotacji, jeżeli szkoła, przedszkole, czy placówka realizuje dodatkowo zadanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z działem IV ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. 249, poz. 2104, z późn. zm.) dotyczącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z tego budżetu mogą być udzielane dotacje:</p>
        <p xml:id="div-4">- przedmiotowe: dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, kalkulowane według stawek jednostkowych oraz innych podmiotów, o ile tak stanowią odrębne przepisy (art. 174 ust. 1 i 2),</p>
        <p xml:id="div-5">- celowe: podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki, przy czym zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem realizującym to zadanie (art.176 ustawy o finansach publicznych),</p>
        <p xml:id="div-6">- podmiotowe lub celowe dla zakładów budżetowych na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji (art. 24 ust. 5),</p>
        <p xml:id="div-7">- inne niż wskazane wyżej, przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-8">Zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej nie jest wykluczona możliwość dofinansowywania działalności niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dzieci w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 176 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Oczywiście trzeba mieć na względzie, że w tym trybie dotowane będą mogły być przedszkola, szkoły i placówki organizujące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, czy też ściślej rzecz biorąc, ich organy prowadzące niezaliczane do sektora finansów publicznych (co w stosunku do podmiotów niepaństwowych i niesamorządowych stanowić będzie regułę) i niedziałające w celu osiągnięcia zysku albo będące osobami prawnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.</p>
        <p xml:id="div-9">Udzielenie takiej dotacji miałoby dosyć specyficzną konstrukcję z punktu widzenia wspomagania finansowego jednostek realizujących zadania oświatowe. Jednostka samorządu terytorialnego będzie bowiem musiała zlecić organowi prowadzącemu niepubliczne przedszkole, szkołę lub placówkę realizację zadania polegającego na prowadzeniu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a środki przekazane w formie dotacji celowej służyć będą sfinansowaniu lub dofinansowaniu realizacji tego zadania. Przepisy ustawy o finansach publicznych pozwalają na dosyć precyzyjne ustalenie wysokości dotacji w każdym konkretnym przypadku, wyposażając jednocześnie jednostkę samorządu terytorialnego w instrumenty nadzoru nad sposobem wykorzystania przekazanych środków.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto pragnę poinformować Pana Marszałka, że prezydent Wrocławia jako pierwszy zgłosił problem wymagający przedmiotowej regulacji. Nie można przy głębszej analizie tego problemu nie zauważyć, że udzielanie dotacji celowej na realizację wczesnego wspomagania rozwoju dziecka stanowić będzie pewien ˝wyłom˝ w jednolitym systemie dofinansowywania szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego albo osoby fizyczne. Zdaniem MEN najwłaściwszym sposobem finansowania tego zadania, realizowanego przez niepubliczne szkoły, przedszkola i placówki, byłoby przyznanie środków w formie dotacji podmiotowej, o której mowa w art. 90 ustawy o systemie oświaty. Dlatego też proponowane aktualnie rozwiązanie wydaje się możliwe do zastosowania jako rozwiązanie przejściowe, do czasu wprowadzenia niezbędnych zmian w obowiązujących przepisach.</p>
        <p xml:id="div-11">Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmie niezwłoczne działania zmierzające do właściwego uregulowania tego zagadnienia i wystąpi z inicjatywą wprowadzenia niezbędnych zmian w stosownych przepisach prawa.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Sylwia Sysko-Romańczuk</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 25 maja 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>