text_structure.xml 4.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację, nr SPS-024-2398/07, z dnia 9 marca 2007 r. Pana Posła Mieczysława Marcina Łuczaka w sprawie przyszłości linii kolejowych nr 181 oraz 131 przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do pytania nr 1 wyjaśniam, iż art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym jednoznacznie precyzuje podział linii kolejowych na:</p>
        <p xml:id="div-3">1) linie o znaczeniu państwowym;</p>
        <p xml:id="div-4">2) linie pozostałe.</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z tym nie istnieje podział linii kolejowych na linie międzywojewódzkie czy regionalne, a zatem linia nr 181 nie może mieć charakteru linii międzywojewódzkiej. Możemy natomiast mówić o przewozach osób wykonywanych w połączeniach międzywojewódzkich.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z art. 40 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób należy do zadań własnych samorządu województwa i wykonywane jest na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych z przewoźnikiem kolejowym.</p>
        <p xml:id="div-7">W myśl przepisów wyżej wymienionej ustawy (art. 4 pkt 20) przewozami regionalnymi są takie przewozy pasażerskie, które realizują połączenia w granicach jednego województwa lub z województwem sąsiednim, czego przykładem może być trasa Wieluń-Dąbrowa-Kępno.</p>
        <p xml:id="div-8">Ministerstwo Transportu nie może ingerować we wzajemne relacje pomiędzy przewoźnikiem a organizatorem. Resort transportu nie może też wyręczać samorządów w ich obowiązkach ustawowych w zakresie organizowania i dotowania przewozów kolejowych na terenach dwóch sąsiadujących województw.</p>
        <p xml:id="div-9">Ustawodawca tak podzielił zadania dotyczące organizowania przewozów, że w praktyce przewoźnik jest wykonawcą określonego zamówienia, zawierającego szczegółowy rozkład jazdy pociągów regionalnych w danym województwie, składanego przez organizatora. Samorząd województwa, posiadając wiedzę o lokalnych potrzebach komunikacyjnych, zamawia w miarę swoich możliwości finansowych rozkład jazdy.</p>
        <p xml:id="div-10">Uznając za słuszne Pana spostrzeżenia co do utrzymania kursów pasażerskich, Minister Transportu jako organ właściwy w sprawach organizowania i dofinansowywania przewozów międzywojewódzkich wykonywanych w ramach usług publicznych prowadzi obecnie rozmowy z przewoźnikiem kolejowym w sprawie możliwości poprawy oferty przewozowej na wyżej wymienionych liniach.</p>
        <p xml:id="div-11">Po dokonaniu szczegółowej analizy rozkładu jazdy pociągów osobowych międzywojewódzkich, możliwości techniczno-eksploatacyjnych przewoźnika, a także zdolności budżetowych wprowadzenie ewentualnej korekty rozkładu na liniach 131 i 181 możliwe będzie od dnia 1 czerwca br., a ostateczna decyzja podjęta zostanie przy podpisywaniu umowy o organizowanie, wykonywanie i dotowanie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, realizowanych w ramach usług publicznych przez PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.</p>
        <p xml:id="div-12">Odnosząc się do kwestii rozwiązania problemu przewozów pasażerskich poprzez zakup autobusu szynowego na wspomnianych przez Pana liniach, uprzejmie informuję, iż sens takich inwestycji dostrzegły już m.in. samorządy województw: świętokrzyskiego, dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego. Z przyczyn ekonomicznych istnienie autobusów szynowych na polskich liniach kolejowych jest rozwojowe. Za takim rozwiązaniem przemawiają koszty utrzymania, są one bowiem znacznie tańsze i niższe od dotychczas eksploatowanych składów (EZT). Corocznie samorządy województw starają się zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym zarezerwować w swoim budżecie środki na zakup pojazdów szynowych, których nabywanie należy do zadań własnych samorządów.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 26 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>