text_structure.xml 4.99 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 7 marca 2007 r., znak: SPS-024-2361/07, przy którym przesłane zostało zapytanie Pani Poseł Barbary Bubuli w sprawie zmiany struktury podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się na wstępie do poruszonej kwestii dotyczącej realizacji wskazań zawartych w Ramowej Konwencji WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, chciałbym zauważyć, iż rozwiązania prawne przewidziane w przedmiotowej konwencji są znane i większość z nich jest stosowana przez Polskę od wielu lat.</p>
        <p xml:id="div-3">Koncentrując się na najistotniejszych zagadnieniach związanych z właściwością resortu finansów w tym zakresie, należy zauważyć, iż stosowana od lat polityka podatkowa jest zbieżna z zaleceniami art. 6 ust. 2 (a) ww. konwencji, mającymi na celu wdrażanie między innymi odpowiedniej polityki podatkowej ukierunkowanej na ograniczenie konsumpcji tytoniu.</p>
        <p xml:id="div-4">Resort finansów dokonuje co roku wysokich podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe, przewyższających znacznie skalę inflacji, powodując tym samym wzrost cen detalicznych tych wyrobów. Rosnące ceny wyrobów determinują ich dostępność dla konsumentów, stanowiąc czynnik zachęcający do ograniczenia lub rezygnacji z palenia tytoniu. Najlepszym przykładem są papierosy, na które akcyza w 2006 r. wzrosła o 16%, a w roku bieżącym - o 13%.</p>
        <p xml:id="div-5">Planowane w następnych latach wysokie podwyżki akcyzy na papierosy, związane z koniecznością osiągnięcia unijnego minimum podatkowego, jak również i na inne wyroby tytoniowe, ustalane w relacji do papierosów, będą wymuszać wzrost cen detalicznych, co w istotnym stopniu może przyczynić się do ograniczenia dostępności wyrobów tytoniowych, zwłaszcza wśród ludzi młodych.</p>
        <p xml:id="div-6">Dodatkowo stosowany jest mechanizm minimalnej stawki akcyzy na papierosy, przewidziany w art. 16 ust. 5 dyrektywy Rady 95/59 WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż obrotowe, który przeciwdziała tendencji znacznego obniżania się poziomu cen detalicznych papierosów.</p>
        <p xml:id="div-7">Niemniej jednak obowiązująca aktualnie struktura akcyzy od wyrobów tytoniowych, polegająca na stosowaniu mieszanego systemu opodatkowania podatkiem akcyzowym opartego na proporcjonalnym wzroście stawki kwotowej i procentowej, nie sprzyja mechanizmowi pożądanego wzrostu cen detalicznych tych wyrobów, tj. wynikającego z pełnego przeniesienia skutków podwyżki akcyzy na ceny.</p>
        <p xml:id="div-8">A zatem system, w którym wzrasta udział stawki procentowej, będącej zachętą dla producentów papierosów do niepodwyższania poziomu cen detalicznych swoich wyrobów, zmniejsza możliwość oddziaływania państwa na dynamikę wzrostu wpływów budżetowych z akcyzy, nie stwarza wystarczającej bariery cenowej, ograniczającej dostępność papierosów wśród młodzieży, jak również może utrudnić spełnienie unijnego wymogu osiągnięcia minimalnej kwoty akcyzy równoważnej wysokości 64 euro/1000 sztuk papierosów.</p>
        <p xml:id="div-9">Mając na uwadze powyższe, szczególnego znaczenia w mieszanym systemie opodatkowania akcyzą wyrobów tytoniowych nabiera zachowanie właściwych relacji pomiędzy stawką kwotową i procentową. Z punktu widzenia stabilności i przewidywalności dochodów budżetowych korzystniejszy jest system oparty na wzroście stawki kwotowej. Podwyższanie stawki procentowej zwiększa bowiem zależność budżetu od polityki cenowej producentów wyrobów tytoniowych. Należy również zauważyć, iż w modelu opartym na wzroście stawki kwotowej ceny wyrobów tytoniowych tanich rosną relatywnie w wyższym stopniu, co między innymi bardziej sprzyja tworzeniu bariery cenowej i realizacji celów zdrowotnych.</p>
        <p xml:id="div-10">Zdaniem resortu zasadny jest zatem powrót do struktury opodatkowania podatkiem akcyzowym, obowiązującej przed 1 maja 2004 r., będącej kompromisem firm tytoniowych w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-11">W związku z powyższym w projekcie nowej ustawy o podatku akcyzowym, który w najbliższym czasie będzie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych i szerokich konsultacji społecznych, zaproponowano mechanizm mieszanego systemu opodatkowania podatkiem akcyzowym papierosów, polegający na wzroście jedynie stawki kwotowej i ustaleniu stawki procentowej na jednym stałym poziomie.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Jacek Dominik</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 30 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>