text_structure.xml 8.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 9 marca 2007 roku, znak: SPS-024-2400/07, przekazujące zapytanie Pana Tomasza Kuleszy, Posła na Sejm RP, w sprawie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym energii wiatrowej na Podkarpaciu, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Racjonalne wykorzystanie energii jest jednym z istotnych komponentów zrównoważonego rozwoju. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym przyczynia się do poprawy stanu środowiska oraz zwiększenia efektywności wykorzystania i oszczędzania zasobów surowców energetycznych. Jednym z celów polityki państwa jest wspieranie wykorzystania odnawialnych zasobów energii umożliwiające uzyskanie 7,5% udziału energii pochodzącej z tych źródeł w bilansie energii pierwotnej w 2010 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Wzrost udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych na wewnętrznym rynku energii elektrycznej stał się ważnym celem tak Polski, jak i Unii Europejskiej. Dyrektywa 2001/77/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie promocji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych na wewnętrznym rynku energii elektrycznej stwierdza, że ze względu na poprawę bezpieczeństwa i dywersyfikację dostaw energii, ochronę środowiska oraz czynniki społeczne i ekonomiczne odnawialne źródła energii należy traktować priorytetowo.</p>
        <p xml:id="div-4">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej podejmuje szerokie działania dotyczące promocji rozwoju energetyki odnawialnej. Poprzez tworzone przepisy prawne stara się zachęcać potencjalnych inwestorów do podjęcia działań w tym obszarze i promować rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii.</p>
        <p xml:id="div-5">Podstawą działań regulacyjnych mających na celu wspieranie rozwoju produkcji energii ze źródeł odnawialnych jest ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z poźn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi do ustawy, m.in. rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 19 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii (Dz. U. Nr 261, poz. 2187, Dz. U. z 2006 r. Nr 205, poz. 1510).</p>
        <p xml:id="div-6">Ustawa - Prawo energetyczne określa główny mechanizm wsparcia, jakim jest nałożony na przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się sprzedażą energii elektrycznej odbiorcom końcowym, obowiązek uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki określonej ilości świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii bądź uiszczenia opłaty zastępczej.</p>
        <p xml:id="div-7">Wprowadzony w Polsce system wsparcia, będący formułą zielonych certyfikatów, jest mechanizmem rynkowym sprzyjającym optymalnemu rozwojowi energetyki odnawialnej. Rozdzielając świadectwa pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii od fizycznej energii, umożliwiono obrót na giełdzie towarowej prawami majątkowymi wynikającymi z tych świadectw.</p>
        <p xml:id="div-8">Uzupełnieniem tego mechanizmu, jako konsekwencja rozdziału fizycznego przepływu energii elektrycznej od świadectw pochodzenia, jest obowiązek zakupu przez przedsiębiorstwa energetyczne pełniące rolę sprzedawcy z urzędu całej energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych przyłączonych do sieci znajdujących się w obszarze działania danego sprzedawcy z urzędu po średniej cenie rynkowej energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-9">W rezultacie wytwórca energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskuje dwa źródła dochodów: ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia oraz ze sprzedaży fizycznej energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-10">Powyższe mechanizmy wzmocnione są systemem kar nakładanych na przedsiębiorstwa energetyczne za niewypełnienie ww. obowiązków, przy czym środki uzyskane z opłat zastępczych i kar zasilają konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i są przeznaczane wyłącznie na wsparcie finansowe inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii.</p>
        <p xml:id="div-11">Dodatkowymi zachętami dla rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii są:</p>
        <p xml:id="div-12">- obniżenie o 50% kosztów przyłączenia do sieci źródeł odnawialnych,</p>
        <p xml:id="div-13">- regulacje umożliwiające zastosowanie do 31 grudnia 2010 roku odmiennego zakresu, warunków i sposobu bilansowania systemu elektroenergetycznego dla elektrowni wiatrowych,</p>
        <p xml:id="div-14">- obowiązek zapewnienia przez operatora systemu elektroenergetycznego pierwszeństwa w świadczeniu usług przesyłania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych,</p>
        <p xml:id="div-15">- zwolnienie przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii o mocy poniżej 5 MW z opłat za udzielenie koncesji oraz opłat związanych z uzyskaniem i rejestracją świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w źródle odnawialnym.</p>
        <p xml:id="div-16">Ocena działania tego systemu pokazuje, iż jest to rozwiązanie korzystne dla inwestorów, dające istotny impuls dla nowych inwestycji, a tym samym rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii, co w konsekwencji, jak wskazują obserwacje rynku, przekłada się na wzrost mocy zainstalowanych źródeł wykorzystujących zasoby odnawialne i wzrost produkcji energii elektrycznej w tych źródłach.</p>
        <p xml:id="div-17">Istotnym elementem rozwoju rynku odnawialnych źródeł energii jest energetyka wiatrowa. Uchodzi ona obecnie za najdynamiczniej rozwijającą się wśród technologii odnawialnych źródeł energii. Przewiduje się, że rozwój energetyki wiatrowej na obszarach, gdzie występują odpowiednie warunki wietrzności, będzie w dalszym ciągu następował. Analiza realizacji celów zarówno do roku 2010, jak i 2020 wskazuje, że ich wypełnienie bez rozwoju energetyki wiatrowej jest niemożliwe. Przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki regulacje promujące wykorzystanie odnawialnych źródeł energii mają na celu zintensyfikowanie podejmowanych przez inwestorów działań w zakresie rozwoju energetyki odnawialnej. Oczekuje się, że zebrane doświadczenia pozwolą na rozpoczęcie nowych inwestycji, także na terenach Podkarpacia, które obok terenów nadmorskich oraz północno-wschodniej Polski uchodzą za perspektywiczne dla rozwoju energetyki wiatrowej.</p>
        <p xml:id="div-18">Ministerstwo Gospodarki stale monitoruje funkcjonowanie mechanizmów wsparcia wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym zwraca szczególną uwagę na likwidację istniejących jeszcze barier w rozwoju energetyki odnawialnej. Istotnym ograniczeniem dla lokalizacji farm wiatrowych są wyznaczone obszary w ramach programu Natura 2000 oraz inne uwarunkowania środowiskowe. W tym zakresie prowadzone są rozmowy z Ministerstwem Środowiska mające na celu znalezienie optymalnych rozwiązań pozwalających z jednej strony na dynamiczny rozwój energetyki wiatrowej, a z drugiej na zachowanie walorów przyrodniczych.</p>
        <p xml:id="div-19">Pragę podkreślić, że rozwój energetyki odnawialnej w Polsce ma szczególne znaczenie w kontekście przyjętych na marcowym szczycie w Brukseli ustaleń dotyczących wyznaczenia na rok 2020 obligatoryjnego 20% celu w zakresie udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energii pierwotnej UE.</p>
        <p xml:id="div-20">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na postawione przez Pana Posła pytania.</p>
        <p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-22">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 29 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>