text_structure.xml
5.92 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pań Posłanek Ewy Wolak oraz Jadwigi Zakrzewskiej (nr SPS-024-2373/07 z dnia 7 marca 2007 r.) w sprawie rządowych planów naprawczych polskiego kolejnictwa, uprzejmie informuję, że rozwiązanie problemów w polskim kolejnictwie jest jednym z priorytetów Ministra Transportu.</p>
<p xml:id="div-2">Resort transportu opracował projekt strategii dla transportu kolejowego, w którym przedstawione są główne kierunki działań wynikające z polityki transportowej resortu, sposoby i zakres rekonstrukcji narzędzi organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych, które należy wypracować i wdrożyć w polskim systemie transportu kolejowego. Strategia uwzględnia, jako jedno z najistotniejszych zadań, oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne, co dałoby podstawy do uporządkowania finansów innych spółek kolejowych, głównie Grupy PKP, kooperujących z PKP Przewozy Regionalne.</p>
<p xml:id="div-3">W związku z przygotowywaną przez resort finansów reformą finansów publicznych trwają obecnie intensywne prace zespołu przedstawicieli Ministerstwa Transportu oraz Ministerstwa Finansów w celu wypracowania wspólnego modelu oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Podstawowym założeniem prac obu resortów jest ustawowe oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. na kwotę 2160 mln zł w ciągu roku 2008 i 2009 z równoczesnym usamorządowieniem tej spółki.</p>
<p xml:id="div-4">W 2006 r. Grupa PKP zrobiła znaczny krok do zbilansowania działalności bieżącej (większość spółek uzyskała lepsze niż w końcu 2005 r. wyniki finansowe), niemniej do pełnego zrównoważenia finansowego konieczna będzie intensyfikacja działań w proponowanych przez resort transportu pakiecie nowelizowanych ustaw.</p>
<p xml:id="div-5">Na rok 2007 w ustawie budżetowej zaplanowano:</p>
<p xml:id="div-6">1) na krajowe pasażerskie przewozy kolejowe kwotę 611 000 tys. zł, w tym:</p>
<p xml:id="div-7">- kwota 371 000 tys. zł na wyrównanie przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów,</p>
<p xml:id="div-8">- kwota 240 000 tys. zł - dotacja do krajowych przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych na terenie RP;</p>
<p xml:id="div-9">2) na infrastrukturę kolejową - kwota 1 070 813 tys. zł, w tym:</p>
<p xml:id="div-10">- 246 376 tys. zł na współfinansowanie inwestycji kolejowych realizowanych ze środków UE,</p>
<p xml:id="div-11">- 380 000 tys. zł na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej,</p>
<p xml:id="div-12">- 444 437 tys. zł - kwota dotacji na inwestycje realizowane przez PKP PLK S.A. na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu,</p>
<p xml:id="div-13">3) inwestycje i utrzymanie linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym - 14 100 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-14">Oprócz środków finansowych przewidzianych z budżetu państwa, planowane jest także rozdysponowanie kwoty 385 500 tys. zł pochodzącej z utworzonego w 2006 r. Funduszu Kolejowego. Decyzją Ministra Transportu kwota ta została podzielona w następujący sposób:</p>
<p xml:id="div-15">1) kwotę 221 246,05 tys. zł na inwestycje, w tym:</p>
<p xml:id="div-16">- 211 246,05 tys. zł na zadania inwestycyjne dla PKP PLK S.A.,</p>
<p xml:id="div-17">- 10 000,00 tys. zł na zadania inwestycyjne dla PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.;</p>
<p xml:id="div-18">2) kwotę 12 023,80 tys. zł na zadania z zakresu remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A.;</p>
<p xml:id="div-19">3) kwotę 152 224,18 tys. zł na pokrycie części utraconych w latach 2002-2003 przez przewoźników kolejowych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich.</p>
<p xml:id="div-20">W odniesieniu do wynagrodzeń dla pracowników zgadzam się, iż są one na zbyt niskim poziomie, jednakże do spółek, w których Skarb Państwa posiada ponad 50% w kapitale zakładowym, zastosowanie mają regulacje wynikające z ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 ww. ustawy w takich podmiotach gospodarczych występuje konieczność stosowania maksymalnego rocznego wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Wskaźnik ten corocznie określany jest przez Komisję Trójstronną ds. Społeczno Gospodarczych, bądź w przypadku nieustalenia go w przewidzianym terminie przez Komisję - przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia.</p>
<p xml:id="div-21">Tak więc regulacje związane z ww. wskaźnikiem stosuje się do PKP S.A., jako spółki, w której Skarb Państwa posiada całość akcji, jak i spółek, w których PKP S.A. posiada ponad 50% w kapitale zakładowym.</p>
<p xml:id="div-22">Zmianę przyjętego wskaźnika można wprowadzić jedynie w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5a ww. ustawy.</p>
<p xml:id="div-23">Jakikolwiek wzrost wynagrodzeń, który przekraczałby przyjęty wskaźnik, powinien uwzględniać sytuację i możliwości finansowe przedsiębiorcy. Jednakże ta kwestia jest do rozwiązania w drodze porozumienia pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcą.</p>
<p xml:id="div-24">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-25">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 2 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>