text_structure.xml
12.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo z dnia 7 marca 2007 r., znak: SPS-024-2350/07, w sprawie zapytania pani poseł Anny Elżbiety Sobeckiej odnośnie do roślin genetycznie zmodyfikowanych, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów oraz w porozumieniu z ministrem środowiska i ministrem rolnictwa i rozwoju wsi, uwzględniając stanowiska ww. ministrów, uprzejmie przekazuję odpowiedź na nw. zapytanie.</p>
<p xml:id="div-2">Szanowny Panie Premierze, jak donosi prasa pan premier podpisał projekt ustawy o uprawie roślin modyfikowanych genetycznie, co oznacza otwarcie Polski na transgeniczne uprawy i to bez stosownych w UE zabezpieczeń.</p>
<p xml:id="div-3">W zawiązku z powyższym pytam Pana Premiera:</p>
<p xml:id="div-4">1. Czy wprowadzenie na polski rynek roślin modyfikowanych genetycznie może mieć negatywny wpływ na zdrowie Polaków?</p>
<p xml:id="div-5">Odpowiadając na pytanie pani poseł, uprzejmie podkreślam, że Rada Ministrów w dniu 13 lutego 2007 r. przyjęła projekt ustawy Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (GMO). Nie należy sądzić, że projekt otwiera Polskę na uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych i nie zawiera przepisów odnoszących się do wprowadzenia koniecznych zabezpieczeń w przypadku upraw roślin GM. Powyższy projekt wdraża bowiem postanowienia ramowego stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego organizmów genetycznie zmodyfikowanych, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 7 marca 2006 r., które wyraźnie wskazuje na brak akceptacji prowadzenia upraw roślin GM na terenie naszego kraju, a jednocześnie zapewnia transpozycję przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie organizmów genetycznie zmodyfikowanych, także w części odnoszącej się do upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych.</p>
<p xml:id="div-6">W dziale VI omawianego projektu zawarto przepisy dotyczące zasad tworzenia stref wskazanych do prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych. W ramowym stanowisku RP znajduje się informacja, że Polska opowiada się przeciwko wprowadzaniu do uprawy genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, rzepaku, buraka, ziemniaka i soi. Państwa członkowskie powinny opracować jednocześnie zasady prowadzenia upraw na swoich terytoriach, biorąc pod uwagę warunki krajowe i regionalne. Zgodnie z ramowym stanowiskiem RP prowadzenie upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych powinno być maksymalnie ograniczone lub wręcz wykluczone. Zaproponowane w projekcie ustawy przepisy pozwalają na minimalizację ryzyka związanego z wymieszaniem materiału rozmnożeniowego bądź krzyżowaniem się roślin zmodyfikowanych genetycznie z niezmodyfikowanymi oraz umożliwiają kontrolę upraw genetycznie zmodyfikowanych. Organem administracji rządowej właściwym w zakresie upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych będzie minister właściwy do spraw rolnictwa, który będzie wydawał decyzje w tej sprawie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska oraz po zasięgnięciu opinii rady gminy, na terenie której planowane jest utworzenie strefy wskazanej do prowadzenia upraw roślin GM.</p>
<p xml:id="div-7">Ponadto wniosek w sprawie wydania decyzji o utworzenie strefy wskazanej do prowadzenia uprawy będzie weryfikowany pod względem naukowym przez komisję ds. organizmów genetycznie zmodyfikowanych działającą przy ministrze środowiska w kontekście bezpieczeństwa danej rośliny dla środowiska (definicja bezpieczeństwa środowiska również określona jest w projekcie ustawy). Opinie wydane przez ministra środowiska oraz radę gminy reprezentującą głos lokalnej społeczności będą dla ministra rolnictwa wiążące przy wydawaniu decyzji. Oznaczać to będzie w praktyce, że minister rolnictwa będzie mógł wydać pozytywną decyzję tylko wówczas, gdy uprawa danej rośliny transgenicznej w określonej strefie nie będzie miała negatywnego wpływu na bezpieczeństwo środowiska oraz nie będzie budziła zastrzeżeń lokalnej społeczności.</p>
