text_structure.xml 5.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów pozwalam sobie przekazać na ręce Pana Marszałka odpowiedź na zapytanie Pani Poseł Małgorzaty Sadurskiej, przekazane przy piśmie SPS-024-2365/07, a dotyczące sytuacji Instytutu Medycyny Wsi im. W. Chodźki w Lublinie.</p>
        <p xml:id="div-2">Pierwsza zgłoszona inicjatywa całkowitego przejęcia Instytutu Medycyny Wsi im. W. Chodźki w Lublinie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi była szczegółowo badana, Ustalono, że przejęcie Instytutu byłoby niewłaściwe nie tylko ze względów natury merytorycznej, ale także wymagałoby dokonania głębokich zmian legislacyjnych tak, aby część kompetencji ministra właściwego do spraw zdrowia została przekazana Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a w szczególności zmiany ustawy o działach administracji rządowej, aktów prawnych w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-3">Po analizie stanu prawnego i szeregu uzgodnieniach Prezes Rady Ministrów podjął decyzję o przekształceniu Instytutu w instytut międzyresortowy. Resort rolnictwa i rozwoju wsi, z własnej inicjatywy przygotował rozporządzenie w przedmiotowej sprawie, jednakże w jego treści znalazł się zapis, że resortem wiodącym ma być Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, co stanowiło zaprzeczenie przyjętej koncepcji. Ministerstwo Zdrowia nie mogło zaakceptować takiego rozwiązania i podjęto negocjacje, w wyniku których ostatecznie ustalono, że resortem wiodącym będzie Ministerstwo Zdrowia, które nadzorować będzie Instytut przy współudziale Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zabezpieczy to funkcjonowanie Instytutu w systemie ochrony zdrowia, jako że w świetle ustawy z dnia 30 lipca 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (tj. Dz.U. z 2007r. Nr 14, poz.89) jest on zakładem opieki zdrowotnej. Jednocześnie współnadzór Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i międzyresortowy charakter Instytutu umożliwi uruchomienie w ramach Instytutu nowych jednostek organizacyjnych, które będą realizowały prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe wynikające z obszaru działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</p>
        <p xml:id="div-4">W związku z powyższym Ministerstwo Zdrowia dokonało korekty przedstawionego projektu rozporządzenia, zawierając w nim zapisy odnoszące się do spraw ogólnych oraz zadań realizowanych pod nadzorem Ministerstwa Zdrowia. Tekst ten przekazaliśmy 10 stycznia br., zwracając się o uzupełnienie dokumentu o sprawy dotyczące zakresu działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, prosząc jednocześnie o przekazanie informacji, czy resort rolnictwa życzy sobie procedować rozporządzenie, czy też rola ta zostanie powierzona Ministerstwu Zdrowia, które jest gotowe w trybie natychmiastowym wdrożyć odpowiednie procedury. Do chwili obecnej odpowiedzi takiej nie otrzymaliśmy.</p>
        <p xml:id="div-5">Odnosząc się do punktu drugiego, pragnę poinformować, że zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 25 lipca 1985r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (tj. z 2001r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.) dyrektor jednostki powoływany jest na okres 5 lat. W związku z tym w dniu 31.03.2006r. zakończyła się kadencja pełniącego tę funkcję Pana Prof. J. Zagórskiego, który zgodnie z art. 65 ust. 2 został wyznaczony do pełnienia funkcji kierownika Instytutu. Okres ten upłynął, w ustawowo przewidzianym terminie 6 miesięcy, w dniu 30.09.2006r.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponieważ ustawa określa wprost ramy czasowe pełnienia funkcji kierownika przez określoną osobę, nie było możliwości przedłużenia okresu pełnienia funkcji kierownika Instytutu przez Pana prof. Zagórskiego i z dniem 3.02.2006r. powierzono tę funkcję Panu Profesorowi L. Wdowiakowi. Przesłanką do takiej decyzji personalnej jest fakt, iż Pan Prof. L. Wdowiak jest wybitnym specjalistą z zakresu organizacji ochrony zdrowia i na poprzednio zajmowanych stanowiskach dał się poznać jako bardzo dobry organizator, potrafiący kierować dużymi jednostkami i zespołami ludzkimi. Wobec tego, iż w Instytucie stwierdzono szereg nieprawidłowości wymagających przygotowania i wprowadzenia programu naprawczego, istniała konieczność powierzenia kierowania Instytutem osobie, która taki program jest w stanie zrealizować (słuszność tej tezy potwierdza fakt, iż Pan prof. L. Wdowiak w ciągu kilku tygodni przygotował i przedstawił program naprawczy).</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę tu zwrócić uwagę, że obsadzenie funkcji kierownika Instytutu nie ma żadnego wpływu na ostateczny wybór nowego dyrektora, który zostanie wyłoniony w drodze konkursu, a w komisji konkursowej wezmą udział osoby wskazane w rozporządzeniu Ministra Nauki z dnia 10 września 2001r. w sprawie szczegółowych zasad postępowania konkursowego przy wyłanianiu kandydatów na funkcję dyrektora jednostki badawczo-rozwojowej (Dz.U. Nr 101, poz. 1101).</p>
        <p xml:id="div-8">Przedkładając powyższe, pragnę podziękować Panu Marszałkowi oraz Pani Poseł za zainteresowanie sprawą oraz zapewnić, że zarówno Ja, jak i kierowany przeze mnie Urząd czyniliśmy i czynimy wszystko, aby problem został rozwiązany i powstała nowa silna jednostka zabezpieczająca interes społeczny oraz potrzeby nauki.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Jarosław Pinkas</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 26 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>