text_structure.xml
3.76 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanow2ny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Grzegorza Tobiszewskiego - Posła na Sejm RP, przekazane przy piśmie SPS-024-2354/07 w sprawie interpretacji art. 1 ust. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej uprzejmie proszę o przyjęcie stanowiska w sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89) wprowadza zakaz prowadzenia na terenie zakładu opieki zdrowotnej działalności uciążliwej dla pacjenta lub przebiegu leczenia albo innej działalności, która nie służy zaspokajaniu potrzeb pacjenta i realizacji jego praw, w szczególności reklamy lub akwizycji skierowanych do pacjenta oraz działalności polegającej na świadczeniu usług pogrzebowych. Tym samym ustawa nie przewiduje wyjątków i zakazuje świadczenia wszelkich usług pogrzebowych. Jednocześnie art. 25a ustawy stanowi, że w razie śmierci pacjenta w szpitalu, szpital ma obowiązek należycie przygotować jego zwłoki, w celu ich wydania osobom uprawnionym do pochowania. Szczegółowe zasady w zakresie tego obowiązku oraz jego zakres określone zostały w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 31 października 2006 r. w sprawie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu. Obowiązki pozostające po stronie szpitala można określić mianem ˝czynności przedpogrzebowych˝. Nie stanowią one przygotowania zwłok osoby zmarłej do pochowania. Akty prawne nakładają na szpital obowiązki, nie ma jednak ograniczeń w zakresie miejsca ich wykonywania np., że muszą być one realizowane np. ˝na terenie szpitala˝. Czynności w tym zakresie mogą być wykonywane przez inny podmiot na podstawie umowy z zakładem opieki zdrowotnej (przy zagwarantowaniu m.in. nieodpłatności w okresie 48 godzin przechowywania). Zatem ich zlecanie nie stanowi naruszenia prawa. Art. 18a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej stanowi, iż organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w zakładzie opieki zdrowotnej określa regulamin porządkowy zakładu opieki zdrowotnej. Regulamin porządkowy zakładu opieki zdrowotnej powinien określać w szczególności m.in. organizację i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych zakładu opieki zdrowotnej, w tym zakresy czynności pracowników oraz warunki współdziałania między tymi jednostkami dla zapewnienia sprawności funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej pod względem leczniczym, administracyjnym i gospodarczym oraz obowiązki zakładu opieki zdrowotnej w razie śmierci pacjenta. Do tego regulaminu wyraźnie odsyła § 2 rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu. W związku z tym, jeżeli działalność zakładu opieki zdrowotnej została tak zorganizowana, iż obowiązki ciążące na zakładzie wykonuje inny podmiot, rozwiązanie to powinno znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie porządkowym.</p>
<p xml:id="div-3">Stanowczego podkreślenia wymaga fakt, iż współpraca zakładu opieki zdrowotnej z zakładem pogrzebowym może dotyczyć tylko i wyłącznie obowiązków w zakresie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu i wykonywania ˝czynności przedpogrzebowych˝, a nie działalności pogrzebowej. Prowadzenie działalności pogrzebowej jest bezwzględnie zakazane.</p>
<p xml:id="div-4">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-5">Podsekretarz stanu Marek Ludwik Grabowski</p>
<p xml:id="div-6">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>