text_structure.xml
4.83 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie nr SPS-024-2434/07 z dnia 22 marca 2007 r. przekazujące zapytanie posła Kazimierza Chrzanowskiego w sprawie finansowania rządowego programu budowy autostrad i dróg ekspresowych wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z obowiązującym w roku 2007 rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) (Dz. U. Nr 28, poz. 188) program będzie finansowany ze środków KFD (w tym z wpływów z opłaty paliwowej i kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego zaciąganych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz KFD) oraz ze środków budżetu państwa (w tym ze środków rezerwy celowej).</p>
<p xml:id="div-3">Obecnie resort transportu przygotowuje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015. Projekt zostanie w kwietniu br. rozesłany do uzgodnień międzyresortowych. Następnie Ministerstwo Transportu wystąpi do Rady Ministrów z wnioskiem o przyjęcie ww. programu w formie uchwały Rady Ministrów. Finansowanie realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2007-2015 oparte będzie na środkach budżetowych, w tym środkach rezerwy celowej, środkach pochodzących z UE w ramach perspektywy finansowej 2004-2006 i nowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz środkach KFD.</p>
<p xml:id="div-4">Szacuje się, iż zgodnie z projektem Programu Budowy Dróg Krajowych wartość wydatków inwestycyjnych na drogi w latach 2007-2015 osiągnie poziom ok. 131 mld zł (łącznie z wydatkami na utrzymanie sieci dróg krajowych szacuje się, iż będzie to kwota ok. 164 mld zł). Średniorocznie wielkość wydatków na budowę dróg krajowych w pierwszych latach realizacji (2008-2011) programu oszacowana została na ok. 19,3 mld zł.</p>
<p xml:id="div-5">Planuje się, że środki na finansowanie programu pochodzić będą głównie z budżetu państwa, z funduszy UE, kredytów zaciąganych przez budżet w międzynarodowych instytucjach finansowych oraz opłaty paliwowej w ramach Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Przy czym rola KFD w systemie finansowania dróg, zgodnie z koncepcją resortu finansów przygotowaną w ramach planowanej reformy finansów publicznych, najprawdopodobniej ulegnie ograniczeniu. Zamiar przekształcenia KFD w państwowy fundusz celowy i ograniczenia jego roli do finansowania wyłącznie inwestycji drogowych, a także brak możliwości generowania przez KFD dodatkowych środków w postaci zaciąganych kredytów lub emitowanych obligacji powoduje przeniesienie punktu ciężkości związanego z udźwignięciem finansowej strony realizacji programu na budżet państwa.</p>
<p xml:id="div-6">Odpowiadając na pytanie Pana posła Kazimierza Chrzanowskiego dotyczące alternatywnych do środków budżetowych źródeł finansowania programu, informuję, iż aktualnie rozważane są tylko tradycyjne źródła finansowania ww. programu. Nadmieniam, że oprócz inwestycji autostradowych wymienionych w programie, które finansowane będą z tradycyjnych źródeł, planuje się budowę odcinków autostrady A1 Gdańsk - Nowe Marzy (dł. 89,5 km), Stryków - Pyrzowice (dł 180,5 km) oraz autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl (dł. 107,9 km) oraz Stryków - Konotopa (dł. 95,2 km). Odcinki te będą realizowane w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem środków prywatnych.</p>
<p xml:id="div-7">Odpowiadając na pytanie, czy realizacja programu jest zagrożona, pragnę zapewnić, iż rozwój sieci dróg krajowych i autostrad jest priorytetem obecnego rządu, a projekt Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2007-2015 jest wyrazem determinacji działań w realizacji tych priorytetów. Resort transportu podejmuje starania w celu zapewnienia w budżecie państwa wystarczających środków finansowych na sfinansowanie programu. Oczekuje się, iż mobilizacja ze strony budżetu poprzez zwiększenie części dochodów pochodzących z akcyzy na realizację inwestycji drogowych oraz zapewnienie środków krajowych (budżetowych) w postaci rezerwy celowej na inwestycje współfinansowane z funduszy UE pozwoli na realizację programu w zamierzonej skali.</p>
<p xml:id="div-8">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 16 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>