text_structure.xml
3.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 26 marca 2007 r., znak: SPS-024-2441/07, przy którym przekazano zapytanie pani poseł Anny Sobeckiej z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie sankcji nakładanych na pracodawców łamiących prawo pracy - uprzejmie informuję, iż problematyka naruszania przepisów prawa pracy przez pracodawców była już przedmiotem wielu interpelacji poselskich. Podobnie jak w przypadku tych interpelacji, uprzejmie informuję, że w obowiązującym stanie prawnym minister pracy i polityki społecznej nie posiada odpowiednich kompetencji ustawowych ani nie dysponuje instrumentami prawnymi umożliwiającymi bezpośrednie oddziaływanie na prawidłowe stosowanie przepisów prawa pracy, jak również na ich przestrzeganie. Organem ustawowo powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy jest Państwowa Inspekcja Pracy, podlegająca bezpośrednio Sejmowi RP, zaś nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy w zakresie ustalonym ustawą sprawuje Rada Ochrony Pracy.</p>
<p xml:id="div-2">Ponadto pragnę poinformować, że w celu zaostrzenia sankcji z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy i zwiększenia skuteczności działań podejmowanych przez inspektorów pracy, z inicjatywy prezydenta RP zostały podjęte trwające obecnie prace nad uchwaleniem nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (druk sejmowy nr 712). Oprócz proponowanego poszerzenia zakresu zadań Państwowej Inspekcji Pracy na szczególną uwagę zasługują propozycje zmian w innych ustawach, zwłaszcza Kodeksie pracy, Kodeksie karnym oraz Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.</p>
<p xml:id="div-3">W wyniku tych zmian proponuje się:</p>
<p xml:id="div-4">- podwyższenie wysokości grzywny za wykroczenia przeciwko prawom pracownika, określone w Kodeksie pracy. Obecnie w kodeksie nie wskazuje się wysokości kary grzywny, co oznacza, że stosuje się w tym zakresie przepisy Kodeksu wykroczeń, określające wysokość grzywny na poziomie od 20 do 5000 zł. W projekcie proponuje się natomiast określenie w samym Kodeksie pracy wysokości grzywny za wykroczenia przeciwko prawom pracownika w wysokości od 1000 do 30 000 zł,</p>
<p xml:id="div-5">- wprowadzenie nowego przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową - zagrożonego karą pozbawienia wolności do lat 3 - polegającego na niewykonaniu, zgodnie z orzeczeniem sądu, obowiązku wypłaty wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia ze stosunku pracy,</p>
<p xml:id="div-6">- wprowadzenie możliwości orzeczenia przez sąd obowiązku naprawienia wyrządzonej szkody w przypadku skazania za przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową (obecnie brak takich regulacji),</p>
<p xml:id="div-7">- przyznanie inspektorowi pracy w postępowaniu mandatowym prawa do nakładania kary grzywny w wysokości do 2000 zł (obecnie do 1000 zł), a w warunkach ˝recydywy˝ - w wysokości do 5000 zł (obecnie brak takiego uprawnienia).</p>
<p xml:id="div-8">Rozwiązania prawne zaproponowane w projektowanej ustawie uzyskały pozytywną ocenę rządu - Stanowisko rządu do prezydenckiego projektu ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (druk nr 712) z dnia 5 września 2006r. W ocenie rządu podwyższenie kar za wykroczenia i przestępstwa w obszarze prawa pracy powinno zapewnić skuteczniejszą realizację prewencyjnej funkcji kary wobec nieuczciwych pracodawców.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 12 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>