text_structure.xml
3.66 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Sławomira Jeneralskiego, przesłaną przy piśmie z dnia 22 marca 2007 r., znak: SPS-024-2444/07, informuję, iż prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 857) swoim zakresem obejmą przede wszystkim kwestie dostosowania polskiego prawa w zakresie żeglugi śródlądowej do przepisów UE, a także zmian w przepisach karnych.</p>
<p xml:id="div-2">Nowelizacja ustawy w zakresie dostosowania przepisów ww. ustawy do prawa UE wynika z konieczności wdrożenia przepisów dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie. Dyrektywa ta ma na celu wprowadzenie w krajach członkowskich UE zharmonizowanego systemu wymiany informacji na śródlądowych drogach wodnych. Obowiązek ten obejmuje wszystkie drogi wodne klasy IV i wyższej połączone z innymi drogami minimum IV klasy. W Polsce kryterium to spełni ok. 100 km Dolnej Odry.</p>
<p xml:id="div-3">Wprowadzenie RIS ma na celu poprawę bezpieczeństwa poprzez szybkie przekazywanie informacji niezbędnych dla żeglugi. Efektem może być również podniesienie wydajności transportu śródlądowego, co przyczynić się może do jego efektywniejszego rozwoju.</p>
<p xml:id="div-4">Kolejna kwestia podlegająca nowelizacji to konieczność rozszerzenia katalogu wykroczeń oraz ustawowe usankcjonowanie wykroczeń w żegludze śródlądowej. Związane jest to ze sprawą dotyczącą odmówienia przez kierownika statku wejścia na statek uprawnionego do inspekcji pracownika urzędu żeglugi śródlądowej. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał kierownika statku winnym naruszenia przepisu § 1.20 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (DzU nr 212, poz. 2072). W swoim uzasadnieniu Sąd uznał jednak, że przepis ten nie jest ustawowo usankcjonowany (nie może być podporządkowany do katalogu wykroczeń objętych punktami 1-9 art. 62 ustawy o żegludze śródlądowej) i nie może nastąpić jego egzekucja.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z wyrokiem sądu konieczne jest natychmiastowe uregulowanie spraw dotyczących wykroczeń w żegludze śródlądowej, aby zapewnić możliwość prawidłowego wypełniania przez organy terenowe powierzonych im ustawą o żegludze śródlądowej zadań - w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o żegludze śródlądowej jest to m.in. zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej, przeprowadzanie inspekcji statków, kontroli dokumentów przewozowych i zgodności przewożonego przez statek ładunku z tymi dokumentami.</p>
<p xml:id="div-6">W chwili obecnej trwają prace nad opracowaniem ww. projektu nowelizacji ustawy zarówno pod względem merytorycznym jak i formalnym, celem przesłania go do uzgodnień wewnątrzresortowych.</p>
<p xml:id="div-7">Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie powyższej odpowiedzi, a Panu Posłowi dziękuję za zainteresowanie się tą sprawą.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Bogusław Kowalski</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 13 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>