text_structure.xml 9.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pani Poseł Teresy Piotrowskiej i Pana Posła Macieja Świątkowskiego z dnia 26.02.2007 r., dotyczące spółki Inowrocławskie Kopalnie Soli Solino S.A. z siedzibą w Inowrocławiu, uprzejmie informuję, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Ad. 1</p>
        <p xml:id="div-3">W wyniku podjętych rozmów przed Wojewódzką Komisją Dialogu Społecznego w Bydgoszczy w sprawie konfliktu w Inowrocławskich Kopalniach Soli Solino S.A., dotyczącego realizacji zapisów pakietu socjalnego stanowiącego załącznik nr 6 do Umowy Sprzedaży Akcji Inowrocławskich Kopalni Soli S.A. z dnia 30.08.1996 r., w dniu 20.10.2004 r. został powołany zespół mający za zadanie wybrać firmę, której zostanie zlecone wykonanie opracowania na temat analizy rynku solnego pod kątem wypracowania przyszłych rozwiązań dla Wydziału Konfekcjonowania Soli. W skład zespołu weszli przedstawiciele PKN Orlen S.A., MKZ NSZZ ˝Solidarność˝, MZZ Górników w Polsce, IKS Solino S.A. i Ministerstwa Skarbu Państwa.</p>
        <p xml:id="div-4">Pismem z dnia 16.05.2005 r. przedstawiciele MZK NSZZ ˝Solidarność˝ i ZZ Górników w Polsce ˝zawiesili˝ swój udział w zespole, zarzucając Zarządowi Spółki IKS Solino S.A. zawarcie umowy na wykonanie opracowania dotyczącego Wydziału Konfekcjonowania Soli w sposób zmieniający wcześniejsze ustalenia zespołu. W oparciu o opracowanie firmy doradczej DGA S.A. powołany zespół zarekomendował:</p>
        <p xml:id="div-5">- niepodejmowanie decyzji o budowie nowej warzelni soli ze względu na poważne ryzyko braku popytu na jej wyroby tak w kraju, jak i w Europie; zdaniem zespołu groziło to nieefektywnym wydatkowaniem poważnych kwot i pracy wytwórni w ograniczonym zakresie; ponadto próby znalezienia inwestora strategicznego dla tej inwestycji wskazały na brak realności, głównie z powodu istniejących nadwyżek mocy produkcyjnych;</p>
        <p xml:id="div-6">- uznanie za nieefektywną modernizację WKS, która nie poprawi w sposób znaczący pozycji rynkowej, nie spowoduje wzrostu wartości dla akcjonariuszy, ograniczy poważnie zatrudnienie oraz nie zagwarantuje docelowo efektywnej i stabilnej pracy WKS;</p>
        <p xml:id="div-7">- podjęcie działań dla powiązania WSK z inwestorem strategicznym, zapewniając odpowiednie gwarancje socjalne i inwestycyjne oraz stabilne funkcjonowanie i przyszły rozwój WKS.</p>
        <p xml:id="div-8">W dniu 29.11.2006 r. zostało zawarte Porozumienie w sprawie zakończenia protestu głodowego w IKS Solino S.A. pomiędzy Spółką, reprezentowaną przez Zarząd, a Komisją Zakładową NSZZ ˝Solidarność˝ przy IKS Solino S.A. i ZMZZ Górników w Polsce w IKS Solino S.A. przy udziale rozjemców PKN Orlen S.A. w Płocku oraz Skarbu Państwa.</p>
        <p xml:id="div-9">Przedmiotowe porozumienie zawiesiło wszelkie wcześniejsze uzgodnienia i notatki sporządzone po zawarciu pakietu socjalnego z dnia 30.08.1996 r. do czasu zaakceptowania przez strony przedstawionych w porozumieniu rozwiązań, dotyczących Wydziału Konfekcjonowania Soli.</p>
        <p xml:id="div-10">Z informacji uzyskanych ze Spółki oraz od przedstawiciela Skarbu Państwa w Radzie Nadzorczej Spółki IKS Solino S.A. wynika, iż aktualnie Zarząd Spółki nie dysponuje analizą ekonomiczną, potwierdzającą opłacalność pobudowania na terenie spółki IKS Solino S.A. kompleksu nowoczesnej warzelni soli.</p>
        <p xml:id="div-11">Ad. 2</p>
        <p xml:id="div-12">Skarb Państwa posiada 25,2% akcji w kapitale zakładowym spółki IKS Solino S.A. i jest reprezentowany w Spółce poprzez swojego przedstawiciela w Radzie Nadzorczej.</p>
        <p xml:id="div-13">Rada Nadzorca wykonuje zadania nadzoru nad działalnością Spółki zgodnie z zapisami Kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Spółki, Regulaminu Rady Nadzorczej i Regulaminu Zarządu IKS Solino S.A. W szczególności do zadań Rady Nadzorczej w przedmiotowym zakresie kontroli wydatków należy:</p>
        <p xml:id="div-14">- szczegółowe rozpatrzenie sprawozdań Zarządu z działalności Spółki w kolejnych kwartałach;</p>
        <p xml:id="div-15">- przyjmowanie półrocznego i kwartalnego sprawozdania finansowego Spółki;</p>
        <p xml:id="div-16">- ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i sprawozdania finansowego Spółki oraz sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym;</p>
        <p xml:id="div-17">- zatwierdzanie rocznych planów i wieloletnich planów finansowych oraz strategii rozwoju Spółki;</p>
        <p xml:id="div-18">- wyrażanie zgody na realizację zadania inwestycyjnego nieprzewidzianego w planie rocznym, jeżeli powstaną w związku z tym wydatki bądź obciążenia przekraczające równowartość 20% kapitału zakładowego.</p>
