text_structure.xml
6.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo znak: SPS-024-2409/07 z dnia 14 marca 2007 r., przy którym przesłano zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 5 marca br. w sprawie łamania praw pracowniczych w sieci hipermarketów ˝Tesco Polska˝ Sp. z o.o., uprzejmie informuję, iż problematyka naruszania praw pracowniczych w sklepach wielkopowierzchniowych, w tym ˝Tesco˝, była już wcześniej przedmiotem interpelacji poselskich. Podobnie jak w przypadku poprzednich interpelacji wyjaśniam, że w obecnym stanie prawnym Minister Pracy i Polityki Społecznej nie posiada odpowiednich kompetencji ustawowych ani nie dysponuje instrumentami prawnymi umożliwiającymi bezpośrednie oddziaływanie na stosowanie prawa pracy, także w przypadkach drastycznych naruszeń przez pracodawców obowiązującego ustawodawstwa pracy. Organem ustawowo powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy jest Państwowa Inspekcja Pracy, która zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, z późn. zm.) podlega Sejmowi, a nadzór nad nią, w zakresie ustalonym ustawą, sprawuje Rada Ochrony Pracy. W celu wykonywania tych zadań Państwowa Inspekcja Pracy została wyposażona w odpowiednie uprawnienia i środki działania umożliwiające ich realizację, jak np. prawo wstępu na teren oraz do obiektów i pomieszczeń podmiotów kontrolowanych, żądania informacji w sprawach objętych kontrolą, przedłożenia dokumentów związanych z zatrudnianiem pracowników lub innych osób wykonujących pracę na rzecz podmiotu kontrolowanego na innej podstawie niż stosunek pracy, wydawania nakazów usunięcia stwierdzonych naruszeń prawa w określonym terminie, a także ścigania wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonych w Kodeksie pracy i innych wykroczeń związanych z wykonywaniem pracy zarobkowej oraz prawo udziału w postępowaniu w tych sprawach w charakterze oskarżyciela publicznego.</p>
<p xml:id="div-2">Minister Pracy i Polityki Społecznej, w ramach działań podejmowanych w celu wyeliminowania zjawiska naruszeń obowiązującego prawa, może jedynie (podejmując robocze kontakty z Państwową Inspekcją Pracy) przekazywać uzyskane informacje o przypadkach takich naruszeń i wnosić o podjęcie stosownych kroków w ramach posiadanych przez Inspekcję kompetencji. Jak wynika z informacji przekazywanych przez Główny Inspektorat Pracy, przeprowadzane kontrole potwierdzają słuszność podnoszonych zarzutów. Wynikiem tego są sankcje nakładane na pracodawców naruszających prawo. Ponadto, jak zapewnił Zastępca Głównego Inspektora Pracy, placówki ˝Tesco Polska˝ Sp. z o.o. są objęte stałym nadzorem ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, a kwestia przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w placówkach handlowych wielkopowierzchniowych będzie przez Państwową Inspekcję Pracy monitorowana do czasu wyeliminowania wszelkich nieprawidłowości.</p>
<p xml:id="div-3">Niezależnie od powyższego pracownicy mogą dochodzić roszczeń ze stosunku pracy (w tym związanych z wynagradzaniem za pracę w godzinach nadliczbowych) przed sądem. Należy podkreślić, że w przypadku mobbingu, który wywołał u pracownika rozstrój zdrowia, pracownik może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę, a jeżeli wskutek mobbingu pracownik rozwiązał umowę o pracę - odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę (art. 94 § 3 i 4 K.p.).</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto pragnę poinformować, iż z inicjatywy Prezydenta RP trwają obecnie prace nad uchwaleniem nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (projekt ustawy - druk sejmowy nr 712), zmierzające do zaostrzenia sankcji z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy i zwiększenia skuteczności działań podejmowanych przez inspektorów pracy. Oprócz proponowanego w projekcie poszerzenia zakresu zadań Państwowej Inspekcji Pracy na szczególną uwagę zasługują propozycje zmian w innych ustawach, zwłaszcza w Kodeksie pracy, Kodeksie karnym oraz Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. W wyniku tych zmian proponuje się:</p>
<p xml:id="div-5">- podwyższenie wysokości grzywny za wykroczenia przeciwko prawom pracownika, wymienione w Kodeksie pracy. Grzywna w wysokości od 1000 do 30 000 zł miałaby być określona wprost w Kodeksie pracy. Obecnie w kodeksie nie wskazuje się wysokości kary grzywny, co oznacza, że stosuje się w tym zakresie przepisy Kodeksu wykroczeń określające wysokość grzywny na poziomie od 20 do 5000 zł,</p>
<p xml:id="div-6">- wprowadzenie nowego przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową - zagrożonego karą pozbawienia wolności do lat 3 - polegającego na niewykonaniu, zgodnie z orzeczeniem sądu, obowiązku wypłaty wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia ze stosunku pracy,</p>
<p xml:id="div-7">- wprowadzenie możliwości orzeczenia przez sąd obowiązku naprawienia wyrządzonej szkody w przypadku skazania za przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową (obecnie brak takich regulacji) oraz</p>
<p xml:id="div-8">- przyznanie inspektorowi pracy w postępowaniu mandatowym prawa do nakładania kary grzywny w wysokości do 2000 zł (obecnie do 1000 zł), a w warunkach ˝recydywy˝ - w wysokości do 5000 zł (obecnie brak takiego uprawnienia).</p>
<p xml:id="div-9">Rozwiązania prawne zaproponowane w projektowanej ustawie uzyskały pozytywną ocenę Rządu - Stanowisko Rządu do prezydenckiego projektu ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (druk nr 712) z dnia 5 września 2006 r. W ocenie Rządu podwyższenie kar za wykroczenia i przestępstwa w obszarze prawa pracy powinno zapewnić skuteczniejszą realizację prewencyjnej funkcji kary wobec nieuczciwych pracodawców.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Minister</p>
<p xml:id="div-12">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 3 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>