text_structure.xml
5.71 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Wiesława Szczepańskiego, znak: SPS-24-2405/07, w sprawie możliwości utworzenia w Lesznie lotniska dla małych samolotów pasażerskich, przedstawiam stanowisko resortu transportu w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">1. ˝Czy Pan Minister dostrzega problem budowy lotnisk dla małych samolotów pasażerskich do obsługi spraw biznesowych?˝</p>
<p xml:id="div-3">W opracowanym w Ministerstwie Transportu Programie rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych (dokumencie kierunkowym, obecnie rekomendowanym do przyjęcia Radzie Ministrów przez Komitet Rady Ministrów) przedstawiono kierunki, cele i działania związane z rozwojem infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej na najbliższe lata. Z uwagi na fakt, że deficyt lotnisk lokalnych w Polsce jest coraz bardziej odczuwalny, a ich znaczenie w systemie lotnisk nadal będzie wzrastać, jednym z celów rozwoju infrastruktury lotniskowej jest rozwój sieci lotnisk lokalnych zorientowanych przede wszystkim na obsługę ruchu krajowego i lotnictwa ogólnego. Lotniska lokalne zwiększają dostępność komunikacyjną regionów, co ma szczególne znaczenie w podejmowaniu decyzji o lokalizacji inwestycji zagranicznych. Bogacenie się społeczeństwa będzie powodować także wzrost potrzeb w zakresie lotnictwa rekreacyjnego, sportowego, lotów widokowych itp. Lotnisko lokalne stwarza możliwość korzystania z niego przez lotnictwo sanitarne i ratunkowe.</p>
<p xml:id="div-4">Minister transportu, jako odpowiedzialny za infrastrukturę transportową kraju, dysponuje narzędziami zapewniającymi wpływ na rozwój infrastruktury ośmiu portów lotniczych należących do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), stanowiących podstawową infrastrukturę lotniskową kraju i Europy. W stosunku do planów rozwoju i budowy lotnisk o charakterze lokalnym rola ministra transportu ogranicza się do roli opiniotwórczej. Inwestycje lotniskowe na szczeblu lokalnym uzależnione są od zainteresowania władz samorządowych (możliwość wsparcia z EFRR w ramach regionalnych programów operacyjnych dla województw), jak i zarządzających lub właścicieli lotnisk.</p>
<p xml:id="div-5">2. ˝Jakie są możliwości i podstawy prawne budowy takiego lotniska?˝</p>
<p xml:id="div-6">Zakładanie, rejestrowanie, certyfikacja i eksploatacja lotnisk, w tym zarządzanie nimi, a także zakładanie i eksploatacja lotniczych urządzeń naziemnych regulują przepisy ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (DzU z 2006 r. nr 100, poz. 696 z późn. zm.). Przepisy tej ustawy regulują także kwestie stosunków własnościowych dotyczących nieruchomości gruntowych zajętych pod część lotniczą lotnisk międzynarodowych posiadających stałe przejścia graniczne.</p>
<p xml:id="div-7">Sprawa zakładania, eksploatacji i rozwoju lotnisk cywilnych i lotniczych urządzeń naziemnych w aspekcie programowania, przygotowania, realizacji i eksploatacji inwestycji infrastrukturalnych ma swoje umocowanie prawne także w przepisach innych ustaw, takich jak np. ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 z późn. zm.), ustawa o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-8">3. ˝Czy Pan Minister widzi możliwość wsparcia finansowego przez swój bądź inny resort budowy pasa startowego dla małych samolotów pasażerskich w Lesznie?˝</p>
<p xml:id="div-9">Resort transportu w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ przewidział dofinansowanie w latach 2007-2013 przedsięwzięć z zakresu infrastruktury lotniskowej dla portów lotniczych znajdujących się w sieci TEN-T, tj. dla portów w Szczecinie, Gdańsku, Poznaniu, Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Rzeszowie oraz infrastruktury nawigacyjnej. Natomiast lotniska poza siecią TEN-T, w tym małe lotniska lokalne będą mogły uzyskać wsparcie w ramach regionalnych programów operacyjnych. Merytorycznie za RPO odpowiada instytucja zarządzająca RPO - zarząd województwa, natomiast proces negocjacji z Komisją Europejską koordynuje minister rozwoju regionalnego, który również będzie pośredniczył w kontaktach Komisji Europejskiej z regionami.</p>
<p xml:id="div-10">Ponadto w budżecie państwa na rok 2007 w części 83: Rezerwy celowe, w poz. 8: ˝Finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, w tym programów pomocy technicznej, innych programów finansowanych z budżetu UE, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowych z UE oraz kontrakty wojewódzkie (...)˝ uwzględniono w zapisie powyższej rezerwy wydatki na budowę i modernizację lotnisk regionalnych w kwocie do 100 mln zł. Obecnie w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego trwają prace nad kryteriami wyboru przyszłych beneficjentów.</p>
<p xml:id="div-11">Minister transportu nie dysponuje środkami, które mógłby przeznaczyć na wsparcie finansowe inwestycji lotniskowych.</p>
<p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 10 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>