text_structure.xml 6.52 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Posła Adama Szejnfelda (pismo nr SPS-024-2406/07 z dnia 14 marca 2007 r.) w sprawie środków finansowych z budżetu MSZ wydawanych na promocję gospodarczą za granicą w 2006 r. uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">MSZ do maja 2006 r. finansował przedsięwzięcia z zakresu promocji gospodarczej w ograniczonym zakresie, wyłącznie dla placówek tak zwanych zintegrowanych, w których MSZ przejął kompetencje dawnych BRH (31 Ambasad i 2 Konsulaty Generalne). Należy przy tym podkreślić, że promocja gospodarcza znajduje się w kompetencji Ministerstwa Gospodarki i była de facto realizowana za pośrednictwem Wydziałów Ekonomiczno-Handlowych finansowanych z części budżetowej ˝20˝. W świetle powyższych wyjaśnień nie należy traktować jako zarzutu informacji zawartej w punkcie 4.2 Wystąpienia Pokontrolnego NIK (KGP/41013-09-05 z dn. 6.10.2006 r.) o niewielkim zaangażowaniu kontrolowanych placówek w promocję gospodarczą (Ambasad w Waszyngtonie i Helsinkach oraz Konsulatów Generalnych w Monachium i Toronto), ponieważ funkcje te były realizowane przez funkcjonujące tam Wydziały Ekonomiczno-Handlowe. W takich przypadkach rola pozostałych Wydziałów Ambasad i Konsulatów Generalnych sprowadzała się do ogólnej promocji Polski (w tym ekonomicznej) i działalności informacyjnej. Biorąc pod uwagę precyzyjny podział kompetencji pomiędzy poszczególne wydziały placówek, rolą kierowników (Ambasadorów) było raczej koordynowanie realizacji ich zadań, tak aby osiągnięty efekt był możliwie najlepszy. Przykładami takiej koordynacji działań są duże projekty promocyjne, jak np. Rok Polski w Szwecji (2003), czy Rok Polsko-Niemiecki (2005), które zawierały także znaczący komponent gospodarczy. Ponadto należy wspomnieć, że MSZ nie dysponował i nie dysponuje znaczącymi środkami na działalność promującą gospodarkę, tj. promocję eksportu i inwestycji zagranicznych. Były one planowane w części budżetowej będącej w dyspozycji Ministra Gospodarki.</p>
        <p xml:id="div-3">Od stycznia do maja 2006 przekazano placówkom łącznie 38 104,41 PLN na realizację projektów związanych z promocją gospodarczą. Wykaz środków przyznanych na te cele przedstawia poniższe zestawienie. Dodatkowo podajemy wysokość środków przekazanych tym placówkom w 2006 r. na ogólną promocję Polski, która także ma znaczenie dla wspierania interesów gospodarczych RP.</p>
        <p xml:id="div-4">Promocja gospodarcza Promocja Polski</p>
        <p xml:id="div-5">Abu Zabi 1368,31 PLN 4406,17 PLN</p>
        <p xml:id="div-6">Bogota 7791,25 10.625,35</p>
        <p xml:id="div-7">Damaszek 5139,78 7776,39</p>
        <p xml:id="div-8">Karachi 4993,80 1086,03</p>
        <p xml:id="div-9">Kuwejt 12.187,81 73.131,75</p>
        <p xml:id="div-10">Lima 1885,56 12.928,68</p>
        <p xml:id="div-11">Santiago 4737,90 26.874,53</p>
        <p xml:id="div-12">RAZEM: 38.104,41 PLN RAZEM: 136.828,90 PLN</p>
        <p xml:id="div-13">Wydatkowane kwoty na promocję gospodarczą dotyczyły: udziału w wystawach, targach i konferencjach odbywających się na terenach krajów urzędowania.</p>
        <p xml:id="div-14">Przykładowo Ambasada RP w Abu Zabi wydatkowała przyznaną kwotę 1368,31 PLN na zorganizowanie spotkań: przedstawicieli biznesu ZEA z członkami Polskiej Izby Gospodarczej Importu Eksportu i Kooperacji z Poznania, spotkania inaugurującego powstanie Polskiej Grupy Biznesu w ZEA, spotkania z Zarządem Polskiej Grupy Biznesu z grupą miejscowych biznesmenów z okazji Międzynarodowych Targów Pomocy Humanitarnej.</p>
        <p xml:id="div-15">Ambasada RP w Kuwejcie wydatkowała kwotę 12.187,81 PLN na zorganizowanie stoiska polskiego na targach turystycznych Kuwait International Travel and Tourism Exhibition.</p>
        <p xml:id="div-16">Niektóre z tych projektów były uzupełnieniem szerszych projektów promowania Polski. Przykładem takiego kompleksowego przedsięwzięcia promocyjnego mogą być Dni Polskie w Kuwejcie, zorganizowane w listopadzie 2006 r. przez Polsko-Kuwejcką Grupę Parlamentarną i Ambasadę RP w Kuwejcie. Część kosztów tego przedsięwzięcia została sfinansowana ze środków MSZ (wymieniona powyżej kwota 73.131,75 PLN), które przeznaczone zostały przede wszystkim na projekty kulturalne i edukacyjne oraz działania informacyjne.</p>
        <p xml:id="div-17">Od maja 2006 r. zgodnie z implementacją Porozumienia między Ministrem Spraw Zagranicznych a Ministrem Gospodarki w sprawie ustanowienia dyplomacji ekonomicznej z 7.02.2006 r. sprawy promocji gospodarczej znalazły się całkowicie w gestii Ministra Gospodarki. Do końca 2006 roku MSZ finansował wyłącznie działania placówek dotyczące tworzonych w 99 placówkach Wydziałów Ekonomicznych.</p>
        <p xml:id="div-18">Do czasu wejścia w życie ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji i zgodnie z Porozumieniem z 14 września 2006 r. między Ministrem Spraw Zagranicznych a Ministrem Gospodarki w sprawie współpracy w realizacji zadań Ministra Gospodarki z zakresu promocji handlu i inwestycji zagranicznych przez polskie placówki zagraniczne, w których nie funkcjonują Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI), polskie placówki zagraniczne podległe Ministrowi Spraw Zagranicznych mogą realizować zadania z zakresu promocji gospodarczej, jednak finansowanie projektów i nadzór nad realizacją pozostają w gestii Ministra Gospodarki. W 2006 roku 28 placówek zagranicznych na mocy powyższego Porozumienia zrealizowało projekty promocyjne na ogólną sumę 546.049 PLN.</p>
        <p xml:id="div-19">Na zakończenie chciałabym poinformować, że w wystąpieniu pokontrolnym NIK z dnia 6 października 2006 r. pozytywnie oceniono rolę ministra właściwego do spraw zagranicznych w zakresie realizacji zadań Programu Promocji Gospodarczej Polski do roku 2005. Traktujemy to jako przejaw docenienia działań, jakie MSZ prowadził w tym obszarze, pomimo przypisania promocji gospodarczej do kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki.</p>
        <p xml:id="div-20">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-21">Minister</p>
        <p xml:id="div-22">Anna Fotyga</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 4 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>