text_structure.xml
4.69 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym odpowiadam na zapytanie poseł Sandry Lewandowskiej w sprawie: ˝potrzeby utworzenia lotniska cywilnego w Kamieniu Śląskim˝, przekazane za pismem znak: SPS-024-2332/07.</p>
<p xml:id="div-2">1. Dlaczego w planie lotnisk nie uwzględniono lotniska w Kamieniu Śląskim?</p>
<p xml:id="div-3">Przygotowany w Ministerstwie Transportu ˝Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych˝ jest pierwszym po wielu latach dokumentem wskazującym kierunki rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce. Jest to dokument o charakterze kierunkowym co oznacza, że jego celem w zakresie rozwoju siec lotnisk nie jest wskazanie konkretnych lokalizacji nowych lotnisk wraz ze zdefiniowaniem kierunków i celów ich rozwoju lecz określenie zasad, na podstawie których zostanie określona konieczność ich budowy i lokalizacja. Przyjęto zasadę, że Minister Transportu odpowiedzialny za infrastrukturę transportową kraju odpowiada za rozwój lotnisk należących do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) stanowiących podstawową infrastrukturę lotniskową kraju oraz składową europejskiej sieci transportowej. Wzorem państw wysokorozwiniętych rolę kluczową w sprawach rozwoju ww. infrastruktury lotniskowej powinny pełnić władze samorządowe jako gospodarze regionów, którym mają służyć te lotniska. Dlatego też w myśl ww. zasad lotnisko w Kamieniu Śląskim, plany jego rozbudowy oraz funkcję, jaką może pełnić w sieci lotnisk w Polsce, podobnie jak w przypadku innych lotnisk regionalnych i lokalnych, nie zostały określone. Jednocześnie jednym z podstawowych zadań wynikających z Programu jest wykorzystanie istniejącej infrastruktury lotnisk niekomunikacyjnych w celu przystosowania i wykorzystania jej do celów lotnisk użytku publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, zależnie od potrzeb rynku. Dlatego też inicjatywy, których przykładem jest lotnisko w Kamieniu Śląskim, są godne wsparcia, służąc zwiększeniu dostępności regionu. Umieszczenie tej inwestycji w Regionalnym Programie Operacyjnym województwa opolskiego pisuje się w politykę wspierania rozwoju takich lotnisk.</p>
<p xml:id="div-4">Reasumując, nieuwzględnienie w Programie lotniska w Kamieniu Śląskim, podobnie jak pozostałych lotnisk o charakterze lokalnym i regionalnym, nie zamknie możliwości ich rozwoju.</p>
<p xml:id="div-5">2. Jakie istnieją możliwości prawne rozwiązania wyżej opisanego problemu?</p>
<p xml:id="div-6">W stosunku do planów rozwoju i budowy lotnisk o charakterze lokalnym rola Ministra Transportu ogranicza się do roli opiniotwórczej.</p>
<p xml:id="div-7">Rozwiązanie wyżej opisanego problemu związanego z rozstrzygnięciem spraw dotyczących raportu oddziaływania lotniska na środowisko leży w wyłącznej gestii zainteresowanych stron, tj. władz samorządowych oraz zarządzającego lotniskiem.</p>
<p xml:id="div-8">3. Czy istnieją przepisy regulujące umiejscowienie lotniska np. ze względu na bliskość sanatoriów, kurortów itp.?</p>
<p xml:id="div-9">Przepisy Prawa lotniczego - Dział IV, art. 56 dotyczący odmowy wydania zezwolenia na założenie lotniska, jeżeli projektowane lotnisko nie spełnia określonych wymagań. Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 28 Prawa lotniczego Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzgadnia miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w gminach, na terenie których przewiduje się lokalizację nowego lub modernizację istniejącego lotniska oraz lotniczych urządzeń naziemnych.</p>
<p xml:id="div-10">Sprawa zakładania, eksploatacji i rozwoju sieci lotnisk cywilnych i lotniczych urządzeń naziemnych w aspekcie programowania, przygotowania, realizacji i eksploatacji inwestycji infrastrukturalnych ma swoje umocowanie prawne także w przepisach innych ustaw, takich jak np. ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717), ww. ustawa o gospodarce nieruchomościami, ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) oraz ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902).</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 27 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>