<p xml:id="div-8">Rolnik zamierzający utworzyć strefę, w której będzie prowadził uprawę roślin genetycznie zmodyfikowanych, będzie ponosił odpowiedzialność cywilną za swoją działalność w związku z ewentualnym przekrzyżowaniem lub mechanicznym wymieszaniem materiału rozmnożeniowego. Rolnik zobowiązany będzie do przestrzegania przepisów rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa, w którym określona będzie izolacja przestrzenna i zasady zmianowania. Zobowiązany będzie również do prowadzenia monitorowania działek rolnych, na których były uprawiane rośliny genetycznie zmodyfikowane oraz do niszczenia samosiewów roślin genetycznie zmodyfikowanych. Jednocześnie zobowiązany będzie do poinformowania wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa o utworzeniu strefy, w której będzie prowadzona uprawa roślin genetycznie zmodyfikowanych.</p>
<p xml:id="div-9">Rejestr użytkowników uprawiających rośliny genetycznie zmodyfikowane prowadzony będzie przez głównego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa. Kończąc kwestie upraw, pragnę podkreślić, że część przeciwników GMO krytykuje obecne rozwiązania, uważając je za zbyt liberalne, jednocześnie Urząd Komitetu Integracji Europejskiej uważa, że projekt jest niezwykle restrykcyjny szczególnie w odniesieniu do możliwości prowadzenia upraw roślin transgenicznych. Zdania są więc podzielone, jednak pozwolę sobie przekazać zapewnienie ministra środowiska, że projektowane przepisy zagwarantują znaczne ograniczenie stosowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych na terenie kraju, a jednocześnie dadzą szansę zmniejszenia ewentualnego niekorzystnego oddziaływania tych organizmów na środowisko.</p>
<p xml:id="div-10">Odnosząc się do pytania pani poseł, pragnę podkreślić, że wprowadzenie na europejski, w tym także na polski, rynek organizmów genetycznie zmodyfikowanych odbywa się po uzyskaniu zezwolenia na wprowadzenie ich do obrotu. Procedura wprowadzenia do obrotu roślin transgenicznych jest długotrwała i może odbywać się na podstawie kilku aktów prawnych UE. Minister środowiska uczestniczy w procedurze wprowadzenia do obrotu GMO jako produktu, która wynika z dyrektywy 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/EWG (Dz. Urz. WE L 106 z 17.04.2001, s. 1 i n., z późn. zm.). Podkreślenia wymaga fakt, że przed wprowadzeniem do obrotu każdego produktu przygotowywana jest tzw. ocena zagrożenia. Ocena dotyczy opisania wszelkich zagrożeń i oddziaływania danego GMO na zdrowie ludzi i na środowisko. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa produktu, to decyzja zazwyczaj jest odmowna, czyli nie jest możliwe wprowadzenie danego GMO do obrotu jako produktu. Produkty dotychczas wprowadzone do obrotu uważane są za bezpieczne, gdyż ich wpływ na zdrowie człowieka i na środowisko został dokładnie udokumentowany zgodnie z obecnym stanem wiedzy.</p>
<p xml:id="div-11">Dodatkowo pragnę poinformować, że zgodnie z ramowym stanowiskiem RP minister środowiska w głosowaniach na forum instytucji UE, dotyczących wprowadzania do obrotu nowych produktów GMO, zawsze wyraża stanowisko negatywne, czyli odrzuca możliwość wprowadzenia do obrotu nowych organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produkty.</p>
<p xml:id="div-12">Wprowadzanie roślin genetycznie zmodyfikowanych jako żywność lub składniki żywności uregulowane jest przepisami rozporządzenia nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, które obowiązuje wprost we wszystkich państwach członkowskich, a więc i w Polsce.</p>
<p xml:id="div-13">Zgodnie z przepisami rozporządzenia wprowadzenie do obrotu organizmu genetycznie zmodyfikowanego (GMO) z przeznaczeniem na żywność musi być poprzedzone procedurą autoryzacji, kończącą się przyjęciem przez Komisję Europejską lub Radę Unii Europejskiej decyzji zezwalającej na wprowadzenie.</p>
