text_structure.xml
6.24 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Tadeusza Kopcia, przekazane pismem Pana Marszałka z dnia 22 marca 2007 r., znak SPS-024-2425/07, w sprawie możliwości nowelizacji § 17 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108), działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie udzielam wyjaśnień w zakresie poruszonych zagadnień.</p>
<p xml:id="div-2">Przedstawiona w zapytaniu Pana Posła kwestia wiąże się z propozycją podjęcia inicjatywy legislacyjnej dotyczącej zmiany treści przepisu § 17 ust. 1 powołanego na wstępie rozporządzenia. Zgodnie z treścią ww. przepisu wyznaczony termin składania ofert w przetargu pisemnym nieograniczonym nie może upłynąć później niż 3 dni przed terminem przetargu, natomiast oferty należy składać w zamkniętych kopertach. W ocenie Pana Posła nie ma racjonalnego uzasadnienia, by koperty z ofertami musiały pozostawać u organizatora przetargu przez kilka dni przed dniem jego rozstrzygnięcia, gdyż może to rodzić podejrzenie, że koperty zostały ˝sprawdzone˝. W związku z powyższym Pan Poseł Tadeusz Kopeć proponuje, aby nadać ww. przepisowi następujące brzmienie:</p>
<p xml:id="div-3">˝§ 17. 1. Oferty w przetargu pisemnym nieograniczonym składa się w dniu przetargu, pół godziny przed jego rozpoczęciem we wskazanym pomieszczeniu, bezpośrednio członkom komisji przetargowej.˝</p>
<p xml:id="div-4">Ustosunkowując się do powyższej propozycji, należy zauważyć, iż w świetle przepisów § 8 i 9 rozporządzenia członkami komisji przetargowej mogą być wyłącznie osoby dające rękojmię rzetelnego przeprowadzenia i rozstrzygnięcia przetargu. Ponadto z uczestnictwa w przetargu wyłączone są osoby wchodzące w skład komisji przetargowej, a także osoby bliskie tym osobom, jak również osoby, które pozostają z członkami komisji w takim stosunku prawnym lub faktycznym, iż może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności komisji. Nie można więc zakładać, iż w każdym przypadku może zachodzić podejrzenie o fakt wcześniejszego ˝sprawdzenia˝ kopert. W przepisie § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia celowo bowiem dodano drugie zdanie, z którego obowiązek składania ofert w przetargu pisemnym nieograniczonym w zamkniętych kopertach. Należy także zauważyć, iż w myśl § 19 ust. 1 część jawna przetargu odbywa się w obecności oferentów, co oznacza, że oferenci mają możliwość sprawdzenia, czy koperty nie zostały naruszone. W przypadku uwzględnienia wniosku Pana Posła dotyczącego nowelizacji § 17 ust. 1 rozporządzenia w brzmieniu przedstawionym w piśmie, wynikałaby możliwość złożenia oferty w otwartej kopercie, co nie wydaje się racjonalne i przyniosłoby skutek odwrotny od zamierzonego.</p>
<p xml:id="div-5">Należy jednocześnie podkreślić, iż wyznaczony w przepisie § 17 ust. 1 rozporządzenia termin składania ofert w przetargu pisemnym nieograniczonym pozwala na prawidłową organizację przetargu. Przychylając się do postulatu Pana Posła Tadeusza Kopcia, z którego wynika, że oferty należy składać na pół godziny przed rozpoczęciem przetargu, mogłoby się zdarzyć, że w sytuacji, gdy zainteresowanych nabyciem nieruchomości byłoby kilkadziesiąt osób, spowodowałoby to niewątpliwie trudności w zapewnieniu odpowiednich warunków lokalowych niezbędnych do przeprowadzenia przetargu. Natomiast wskazany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. termin na składanie ofert, wynoszący przynajmniej 3 dni przed otwarciem przetargu, eliminuje praktycznie możliwość wystąpienia trudności w organizacji przetargu pisemnego nieograniczonego oraz pozwala na przeprowadzenie czynności przetargowych w miejscu adekwatnym do liczby jego uczestników.</p>
<p xml:id="div-6">Ponadto chciałbym zaznaczyć, że wśród osób, które złożyłyby oferty na pół godziny przed rozpoczęciem przetargu pisemnego nieograniczonego mogłyby znaleźć się również osoby, które są osobami bliskimi członków komisji przetargowych, jak również osoby, które pozostają z członkami komisji w takim stosunku prawnym lub faktycznym, iż może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności komisji. Takie działania mogłyby doprowadzić do tego, że przetarg pisemny nieograniczony, z powodu wyłączenia członków komisji przetargowej, nie mógłby się odbyć.</p>
<p xml:id="div-7">Dodatkowo należy wskazać, iż treść aktualnie obowiązującego przepisu § 17 ust. 1 rozporządzenia w pełni koreluje z zapisem § 4 ust. 6, zgodnie z którym wyznaczony termin wniesienia wadium powinien być ustalony w taki sposób, aby umożliwiał komisji przetargowej stwierdzenie, nie później niż 3 dni przed przetargiem, że dokonano wpłaty.</p>
<p xml:id="div-8">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż propozycja Pana Posła Tadeusza Kopcia dotycząca nowelizacji § 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości, z przyczyn przedstawionych powyżej, nie wydaje się uzasadniona. W mojej ocenie obowiązujące przepisy regulujące materię zbywania nieruchomości publicznych w dostateczny sposób chronią interesy uczestników przetargu, zwłaszcza że dotychczas do resortu budownictwa nie wpływały niepokojące sygnały o nadużyciach komisji przetargowych w ww. zakresie. Przekazując powyższe stanowisko Panu Marszałkowi, wyrażam również nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia pozwolą wyeliminować wątpliwości zasygnalizowane w zapytaniu Pana Posła Tadeusza Kopcia.</p>
<p xml:id="div-9">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Andrzej Aumiller</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>