text_structure.xml
6.25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Pana Piotra Gadzinowskiego z dnia 5 marca 2007 r. w sprawie pomocy mniejszości romskiej na terenie Limanowej przekazane pismem Marszałka Sejmu RP z dnia 14 marca 2007 r. (sygn. SPS-024-2413/07), uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) pod pojęciem gminy należy rozumieć wspólnotę samorządową, którą z mocy prawa tworzą wszyscy mieszkańcy gminy oraz odpowiednie terytorium.</p>
<p xml:id="div-3">W art. 7 cyt. ustawy został wskazany przykładowy katalog zadań własnych gminy, których charakterystyczną cechą jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli jej mieszkańców. Wśród katalogu zadań określonych w treści tego artykułu wskazano m.in. na realizację zadań w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę. Szczegółowe zasady oraz tryb wykonywania tego rodzaju zadania określa ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-4">Gmina jako autonomiczna jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną, której samodzielność podlega ochronie sądowej wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Samodzielnie prowadzi również gospodarkę finansową na podstawie wcześniej uchwalonego budżetu gminy, z którego finansuje realizację zadań własnych.</p>
<p xml:id="div-5">Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków zgodnie z art. 62 ustawy o samorządzie gminnym sprawują regionalne izby obrachunkowe. Szczegółowe zasady, tryb oraz kryteria dokonywanej kontroli określają przepisy ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577, z późn. zm.). Regionalne izby obrachunkowe nie są jedynymi organami uprawnionymi do kontroli gospodarki finansowej gmin i gminnych osób prawnych. Uprawnienie takie przysługuje również innym organom i instytucjom, w tym Najwyższej Izbie Kontroli. Stosownie bowiem do art. 2 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (t.j.: Dz. U. z 2001 roku Nr 85, poz. 937, z późn. zm.) organ ten może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, samorządowych osób prawnych i innych samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym również innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki komunalne.</p>
<p xml:id="div-6">Z tych też względów stwierdzenie jakichkolwiek nieprawidłowości w wykonywaniu czynności związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego będzie podlegać kontroli ww. organów. W przypadku powzięcia istotnych wątpliwości w zakresie wydatkowania środków przez jednostkę samorządu terytorialnego rozważenia wymaga skierowanie stosownego wniosku do ww. organów.</p>
<p xml:id="div-7">Podkreślenia wymaga fakt, że w zakresie katalogu instrumentów prawnych, w jakie wyposażony jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji brak jest takich środków, które dawałyby możliwość bezpośredniego oddziaływania na władze określonej jednostki samorządu terytorialnego. Rozwiązanie takie jest sprzeczne z ideą samorządności.</p>
<p xml:id="div-8">Chciałbym również uprzejmie poinformować, iż Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, znając trudną sytuację Romów mieszkających na terenie osiedla Koszary (gmina wiejska Limanowa), od 2001 roku prowadzi - początkowo w ramach Pilotażowego programu rządowego na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001-2003, a obecnie w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce - działania, których celem jest poprawa warunków bytowych, podniesienie poziomu edukacji dzieci i młodzieży romskiej oraz poprawa stanu zdrowotnego i wsparcie działań propagujących kulturę romską.</p>
<p xml:id="div-9">Efektem tych działań było m.in. doprowadzenie wodociągu do osiedla. Należy jednak wskazać, że realizacja działań i ich efektywność w największym stopniu zależą od zaangażowania Urzędu Gminy Limanowa i umiejętności rozwiązywania lokalnych problemów we współpracy z mieszkańcami gminy - w tym przypadku m.in. z Romami.</p>
<p xml:id="div-10">Jedną z podstawowych przeszkód, jakie pojawiają się w trakcie działań prowadzonych na rzecz limanowskich Romów jest nieuregulowana własność gruntów, na których mieszka część mieszkańców osiedla. Problem ten był sygnalizowany przez przedstawicieli Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Wojewody Małopolskiego władzom gminy. Przedstawiciele MSWiA oraz MUW osobiście uczestniczyli także w spotkaniach z romskimi mieszkańcami osiedla oraz ich nieromskimi sąsiadami.</p>
<p xml:id="div-11">Dodać również trzeba, że rozpoczęte w połowie 2006 r. procedury eksmisyjne i egzekucji komorniczej za niezapłacone grzywny wobec sześciu rodzin spotkały się z natychmiastową reakcją Wojewody Małopolskiego, który podjął interwencję wstrzymującą te działania. W styczniu 2007 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wystąpił do Wojewody Małopolskiego o przygotowanie propozycji rozwiązań, które zostaną przedstawione wójtowi Limanowej. W tym celu wojewoda zaplanował na przełom marca i kwietnia 2007 r. wizytę w Limanowej i spotkania z zainteresowanymi stronami. Władze województwa małopolskiego zobowiązały się w ciągu najbliższych miesięcy doprowadzić do uporządkowania sytuacji formalnoprawnej osiedla Koszary.</p>
<p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 3 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>