<p xml:id="div-14">Jednym z etapów procedury autoryzacji jest naukowa ocena wniosku o wprowadzeniu do obrotu żywności zawierającej, składającej się lub wyprodukowanej z określonego GMO, która jest przeprowadzana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Urząd ten został powołany m.in. w celu opracowywania dla potrzeb Komisji Europejskiej opinii naukowych z zakresu bezpieczeństwa żywności, w tym żywności genetycznie zmodyfikowanej, na mocy przepisów rozporządzenia nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiających ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujących Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiających procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności.</p>
<p xml:id="div-15">W trakcie przeprowadzania oceny naukowej wniosku odbywają się trzymiesięczne konsultacje z kompetentnymi instytucjami państw członkowskich, w trakcie których można zgłaszać uwagi. Pod uwagę brane są przede wszystkim uwagi natury naukowej, które są dokładnie sprawdzane przez EFSA.</p>
<p xml:id="div-16">Proces naukowej oceny wniosku kończy się wydaniem opinii, a następnie przekazaniem jej do wnioskodawcy, Komisji Europejskiej oraz państw członkowskich. Po usunięciu danych poufnych opinia ta jest udostępniana opinii publicznej z możliwością zgłoszenia uwag i komentarzy do Komisji Europejskiej w ciągu 30 dni od daty jej publikacji na stronie internetowej KE.</p>
<p xml:id="div-17">Komisja Europejska, zgodnie z dalszymi etapami procedury, ma za zadanie przygotowanie projektu decyzji na wprowadzenie do obrotu żywności genetycznie zmodyfikowanej, której dotyczył dany wniosek. Przy przygotowywaniu decyzji KE bierze pod uwagę opinię EFSA, lecz nie musi się z nią zgodzić (jak do tej pory tak się nie zdarzyło).</p>
<p xml:id="div-18">Następnie projekt decyzji poddany jest konsultacji i głosowaniu na forum Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt (Standing Committee on Food Chain and Animal Heath - SCFCAH).</p>
<p xml:id="div-19">Podczas dotychczasowych głosowań tego rodzaju decyzji na forum komitetu nie dochodziło zazwyczaj do ostatecznego rozstrzygnięcia, dlatego też decyzje były następnie głosowane na forum Rady Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-20">Przed głosowaniem na posiedzeniu Rady UE koniecznie jest przygotowanie w kraju stanowiska rządu w sprawie danej decyzji, a następnie przedstawienie go wraz z tą decyzją do przyjęcia przez Komitet Europejski Rady Ministrów oraz na dalszym etapie przez Sejm i Senat RP. Wymóg przygotowania takiego stanowiska rządu wynika z przepisów art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 52, poz. 515, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-21">Pragnę podkreślić, że stanowiska zawarte w instrukcjach dla przedstawiciela Polski na posiedzenia gremiów instytucji UE (np. SCFCAH), a także stanowiska rządu dotyczące projektów decyzji w sprawie wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie zmodyfikowanego z przeznaczeniem na żywność, akceptowane przez głównego inspektora sanitarnego, są przygotowywane zgodnie z ramowym stanowiskiem RP dotyczącym organizmów genetycznie zmodyfikowanych, a więc są to stanowiska negatywne.</p>
<p xml:id="div-22">Reasumując, wprowadzanie do obrotu roślin genetycznie zmodyfikowanych, w tym do wykorzystania ich jako żywność, poprzedzone jest długotrwałą i restrykcyjną procedurą administracyjną, oceną naukową i szerokimi konsultacjami społecznymi, zarówno na poziomie instytucji Unii Europejskiej, jak również na poziomie kraju. W związku z tym, biorąc pod uwagę obecny stan wiedzy naukowej i opinie ekspertów, można twierdzić, że rośliny GM dopuszczone do obrotu jako produkty zgodnie z przepisami dyrektywy 2001/18/WE czy jako żywność zgodnie z przepisami rozporządzenia 1829/2003WE nie będą stanowiły zagrożenia dla zdrowia ludzi.</p>
<p xml:id="div-23">Minister</p>
<p xml:id="div-24">Zbigniew Religa</p>
<p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 28 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>