text_structure.xml 7.32 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pani poseł Małgorzaty Sadurskiej z dnia 20 lutego 2007 r. (data wpływu do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - 9 marca 2007 r.) w sprawie nadzoru ministra kultury i dziedzictwa narodowego nad działalnością lubelskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w zakresie merytorycznej realizacji zadań, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę wskazać, że zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 23 lipca o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.) minister kultury i dziedzictwa narodowego jest organem ochrony zabytków, w imieniu którego zadania i kompetencje w zakresie ochrony zabytków wykonuje generalny konserwator zabytków. Organem ochrony zabytków jest również wojewoda, w imieniu którego zadania i kompetencje w tym zakresie wykonuje wojewódzki konserwator zabytków.</p>
        <p xml:id="div-3">Do zadań wykonywanych przez generalnego konserwatora zabytków, określonych w art. 90 ust. 2 pkt 6 i 7 ww. ustawy, należy sprawowanie nadzoru nad działalnością wojewódzkich konserwatorów zabytków oraz organizowanie i prowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania oraz stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Z przytoczonych przepisów jednoznacznie wynika, że generalny konserwator zabytków posiada kompetencje do sprawowania kontroli nad działalnością wojewódzkich konserwatorów zabytków. Należy jednak podkreślić, że wojewódzcy konserwatorzy zabytków zadania i kompetencje w zakresie ochrony zabytków wykonują w imieniu wojewodów.</p>
        <p xml:id="div-4">W związku z zapytaniem pani poseł dotyczącym działań lubelskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków związanych z kryptami w kościele farnym w Końskowoli, zwróciłem się, za pośrednictwem Departamentu Ochrony Zabytków, do lubelskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków z prośbą o stosowne wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-5">Z wyjaśnień udzielonych przez panią Halinę Landecką, lubelskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, wynika, że Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Lublinie pozostaje w stałym kontakcie z zarządcą parafii pw. Znalezienia Krzyża Świętego w Końskowoli, o czym świadczą przeprowadzone w ostatnich latach wizytacje oraz wydane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków liczne opinie, wytyczne, uzgodnienia i pozwolenia dotyczące prac konserwatorskich w kościele, obejmujących również krypty, tj.:</p>
        <p xml:id="div-6">- wytyczne z dnia 2 grudnia 2004 r. do projektu nowej aranżacji wnętrz kościoła, zmiany posadzki i odtworzenia krypt pod kościołem;</p>
        <p xml:id="div-7">- oględziny w dniu 14 czerwca 2005 r. krypty północnej, w związku z podjętą przez księdza proboszcza Piotra Trelę decyzją o otwarciu zamurowanego wejścia do krypty;</p>
        <p xml:id="div-8">- wytyczne z dnia 26 lipca 2005 r. dotyczące dalszych prac przy kryptach;</p>
        <p xml:id="div-9">- pozwolenia na wymianę posadzki i budowę łącznika między kryptami z dnia 15 grudnia 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto lubelski wojewódzki konserwator zabytków zlecił i sfinansował inwentaryzację architektoniczno-konserwatorską krypt kościoła parafialnego pw. Znalezienia Krzyża Świętego i św. Andrzeja Apostoła w Końskowoli, wykonaną w październiku 2006 r. przez architekta Tomasza Stankiewicza i archeologa Rafała Niedźwiadka, zawierającą m.in. szczegółowy pomiar krypt i rozpoznanie archeologiczne.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy również wskazać, iż wojewódzki konserwator zabytków może wspierać właścicieli lub posiadaczy w sprawowaniu opieki nad zabytkami, udzielając na ich wniosek dotacji z funduszy publicznych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane. Może także wspierać ich wysiłki mające na celu pozyskiwanie środków na te prace, pochodzących z różnych źródeł. Jak wynika z informacji uzyskanej od lubelskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, ksiądz proboszcz nie złożył wniosku o udzielenie dotacji w roku 2007 na prace w kryptach, złożył natomiast w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Lublinie wniosek o udzielenie dotacji na planowane prace konserwatorskie przy ołtarzu w kaplicy pd. kościoła, który ma być komisyjnie rozpatrzony pod koniec marca br.</p>
        <p xml:id="div-12">Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami przyznanie dotacji na prace konserwatorskie odbywa się na wniosek właściciela zabytku. Trudno zatem oczekiwać, aby wojewódzki konserwator zabytków mógł gwarantować określone środki w danym roku budżetowym na prace przy zabytku nieobjętym wnioskiem lub składać deklaracje dotyczące wsparcia finansowego na lata następne.</p>
        <p xml:id="div-13">Pragnę przy tej okazji wskazać, że istnieje możliwość ubiegania się o dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, w ramach programów operacyjnych ogłoszonych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Zadanie polegające na rewaloryzacji krypt pod kościołem farnym w Końskowoli mieści się w zakresie merytorycznym programu ˝Dziedzictwo kulturowe˝ priorytet 1: Rewaloryzacja zabytków nieruchomych i ruchomych. Ksiądz proboszcz może złożyć wniosek o dotacje na prace planowane do przeprowadzenia w roku udzielenia dotacji, może też ubiegać się o tzw. refundację, tj. dotację na prace przeprowadzone w okresie trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku.</p>
        <p xml:id="div-14">Sformułowany w piśmie pani poseł zarzut bierności lubelskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w odniesieniu do działań konserwatorskich w krypcie pod farą w Końskowoli w świetle wyjaśnień pani konserwator Haliny Landeckiej w mojej ocenie nie znajduje uzasadnienia.</p>
        <p xml:id="div-15">W nawiązaniu do pytań zawartych w wystąpieniu pani poseł pragnę poinformować, że sprawowanie przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego nadzoru nad merytoryczną działalnością wojewódzkich konserwatorów zabytków odbywa się na podstawie sprawozdań nadsyłanych przez wojewódzkich konserwatorów zabytków, analizy spraw rozpatrywanych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego jako organu drugiej instancji oraz wyników kontroli przeprowadzanych w wojewódzkich urzędach ochrony zabytków przez pracowników Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ostatnich latach nie było kontroli w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Lublinie. W związku z tym rozważę możliwość przeprowadzenia takiej kontroli pod kątem realizacji zadań nałożonych na wojewódzkiego konserwatora zabytków przez ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.</p>
        <p xml:id="div-16">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Tomasz Merta</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 23 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>