text_structure.xml 6.39 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posła Krzysztofa Szygi w sprawie otwarcia linii kolejowej pomiędzy aglomeracją katowicką a lotniskiem w Katowicach-Pyrzowicach uprzejmie informuję, że zdaję sobie sprawę z opisanego przez Pana Posła zagrożenia, iż brak odpowiedniego dojazdu do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach uniemożliwi jego sprawne funkcjonowanie. Popieram również pogląd Pana Posła, iż jedyną alternatywą dla transportu indywidualnego przy tak dynamicznie zwiększającej się liczbie podróżnych jest otwarcie linii kolejowej łączącej Katowice z lotniskiem.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do pytania Pana Posła, pragnę poinformować, że w celu rozwiązania tego problemu w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ oś priorytetowa VII: Transport przyjazny środowisku w liście projektów podstawowych znajdują się dwa zadania obejmujące kolejowe dojazdy do lotnisk: odcinek Kraków Mydlniki-Balice i właśnie odcinek Katowice-Pyrzowice. Oba zadania zrealizuje PKP Polskie Linie Kolejowe SA w latach 2012-2014. Zadanie obejmujące budowę dojazdu do lotniska na omawianym odcinku otrzyma dofinansowanie z UE w kwocie 30 mln euro.</p>
        <p xml:id="div-3">Obecnie trwają prace nad opracowaniem materiałów do wstępnego studium wykonalności projektu. Zarząd Województwa Śląskiego zlecił wykonanie opracowania ˝Koncepcja powiązań komunikacją kolejową Międzynarodowego lotniska Katowice w Pyrzowicach z aglomeracją górnośląską˝. Opracowanie to zostanie sporządzone do końca maja 2007 r. przy współpracy z PKP PLK SA i będzie podstawą do przygotowania wstępnego, a następnie właściwego studium wykonalności projektu i dokumentacji technicznej. W ramach pierwszych analiz opracowano pięć wariantów przebiegu linii kolejowej zapewniającej dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach (MPL).</p>
        <p xml:id="div-4">Trasa I zakłada połączenie Katowic z lotniskiem z wykorzystaniem linii nr 1 Warszawa-Katowice na odcinku Katowice-Szopienice Płd., linii nr 161 Katowice Szopienice Płn.-Chorzów Stary oraz budową nowego odcinka linii z rejonu Siemianowic Śląskich przez okolice Piekar Śląskich do MPL.</p>
        <p xml:id="div-5">Trasa II zakłada połączenie Katowic z lotniskiem z wykorzystaniem linii nr 1 Warszawa-Katowice na odcinku Katowice-Sosnowiec-Zawiercie oraz linii nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie na odcinku Zawiercie-Mierzęcice (MPL).</p>
        <p xml:id="div-6">Trasa III - wschodnia zakłada połączenie Katowic z lotniskiem z wykorzystaniem linii nr 1 Warszawa-Katowice na odcinku Katowice-Sosnowiec-Będzin, budową nowego odcinka od linii nr 1 do włączenia się do linii nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie w rejonie Mierzęcic.</p>
        <p xml:id="div-7">Trasa IV - zachodnia zakłada połączenie Katowic z lotniskiem z wykorzystaniem istniejących połączeń liniami nr 137 odcinek Katowice-Chorzów Batory do linii nr 131 odcinek Chorzów Batory-Bytom-Tarnowskie Góry-MPL.</p>
        <p xml:id="div-8">Natomiast Trasa V - zachodnia zakłada połączenie Gliwic z lotniskiem z wykorzystaniem istniejących odcinków linii nr 147 Zabrze Biskupice-Gliwice, nr 132 Zabrze Biskupice-Bytom, nr 131 Bytom-Tarnowskie Góry, nr 182 Tarnowskie Góry-Mierzęcice (MPL), z alternatywnym przebiegiem od Bytomia do Piekar Śląskich z wykorzystaniem linii nr 145 Chorzów Stary-Radzionków i nowym śladem Piekary Śląskie-MPL.</p>
        <p xml:id="div-9">Niezależnie od powyższego oddział regionalny PKP PLK przedstawił koncepcję przebiegu niezależnej trasy linii kolejowej dużych prędkości V&gt;250 km/h na odcinku Mrzygłód-Katowice-Zebrzydowice z podejściem do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Przyjęto założenie odgałęzienia ˝nowej˝ linii od Centralnej Magistrali Kolejowej (linia nr 004) w pobliżu miejscowości Mrzygłód. Projektowana trasa kolejowa według tego planu kieruje się dalej na zachód, wpisując się w istniejącą linię towarową Zawiercie-Tarnowskie Góry. W pobliżu terminalu lotniczego i planowanego przystanku kolejowego MPL Pyrzowice linia skręca na południe, kierując się w stronę Katowic.</p>
        <p xml:id="div-10">Trasa nowo projektowanej linii dużych prędkości przechodzi w rejonie stacji Katowice (rejon lokomotywowni) tunelem o długości ok. 3 km. Skrzyżowanie nowej linii z istniejącą linią E-30 projektuje się w odległości ok. 700 m od osi obecnego dworca kolejowego Katowice. W miejscu skrzyżowania przewidziano przystanek osobowy Katowice Lotnisko. Odcinek południowy nowo projektowanej trasy w okolicy Katowic przebiegał będzie po stronie zachodniej jeziora Goczałkowickiego i połączy się ze stacją graniczną Zebrzydowice.</p>
        <p xml:id="div-11">W okolicach terminalu lotniczego przebiega linia nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. Linia ta jest jednotorową linią towarową obsługującą sąsiadujące z nią bocznice kolejowe. Na odcinku Zawiercie-Mierzęcice linia ta jest czynna dla ruchu towarowego, jednak jej stan techniczny umożliwia przejazd z prędkością jedynie 30 km/h. Na odcinku Mierzęcice-Tarnowskie Góry linia ta jest nieczynna, gdyż na skutek dewastacji i kradzieży prawie na całym odcinku brak jest nawierzchni kolejowej. Środki przewidziane w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ umożliwią zmodernizowanie całej linii i dostosowanie jej do przewozu pasażerów do terminalu lotniczego. Zaletą takiego rozwiązania jest dodatkowo fakt, iż tereny zajęte pod tory kolejowe to tereny zamknięte pozostające we władaniu PKP PLK SA.</p>
        <p xml:id="div-12">Po wyłonieniu w ramach studium wykonalności projektu optymalnego przebiegu linii kolejowej łączącej aglomerację katowicką z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach określony zostanie techniczny zakres poszczególnych etapów projektu i w latach 2012-2014 nastąpi jego realizacja.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 13 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>