        <p xml:id="div-19">Rada Nadzorcza zatem prowadzi kontrolę wydatków Spółki w zakresie i w sposób przewidziany powołanymi wyżej aktami. Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę w sposób kolegialny. Ocena pracy Zarządu (w tym także w zakresie prawidłowości wydatków) następuje w formie stosownych uchwał podejmowanych na posiedzeniach Rady Nadzorczej i dotyczących wymienionych wyżej kwestii. Wydatki, o których mowa w zapytaniu poselskim, zostały poniesione w roku 2006 i Rada Nadzorcza, przyjmując sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2006 r. oraz sprawozdanie finansowe Spółki za 2006 r., oceniła pozytywnie kondycję ekonomiczną Spółki. Z informacji uzyskanych od członka Rady Nadzorczej z ramienia Skarbu Państwa wynika, iż zakup samochodu służbowego, dokonany przez Spółkę, wynikał z odpowiednich zapisów umowy o pracę z Prezesem Zarządu, gwarantujących mu prawo do korzystania z samochodu służbowego na warunkach obowiązujących w Spółce, natomiast marka auta została określona w zgodności z właściwymi standardami Grupy Kapitałowej. Zakup mebli biurowych spowodowany został koniecznością wymiany dotychczasowego (niewymienianego od około 20 lat) wyposażenia biura Prezesa Zarządu.</p>
        <p xml:id="div-20">Ad. 3</p>
        <p xml:id="div-21">Zgodnie z Umową Sprzedaży Akcji Inowrocławskich Kopalni Soli S.A. zawartą w dniu 28.09.1996 r. pomiędzy Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Ministra Skarbu Państwa, a Mazowieckimi Zakładami Rafineryjnymi i Petrochemicznymi S.A. z siedzibą w Płocku (w skrócie Petrochemia Płock S.A.) inwestor zobowiązał się do dokonania do dnia 31.12.2005 r. inwestycji w środki trwałe określonych wartością 39 697 tys. zł. Zobowiązania inwestycyjne wobec Skarbu Państwa wartościowo zostały wykonane. W załączniku nr 6 do Umowy Sprzedaży Akcji (pakiet socjalny) nie figuruje opis inwestycji w postaci warzelni soli. Zobowiązania inwestora zapisane w pakiecie socjalnym, zawartym pomiędzy inwestorem strategicznym a organizacjami związków zawodowych działających w Inowrocławskich Kopalniach Soli S.A., są warunkowe, ponieważ uzależnione są od analizy ekonomicznej przedsięwzięcia.</p>
        <p xml:id="div-22">Jednocześnie informuję, iż na posiedzeniu w dniu 9 marca br. Rada Nadzorcza odwołała ze składu Zarządu Spółki członka Zarządu panią Jolantę Uzarczyk-Gerus oraz członka Zarządu pana Piotra Mrozińskiego. Decyzje te zapadły po zapoznaniu się przez Radę Nadzorczą ze wstępnymi ustaleniami kontroli wewnętrznej prowadzonej w Spółce przez akcjonariusza większościowego PKN Orlen S.A. Rada Nadzorcza Spółki delegowała ze swego składu pana Dariusza Nowalińskiego do Zarządu Spółki na czas trwania procesu rekrutacji nowych członków Zarządu.</p>
        <p xml:id="div-23">Informuję również, iż co do zasady Ministerstwo Skarbu Państwa stoi na stanowisku, że podobne konflikty będą rozwiązywane wspólnie przez akcjonariuszy, a nie wyłącznie przez Ministerstwo Skarbu Państwa.</p>
        <p xml:id="div-24">Nadmieniam również, iż 23.03.2007 r. został podpisany protokół ustaleń pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a KZ NSZZ ˝Solidarność˝ przy IKS Solino S.A. oraz ZZG w Polsce przy IKS Solino S.A. W wyniku spotkania ustalono, iż:</p>
        <p xml:id="div-25">- MSP zwróci się do swojego przedstawiciela w Radzie Nadzorczej Spółki o złożenie na najbliższym posiedzeniu RN wniosku o odwołanie z pełnionej funkcji Prezesa Zarządu IKS Solino;</p>
        <p xml:id="div-26">- MSP, wykonując prawa z 25,2% akcji IKS Solino S.A., nie będzie głosować ˝za˝ podjęciem przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie Wydziału Konfekcjonowania Soli, do czasu sporządzenia przez firmę doradczą raportu nt. rynku solnego oraz najkorzystniejszych, z punktu widzenia IKS Solino S.A. oraz PKN Orlen S.A., form zagospodarowania solanki, która jest produktem ubocznym w procesie funkcjonowania i budowy podziemnych magazynów ropy i paliw, oraz w sprawie przyszłości Wydziału Konfekcjonowania Soli;</p>
        <p xml:id="div-27">- MSP zwróci się do Prezesa Zarządu Spółki PKN Orlen S.A. o niewyciąganie konsekwencji wobec pracowników IKS Solino S.A. biorących udział w proteście głodowym od dnia 9.02. 2007 r.;</p>
        <p xml:id="div-28">- strona związkowa zobowiązała się do zawieszenia protestu głodowego w IKS Solino S.A. od dnia 24.03.2007 r.</p>
        <p xml:id="div-29">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-30">Minister</p>
        <p xml:id="div-31">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-32">Warszawa, dnia 30 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>